Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Aften: pijnlijke mondzweertjes

Aften zijn pijnlijke, oppervlakkige, ronde tot ovale zweertjes in de mond, bedekt met een grijswit beslag en omgeven door een rode rand. Het woord “aften” stamt volgens de Van Dale af van het Grieks “aphtha”, wat “ontsteking” betekent.

Aften komen vooral voor op de onderzijde van de tong, op de mondbodem, het slijmvlies van de wang en de binnenzijde van de lip, maar soms ook in de keel. Ze kunnen eten en praten bemoeilijken. Aften beginnen op de kinderleeftijd of tijdens de puberteit en hebben de neiging vaak terug te komen.

Ze komen zeer veel voor: ongeveer 20% van de bevolking heeft wel eens last van aften. Wanneer aften frequent terugkomen spreekt men recidiverende orale ulceraties. Behandeling van aften verloopt over het algemeen moeizaam.

Soorten aften

Er zijn 3 soorten aften:
1.Kleine aften komen het meest voor, bij ongeveer 90% van alle aangedane patiënten. De zweertjes zijn kleiner dan 1 cm, zijn matig pijnlijk en genezen doorgaans spontaan binnen 1-2 weken zonder littekenvorming. Deze aften kunnen vaak terugkomen; de meeste patiënten hebben 2-4 ‘aanvallen’ per jaar. Over het algemeen neemt het aantal aanvallen in de loop van de jaren af.
2.Grote aften behoren tot een ernstiger vorm. Ongeveer 10% van alle patiënten met aften heeft hier last van. Grote aften zien er het zelfde uit als kleine aften, maar ze zijn groter dan één centimeter en ze zijn dieper. Ze genezen langzaam in een periode van 10-30 dagen en laten een litteken achter. Deze zweren kunnen ernstig ongemak met veel pijn, koorts, opgezette lymfklieren en algemeen ziek zijn veroorzaken.

Grote aften zijn soms een uiting van een onderliggende ziekte. Hiertoe behoren de zogenaamde ziekte van Behçet, bloedziekten door gebrek aan ijzer, vitamine B12 of foliumzuur en darmziekten zoals coeliakie (overgevoeligheid voor gluten), de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Ook mensen met HIV-ziekte/AIDS kunnen op aften lijkende zweren in de mond krijgen.

3. Herpetiforme aften. Deze zijn zeer klein; ze hebben de grootte van een speldenknop. Het aantal kan variëren van 5 tot wel 100 aften. Ze clusteren vaak samen tot een grote, onregelmatig gevormde aft. In ongeveer 5 tot 10% van de gevallen is sprake van herpetiforme aften. Herpetiforme aften worden veroorzaakt door het coxsackievirus of een herpesinfectie.

Oorzaken van aften

Bij het ontstaan van aften spelen verschillende factoren een rol. In slechts 10% van de gevallen kan een oorzaak gevonden worden die kan worden opgeheven. In alle andere gevallen kan de aandoening weliswaar behandeld, maar niet definitief genezen worden.

De volgende factoren kunnen een rol spelen bij het ontstaan van aften:

• Een besmetting met een virus of bacterie;
  • Een lage weerstand;
  • Overgevoeligheid voor bepaalde voedingsbestanddelen;
  • Vitaminen – en mineralengebrek;
  • Beschadiging van het slijmvlies van de mond door tanden poetsen, flossen, kauwgom kauwen, scherpe harde stukjes in voedsel, een slecht sluitend gebit, injecties, tandheelkundige behandelingen of een scherp randje aan een gebitselement;
  • Stress;
  • Menstruatiecyclus. Het komt af en toe voor dat aften bij vrouwen verdwijnen tijdens het gebruik van de pil of tijdens zwangerschap;
  • Voedselovergevoeligheid voor o.a. noten, citrus (sinaasappel met name), chocola, kruiden & specerijen, schaal- en schelpdieren, varkensvlees, banaan, ei, melk, (oude) kaas, tarwe, kreeft, vijgen, kiwi, tomaat, koolraap, aardappel;
  • Conserveringsmiddelen en AZO-kleurstoffen (E-nummers, kunstmatige kleurstoffen);
  • Geneesmiddelen. Van medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken zoals cytostatica is bekend ze dat op aften lijkende zweren kunnen veroorzaken. Datzelfde geldt voor nicorandil (voor angina van het hart) en waarschijnlijk ook voor bepaalde pijnstillers en bètablokkers (medicijnen voor hoge bloeddruk en voor het hart). Zie de bijsluiter van het geneesmiddel dat u gebruikt.

De rol van nutriënten

In een studie (1) is gekeken naar de hoeveelheid lipidperoxidatie (door bepaling van malondialdehyde (MDA) en vitamine A, C en E in zowel het bloed als het speeksel van twintig personen met terugkerende aften. Deze hoeveelheden werden vergeleken met de resultaten bij 30 gezonde proefpersonen.

De hoeveelheid vitamine A, C en E in zowel het speeksel als het bloed van personen met terugkerende aften bleek lager te zijn dan bij de gezonde proefpersonen: de hoeveelheid MDA was echter in beide vloeistoffen hoger. De resultaten geven aan dat de antioxidantcapaciteit van het lichaam bij mensen met terugkerende aften lager is dan bij gezonde personen.

Uit een meta-analyse (2) en een studie (3) leek een duidelijk verband te bestaan tussen de hoogte van de vitamine D-waarde en het vóórkomen van terugkerende recurrent aphthous stomatitis (aften). Ook de zinkwaarde lijkt een indicatie te zijn voor het ontstaan van aften (4).
Uit een onderzoek (5) onder 60 personen die last hadden van een lichte vorm van aften, bleek een gel van Punica granatum (granaatappel) het genezingsproces te versnellen en de pijn die de aften veroorzaakten, duurde korter in vergelijking met de controlegroep.

L-Lysine

Lysine is nodig voor de eiwitsynthese en is belangrijk voor de synthese van enzymen, hormonen en antilichamen. Omdat lysine antivirale activiteit bezit tegen het herpes simplex virus, wordt dit aminozuur vaak gesuppleerd voor de preventie en behandeling van aften. Het advies is dan ook om de inname van arginine (noten, zaden, bessen, chocolade) te beperken, aangezien arginine de virale replicatie juist stimuleert [11].

Wat kunt u zelf aan aften doen?

Een goede mondhygiëne, voldoende slaap, verse biologische voeding (vooral veel groenten en fruit) en zo min mogelijk stress zullen zeker bijdragen aan vermindering van het ontstaan van aften.

Elektro Magnetische Velden

Marijke Verstege

Wij zijn ook te vinden op www.ensie.nl

Bronnen

1.Y Saral, BK Coskun, P Ozturk, F Karatas, and A Ayar. Assessment of salivary and serum antioxidant vitamins and lipid peroxidation in patients with recurrent aphthous ulceration. Tohoku J Exp Med, August 1, 2005; 206(4): 305-12
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31493304
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31631677
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31268044
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31579693
6.https://www.natuurdietisten.nl/voeding-en-aften-mond/
7.https://www.huidinfo.nl/a/aften/
8.https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/aften/
9.https://www.plein.nl/blog/aften-oorzaak-en-behandelen
10.https://www.sohf.nl/aandoening/aften
11. Gaby AR. Natural remedies for Herpes simplex. Altern Med Rev. 2006 ;11(2):93-101.

ImuPro voedingsallergenen testen, bouwstenen naar een betere gezondheid

ImuPro is een uniek concept om een IgG voedselintolerantie in kaart te brengen. Wanneer u een aandoening heeft die niet weg gaat, kan dat de oorzaak zijn van een vertraagde voedselintolerantie. Zo’n vertraagde voedselallergie blijft vaak onopgemerkt, omdat er vaak pas na enkele uren of zelfs dagen symptomen optreden.
De ImuProtesten kunnen u helpen voedingsallergenen in kaart te brengen.

Symptomen van een voedselintolerantie/voedselallergie IgG-type III:
Darmklachten
Constipatie
Diarree
PDS
Hoofdpijn/ Migraine
Overgewicht
Vermoeidheid
Huidziekten, waaronder eczeem of psoriasis
Spier- en gewrichtsklachten
(Chronisch) ontstekingen
Aften

Bovenstaande klachten zijn symptomen die ‘getriggerd’ kunnen worden door een voedselintolerantie. Maar de ImuPro kan bijvoorbeeld ook worden ingezet om uw energie te vergroten of om sportprestaties te verbeteren.

Hoe werkt de Imuprotest?

Voor de ImuPro Screen(22), Screen+(44) en Basic(90) en de Vegetarisch(90) test, ontvangt u een vingerprik.
Voor de meest complete test, ImuPro Complete(270), ontvangt u een prikset voor een bloedafname bij de prikpoli. Na ontvangst krijgt u ongeveer na 2 weken de resultaten toegestuurd.

Wat ontvangt u?
De rapportage van de test verschilt per panel.
ImuPro Screen (22 voedingsmiddelen): verkort rapport
ImuPro Screen+ (44 voedingsmiddelen): verkort rapport
ImuPro Basic (90 voedingsmiddelen): Uitgebreid rapport met aanbevelingen
ImuPro Vegetarisch (90 voedingsmiddelen): Uitgebreid rapport met aanbevelingen
ImuPro Complete (270 voedingsmiddelen): Uitgebreid rapport met aanbevelingen + recepten

De ImuPro wordt uitgevoerd door laboratorium Pro Health Medical te Nederweert. U bestelt de prikset van de test en ontvangt de materialen thuis.
Wij raden aan om de testresultaten samen met een Natuurdiëtist te bespreken, zodat er een goed evenwichtig dieet voor u kan worden opgesteld.

Bekijk hier de folder van de ImuProtesten en de geteste voedingsmiddelen.

Wat maakt ImuProtesten (test ontwikkeld door R-Biopharm AG ) zo uniek:

• Betrouwbaar onderzoek
  • Snel en eenvoudig bloed intraveneus opvangen bij een prikdienst
  • De ImuPro wordt veel gebruikt bij Natuurdiëtisten

T.o.v. andere voedselintolerantie testen op de markt maakt de ImuPro gebruik van een betrouwbare ELISA-methode en ontvangt u een uitgebreid rapport, met voedingsaanbevelingen en tevens een receptenboek (enkel bij de ImuPro Complete). Daarnaast wordt het onderzoek in meer dan 40 landen gebruikt.

ImuPro Screen, test op 22 IgG-voedingsallergenen

Voedselovergevoeligheid vingerpriktest op 22 voedingsmiddelen
Prijs Imupro Screen; € 77,51
Bestel hier de Imupro Screen

ImuPro Screen+ (Plus), test op 44 IgG-voedingsallergenen

Voedselovergevoeligheid vingerpriktest op 44 voedingsmiddelen
Prijs Imupro Screen; € 138,73
Bestel hier de Imupro Screen+ Plus test.

ImuPro Vegetarisch, test op 90 IgG voedingsallergenen

Voedselovergevoeligheid vingerpriktest op 90 voedingsmiddelen
Voedselovergevoeligheid op 90 IgG-voedingsmiddelen, zoals de meest voorkomende fruit, groente, zuivel, granen en kippenei. Daarnaast worden ook diverse superfoods onderzocht.
Prijs Imupro Vegetarisch: € 227,06
Bestel hier de Imupro Vegetarisch

ImuPro Basic, test op 90 IgG voedingsallergenen

Voedselovergevoeligheid vingerpriktest op 90 IgG- voedingsmiddelen; de meest voorkomende fruit, groente, zuivel, granen, vleessoorten en kippenei.
Prijs Imupro Basic; € 227,06
Bestel hier de Imupro Basic

ImuPro Complete, test op 270 IgG voedingsallergenen

Voedselovergevoeligheid intraveneuze bloedafname test op 270 IgG-voedingsmiddelen.
Prijs Imupro Complete: € 551,93
Bestel hier de Imupro Compleet