skip to Main Content
Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Gezond vet in biologische melk

Biologische melk rijker aan goede vetzuren

In Nederland geproduceerde biologische melk is rijker aan belangrijke meervoudige onverzadigde vetzuren dan gangbare melk. Dit blijkt uit een systematische vergelijking van het Louis Bolke Instituut en de Animal Science Group van Wageningen UR. Biologische melk bevat 60% meer Omega 3 en 20%-72% meer CLA dan gangbare melk.

Vergelijking van melkkwaliteit Doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in hoeverre de melkkwaliteit van biologische zuivel onderscheidend is van gangbare. En zo ja, hoe dit verder kan worden verbeterd. Het onderzoek bevestigt dat een natuurlijkere manier van vee houden zonder kunstgrepen een kwaliteitsproduct oplevert dat past bij een gezonde voeding voor de mens. Het definitieve onderzoeksrapport verschijnt binnenkort.

Meer gras en klaver

Dat biologische melk rijker is aan goede vetzuren is al langer bekend. In Nederland was dit echter nog nooit eerder systematisch onderzocht. Voor de vergelijking zijn in 2006 elk kwartaal zes pakken gangbare en zes pakken biologische consumptiemelk onderzocht. Vooral in het voorjaar en in de zomer is het verschil in CLA-gehalte groot (35-72%). In deze periode grazen biologische koeien volop in de wei. Ze eten dan meer gras en klaver dan gangbare koeien. Het verschil in Omega 3 vetzuren is vrij constant gedurende het jaar (ruim 60%). De oorzaak hiervoor is deels nog onduidelijk, maar hangt ook samen met een hoger aandeel grassen en kruiden.

Verschil CLA-gehalte in stalperiode kleiner Het verschil in CLA-gehalte in de stalperiode is kleiner, slechts 20%. De gegevens van het vierde kwartaal zitten hier nog niet in. Jong gemaaid, snel gewonnen kuilgras geeft over het algemeen een hoger CLA-gehalte in de melk dan gewoon kuilgras. Daarnaast lijken kruiden (oudere graslanden) en met name rode klaver een positief effect te hebben op het gehalte goede vetzuren.

Gezondheidseffecten van CLA en Omega 3

Zuivel en vlees zijn vrijwel de enige bron van CLA vetzuren. Omega 3 vetzuren zitten voornamelijk in vis en koudgeperste biologische lijnolie . Aan deze vetzuren worden diverse positieve effecten op de gezondheid toegeschreven (bijvoorbeeld bij bepaalde kankersoorten, reuma, MS, zenuw- en hersenweefsel, hart- & vaatziekten, etc). CLA is waarschijnlijk belangrijk bij het voorkomen van allergie en astma, en bij het versterken van het immuunsysteem en het bevorderen van afvallen.

Onderzoek naar biologische landbouw en voeding In Nederland vindt het meeste onderzoek naar biologische landbouw en voeding plaats in grote, voornamelijk door het ministerie van LNV gefinancierde onderzoekprogramma’s. Aansturing hiervan gebeurt door Bioconnect, het kennisnetwerk voor Biologische Landbouw en Voeding in Nederland. Hoofduitvoerders van het onderzoek zijn de instituten van Wageningen UR en het Louis Bolk Instituut. De resultaten vindt u op hun website (zien onderaan). Vragen en/of opmerkingen over het onderzoek naar biologische landbouw en voeding kunt u per e-mail doorgeven. Zie onderaan. :

Commentaar NDN

Het is goed nieuws dat biologische melk rijker is aan goede vetzuren dan gangbare melk. Dit betekent echter niet dat ‘de witte biologische melk motor’ als reclame weer uit de kast moet worden gehaald!

Juist mensen met allergie, astma, gewrichtsklachten, huidklachten, darmklachten moeten kritisch staan tegen over (biologisch) melk gebruik . De genoemde vetzuren zijn gezondheidsbevorderend, maar hoeveel en in welke vorm iemand dit moet binnen krijgen is afhankelijk van iemands constitutie en conditie.

Herbivoren Geconjugeerd linolzuur (CLA) wordt gevormd in de zogenaamde eerste maag van herkauwende dieren. Alleen herbivoren die hun voedsel herkauwen, zoals een koe, geit of schaap, kunnen zelf CLA aanmaken. Melkvet (dus ook roomboter) bevat talrijke heilzame componenten, met inbegrip van CLA, sfingolipiden, etherlipiden, laurinezuur en butyrinezuur.

Het idee dat verzadigde vetzuren een probleem zouden vormen berust op misleidende informatie. Het idee dat iedereen aan de melk moet vanwege het onderhoud van botten, nagels, tanden etc. helaas ook. Aan te raden is melk te mijden (tijdelijk of voor altijd afhankelijk van onderzoek hierna) wanneer er sprake is van:

  • Klachten van de longen en ademhalingsorganen.
  • Ontstekingen in het algemeen (verkoudheid, bronchitis, ontsteking van bijvoorbeeld huid, gewrichten, ogen, vaten, blaas & nieren, etc).
  • Slijmvliesproblemen in het algemeen.
  • Bij diverse darmklachten zoals verstopping, extreme gasvorming, buikpijn en buikkrampen. Lees ook de artikelen ‘Darmreiniging en trifala’ en ‘Darmflora’ bij de Achtergrondartikelen
  • Bij vochtige omgevingen (denk aan frequent sauna- of zwembadbezoek).
  • Bij vochtig weer (zoals in de maanden november en december)
  • Bij wisselende temperaturen met vreemde temperatuurwisselingen zoals tegenwoordig door klimatologische veranderingen)
  • In de lente. De lente is volgens de ayurveda het seizoen van de kapha en bij over maat aan kapha is melk niet aan te raden.
  • Mensen met een overmaat aan wat de ayurveda Kapha (teveel aarde water elementen) noemt

Melk niet voor elk

Voedingsinterventies die kunnen bijdragen tot verbeteringen van bovengenoemde klachten zijn:

  1. Geen koemelk en koemelkproducten (of vervangen voor geiten-, schapen- of paardenmelk om te zien of dit wel gaat)
  2. Geen gebakken vetten en vermijden van transvetzuren
  3. Geen bananen, cacao, alcohol, koffie zwarte thee
  4. Reinigen van de darmen met een milde vorm van laxering met trifala een drietal ayurvedische kruiden (niet bij diarree en zwangerschap)
  5. Het toedienen van probiotica (triphala heeft geen negatief effect hierop) en prebiotica in de vorm van extra gestoomde groenten.

Anti hongeryoghurt?

Yoghurtdrankjes nemen met extra ontworpen vetbolletjes (fabuless; kleine emulsie bolletjes met haverolie en palmolie in een gepatenteerde mix) die er tegenwoordig op de markt zijn vanwege hun verzadigingseffecten hoeft dus niet, want met een glaasje volle biologische melk of yoghurt met de juiste vetzuren kunt u hetzelfde bereiken op een natuurlijke manier.

Vetten geven een verzadigingsgevoel en als ze dan ook nog uit de omega 3 en CLA bestaan dan heeft dit ook nog eens positieve effecten op uw gewicht. Heeft u geen gezondheidsklachten van melk dan is het nemen van volle melk of yoghurt producten zonder suiker een gezond tussendoortje.

New York weert ongezonde vetten (transvetzuren) uit restaurants (en roken al sinds 2003!) en dat zou in Nederland ook moeten. In stilte zijn grote voedselketens al proeven aan het doen met anders samengestelde vetten, wat om extra oplettendheid vraagt van de consument!

Dus hoe meer de koeien kunnen grazen
des te minder u te grazen hoeft te worden genomen
met gekunstelde vetbollen verstopt in uw voedingspakket.

Literatuur en links:

persbericht van 30 november 2006 van het Louis Bolk instituut en Wageningen UR. Website www.biokennis.nl

Email info@biokennis.nl. Voor meer informatie over eerder genoemd onderzoek kunt u contact opnemen met ir. Jan de Wit van het Louis Bolk Instituut, 0343-523860, j.dewit@louisbolk.nl

Ayurveda in de praktijk van Anil Kumar Metha Uitgever Ankh Hermes ISBN 90-202-5259-3

Feiten over vetten van Mary G. Enig ISBN 90-806706-18

Hidden food allergies van Patrick Holford ISBN 0-7499-2602-3

Het boek Ayurveda; de weg naar gezondheid en vitaliteit van Judith H Morrison ISBN 90-389-0401-0

Ik heb mijn buik er van vol van Marijke de Waal Malefijt ISBN 90-202-4318-7

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen