Functionele geneeskunde en voeding bij immuunziekten

Auto-immuunziekten te lijf

In de klassieke geneeskunde worden auto-immuunziekten zoals Reumatoïde Artritis (RA), SLE, ziekte van Crohn, ulceratieve colitis, psoriatische artritis etc. in het vroege stadium behandeld met NSAID’s (Non Steroidal Anti- Inflammatory Drugs) gevolgd door corticosteroïden indien de symptomen blijven aanhouden en daarna DMARD’s (Disease Modifying Anti Reumatic Drugs), naarmate de ernst van de aandoening toeneemt.

Voeding als medicijn

Recent onderzoek richt zich meer en meer op de ontwikkeling van nieuw therapeutische middelen zoals anti-inflammatoire (anti-ontsteking) diëten, specifieke voedingssuppleties en fytotherapeutische mogelijkheden. Therapieën die het immuunsysteem op celspecifieke wijze moduleren en die zich richten op die celtypes die betrokken zijn bij ontstekingsreacties. Het doel is om alleen de inflammatoire (ontstekings) cellen te wijzigen, zonder andere onderdelen van het immuunsysteem negatief te beïnvloeden. De voeding vormt een belangrijk immunomodulerend onderdeel hierbij, waarbij dieettherapie en dieetcounseling van opvallende betekenis zou kunnen zijn bij het wijzigen van inflammatoire signalen in verband met de tekenen en symptomen van verschillende auto-immuunziekten.

‘Informatie’ voor uw genen

Het immuunsysteem ‘haalt betekenis’ uit de signalen die het lichaam ontvangt uit de buitenwereld. De vertaling van deze signalen gebeurt via een complex wisselwerking tussen het zenuwstelsel, hormoonstelsel en immuunstelsel. Men geeft dit interactieve proces ook wel de term “neuro(zenuw)-endocrien(hormoon) immuunsysteem”. Het goed functioneren van dit systeem is niet alleen belangrijk bij elke ziekte, maar ook bij auto-immuunziekten.

De volgende zaken kwamen aan bod in de lezing bij de nutritionele (voedings) strategie die J. Bland in zijn kliniek inzet.

• Voedingsmiddelen die ontstekingen geven worden geëlimineerd.
  • Specifieke voedingsmiddelen worden extra ingezet om systemen te herstellen (te voeden a.g.v van tekorten).
  • De verteringzwakte wordt hersteld, de darmflora aangevuld, de maagdarmbarrière (lekkende darm) wordt aangepakt.
  • Natuurlijke ontstekingremmers worden ingezet, de (gewijzigde) leverontgifting wordt behandeld.
  • Tekorten aan vitaminen, mineralen, aminozuren en vetzuren worden aangevuld aan de hand van diverse onderzoeksresultaten.

Verschillende dieetinterventies zoals: geen rood vlees, glutenvrij, extra vette vis, zuivelbeperkt, extra groenten en peulvruchten, geen ei, etc, laten goede resultaten zien in de behandeling van auto-immuunziekten.

NDN commentaar

Een recente studie heeft aangetoond dat klinische verbetering bij patiënten met Reumatoïde Atritis door een veganistisch of mediterraan dieet niet in hoofdzaak het gevolg is van gewichtsverlies. De invloed blijkt meer te maken te hebben met de verlaagde antigene uitdaging van het immuunsysteem en andere gunstige invloeden op het ontstekingsproces. Er zijn boeiende bewijzen dat dieetinterventie in auto-immuunziekten zowel belangrijk is bij de preventie van toenemende immunologische reactiviteit als bij de behandeling voor symptomenverlichting van de ziekten zelf. Zie voor meer informatie over deze boeiende aanpak bij de Visie van de NDN het artikel Weerstand & voeding.