Darmmicrobioom heeft effect op medicatie

Het feit dat sommige mensen op geneesmiddelen reageren terwijl anderen met dezelfde middelen totaal geen effect ondervinden, zou wel eens aan ons darmmicrobioom kunnen liggen.
In een recente in-vitro studie[1] vermoeden onderzoekers dat de samenstelling van het darmmicrobioom de effectiviteit van geneesmiddelen beïnvloedt.

Ze onderzochten het vermogen van 76 humane bacteriestammen (de belangrijkste phyla van het darmmicrobioom) om 271 vaak toegepaste geneesmiddelen (behalve antibiotica) te metaboliseren. De selectie van de onderzochte geneesmiddelen gebeurde op basis van de diversiteit van hun structuur en therapeutische effecten.

Bacteriestam en effect op onderzochte geneesmiddelen

Van de 271 onderzochte geneesmiddelen werden er 176 (65%) gemetaboliseerd door minstens één bacteriestam (Bacteroides thetaiotaomicron). Dit resulteerde in een reductie van 20% van de actieve moleculen van het geneesmiddel.

De onderzoekers konden groepen geneesmiddelen onderscheiden, die op basis van hun chemische structuur verschillend gemetaboliseerd werden door de darmbacteriën. In deze in-vitro studie werden 30 enzymen karakteriseren, die door darmbacteriën geproduceerd worden. Deze enzymen zijn verantwoordelijk voor het metaboliseren van geneesmiddelen.

Persoonlijk dieet wordt steeds belangrijker

Dit betekend voor de toekomst dat we ons darmmicrobioom kunnen beïnvloeden met een persoonlijk dieet, prebiotica en probiotica, om de effectiviteit te verhogen van geneesmiddelen, maar ook invloed kunnen uitoefenen om de bijwerkingen van medicatie te verminderen.

Marijke de Waal Malefijt

Referenties

[1] Zimmermann M., et al. Mapping human microbiome drug metabolism by gut bacteria and their genes. Nature. 2019; 570(7762):462-7. doi: 10.1038/s41586-019-1291-3.

[2] Gut microbiota for health