skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Boekrecensie ‘Oergezond met de oerdis’

Oerdis van wetenschap naar praktijk

Oerdis, ofwel het paleolithisch dieet, is een voedingswijze die zoveel mogelijk overeenkomt met die van de mensen in het stenen tijdperk. De mens leefde toen als jager-verzamelaar. Professor Loren Codain (VS) stelt dat deze mensen geen melk- en melkproducten en geen graanproducten en zeker geen geraffineerde suikers gebruikten. Daarnaast waren de mensen actiever en ze sliepen meer, omdat er minder lichtvervuiling was dan nu.

Nederlands onderzoek

Hoenderdos en Severs leggen in “Oergezond met oerdis” eerst uit wat de oerdis is, hoe het in praktijk gebracht kan worden en wat er aan wetenschappelijke onderbouwing voor dit dieet voorhanden is. Ze lichten een tip van de sluier op van resultaten uit Nederlands onderzoek naar de effecten van de oerdis op de gezondheid. Er worden veel-gestelde vragen over de oerdis beantwoord en tips en trucs gegeven voor het volgen van de oerdis.

In het laatste hoofdstuk worden zeven oerdis-dagmenu’s gegeven en de kok die betrokken was bij de Nederlandse oerdis-studie geeft een kijkje in de keuken. Het boek is gelardeerd met interviews met mensen die betrokken waren bij het Nederlands onderzoek en is voorzien van prachtige illustraties.

Menselijk genoom is nauwelijks veranderd

De theorie achter de oerdis is dat het menselijk genoom gedurende het bestaan van de mensheid nauwelijks is veranderd, terwijl onze voeding meer geraffineerde koolhydraten, meer transvet, minder eiwit en minder vezels en vitamines bevat. Ook zijn we minder lichamelijk actief dan onze voorouders.

Hierdoor komen ziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten vaker voor dan vroeger en ook de levensverwachting neemt af. Vroeger waren de mensen gezonder, maar de levensverwachting was korter door de slechtere hygiėne en het ontbreken van antibiotica, waardoor infectieziekten vaker een dodelijk verloop hadden.

Oerdis past niet in de Schijf van vijf

Binnen de oerdis worden er geen melk- en melkproducten en geen graanproducten gebruikt, omdat deze levensmiddelen niet in het dieet van de mensen in de oertijd voorkwamen. In de Schijf van vijf worden er dan twee vakken volledig weggelaten. Een gemiddeld dagmenu volgens de oerdis levert in vergelijking met de Richtlijnen Goede Voeding 2006 (RGV) veel eiwit (Oerdis: 25%, RGV: 10-15 en%) en vet (Oerdis: 40%, RGV: 20-40 en%), maar heeft een laag koolhydraatgehalte (Oerdis: 35 en%, RGV: ten minste 40 en%).

Door het ontbreken van melkproducten levert de oerdis (te) weinig calcium in vergelijking met de aanbevelingen, maar is verder veel rijker aan vitamines dan een voeding volgens de RGV omdat groente en fruit een belangrijk onderdeel vormen van het dagmenu.

Oerdis beter dan mediterrane voeding

Lindeberg en Jöhnson toonden in 2007 aan dat de oerdis bij hart- en vaatpatiėnten beter scoorde dan de mediterrane voeding en ze vonden ook dat het effect van deze voeding bij diabetes type 2 gunstiger is dan een voeding volgens de gangbare diabetesrichtlijnen. Ook in het Nederlands onderzoek dat in hoofdstuk vijf wordt beschreven blijkt dat er na twee weken al verbeteringen in de gezondheid aantoonbaar zijn. De onderzoekers verwachten in de loop van dit jaar hierover te publiceren in een peer-reviewed wetenschappelijk tijdschrift.

Uit recent onderzoek blijkt echter dat de mensen in de oertijd wel granen aten (1,2,3). Daarnaast is in onderzoek bij oude mummies van verschillende volkeren artherosclerose aangetoond. Dat roept nieuwe vragen op. Het is mogelijk dat de granen tot voedingsmiddelen met een lagere glycemische index werden verwerkt dan nu het geval is, waardoor de maaltijden een lagere glycemische lading hadden dan onze huidige maaltijden.

Door Loren Cordain wordt in dit interview namelijk een link gelegd tussen de hoge glycemische index van de huidige graanproducten en het optreden van welvaartsziekten. Dit interview is eerder opgenomen dan de datum waarop de onderzoeken over graanconsumptie door oermensen werden gepubliceerd.

Het boek ‘Oergezond met oerdis’

Oergezond met OerdisHet boek is voorzien van prachtige illustraties en het enthousiasme van iedereen die bij het oerdis-onderzoek betrokken was nodigt uit tot verder lezen en proeven. Er is echter meer onderzoek nodig naar de werkelijke samenstelling van de voeding van de oermensen en sterkere bewijzen voordat de huidige voedingsrichtlijnen aangepast dienen te worden. Toch is eten volgens de oerdis een concept dat prima past in de principes van een puur gezond dagmenu.

Sport dietist Anneke Palsma.

Aanvulling redactie NDN

Een paar aandachtspunten bij deze manier van eten, die de redactie in de praktijk van diverse diėtisten terug hoort, zijn:

  • Let bij de oerdis voeding op een voldoende en gevarieerd genoeg aanbod van glyconutriėnten.
  • Let op een goed zuur-base-evenwicht (gezien de grote hoeveelheid eiwitten).
  • Mensen met een zwakke eiwitvertering (vooral de mensen die in de ayurveda bekend zijn met een vata constitutie) hebben met dit dieet de neiging tot een rottingsflora.

Literatuur en links:

1. Diet of Australopithecus afarensis from the Pliocene Hadar Formation, Ethiopia, Jonathan G. Wynna.

2. Stable isotope-based diet reconstructions of Turkana Basin hominins, Thure E. Cerling.

3. Isotopic evidence of early hominin diets, Matt Sponheimera.

Het boek ‘Oergezond met oerdis’ van Angela Severs en Karine Hoenderdos is verkrijgbaar op www.oergezondmetoerdis.nl.

Andere boeken over de oerdis:

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen