Ayurveda effectief bij knieartrose

Een ayurvedische behandeling voor een knieartrose is effectiever in vergelijking met een standaard (westerse) behandeling is. Dit blijkt uit een dubbelblind placebogecontroleerde studie(2018) van de Charité Universiteit van Berlijn. Deze is uitgevoerd in samenwerking met het Indiase ministerie van AYUSH.

In totaal ondergingen 151 deelnemers een persoonlijke ayurvedabehandeling of een standaard (westerse) behandeling. In Duitse klinieken vonden de behandelingen plaats; het Immanuel ziekenhuis te Berlijn en twee Duitse privéklinieken voor ayurveda. Verspreid over twaalf weken ontving men vijftien behandelingen.

Ayurvedabehandeling in kaart gebracht

Er werd in deze studie [1] beoordeeld of er sprake was van een afname van pijn volgens de ‘Western Ontario and McMaster University Osteoarthritis (WOMAC) Index’. Daarnaast werd het volgende in kaart gebracht:

• mobiliteit,
  • slaapkwaliteit,
  • kwaliteit van leven,
  • het gebruik van medicatie,
  • de veiligheid van de behandelvormen in kaart gebracht.

Een half jaar en een jaar na de start van de studie werd opnieuw beoordeeld of het effect van de Ayurvedische behandeling stand hield.
Deze behandeling bestond uit de volgende onderdelen:

1. ayurvedisch voedingsadvies,
  2. leefstijladvies,
  3. manuele behandeling,
  4. massage,
  5. twee ayurvedische kruiden (ashwaganda en yogaraja guggulu),
  6. op de knie afgestemde yoga,
  7. een advies voor zelfmassage.

De standaard (westerse) behandeling bestond uit fysiotherapie, manuele therapie, gewichtsreductie en pijnstillende medicatie, gebaseerd op de bestaande richtlijnen voor artrose van de knie.

WOMAC-pijnscore afgenomen door Ayurvedabehandeling

De WOMAC-pijnscore was in de ayurvedagroep na drie maanden van 91 naar 30 punten afgenomen. Deze afname met 61.0 punten bedraagt 66%. In de standaardtherapiegroep betrof het een afname met 32 punten van 94 naar 62 (34%). Na 12 weken was het verschil tussen beide behandelingen significant en klinisch relevant. Dit hield een half jaar aan en bleef ook stand houden na een jaar.

Boswellia ook effectief bij knieartrose

Een ander Ayurvedisch kruid wat al bij eerdere studies effectief bleek bij knieartrose is Boswellia.
De werking van Boswellia is farmacologisch onderzocht en berust op het remmen van het ontstekingsproces via de zogenoemde leucotriënen-remming. Leucotriënen zorgen in het lichaam voor het aanwakkeren en onderhouden van het ontstekingsproces. Boswelliazuren remmen het enzym, 5-lipoxygenase dat een sleutelrol speelt in de aanmaak van leucotriënen.

De werking ervan lijkt verder op die van aspirineachtige stoffen. In 2008 werd ontdekt dat Boswellia als zogenaamde COX-1 remmer werkt. Ook remmen Boswelliazuren in mindere mate COX-2 remmer. COX is een groep enzymen die de synthese van prostaglandines voor hun rekening nemen. Ook prostaglandines zijn betrokken bij ontstekingsprocessen[2,3].

De juiste beweging beschermt knieën

MRI-scans tonen aan, dat de minste kraakbeenschade ontstaat bij lichte had ingespannen, waaronder wandelen, yoga, Tai chi. Onderzoekers concluderen dat lichte bewegingsvormen bescherming kunnen bieden tegen de ontwikkeling van knieartrose.

Marijke de Waal Malefijt

Literatuur:
[1] Kessler, C. S., Dhiman, K. S., Kumar, A., Ostermann, T., Gupta, S., Morandi, A., … Witt, C. M. (2018). Effectiveness of an Ayurveda Treatment Approach in Knee Osteoarthritis – a Randomized Controlled Trial. Osteoarthritis and Cartilage.
[2] Siemoneit U, Hofmann B, Kather N, Lamkemeyer T, Madlung J, Franke L, Schneider G, Jauch J, Poeckel D, Werz O. | Identification and functional analysis of cyclooxygenase-1 as a molecular target of boswellic acids. | Biochem Pharmacol. | 2008 Jan 15;75(2):503-13. Epub 2007 Sep 14.
[3] Kimmatkar N, Thawani V, Hingorani L, Khiyani R. | Efficacy and tolerability of Boswellia serrata extract in treatment of osteoarthritis of knee–a randomized double blind placebo controlled trial. | Phytomedicine. | 2003 Jan;10(1):3-7.