Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief archief

Darmen en het kruid Trifala

Trifala is een ayurvedisch kruidenmengsel bestaande uit drie vruchten of kruiden; amalaki (Emblica Officinalis) die de pitta-energie (vuur) reguleert, bibhitaki (Terminalia belrica) de de Kapha-energie (aarde-water) en de haritaki (Terminalia chebula) de vata-energie (lucht-ether).Regulatie drie dosha's volgens de Ayurveda Dit kruid reguleert dus alle drie dosha’s, ook wel drie vitale energieën genoemd die verantwoordelijk zijn voor alle fysiologische en psychologische processen in uw lichaam en geest Trifala is verkrijgbaar in poedervorm, maar veel mensen geven de voorkeur aan tabletten of capsules vanwege de smaak. Dit kruid heeft een mild laxerend effect, maar zorgt niet voor afhankelijkheid en verstoort evenmin een gezonde darmflora. Het kan samen met microbiotica gebruikt worden, maar aan te raden is dit niet gelijktijdig met elkaar in te nemen.

Verse groente, fruit, volle granen en peulen



Trifala normaliseert de spijsvertering en helpt bij verdrijven van gassen en afvalstoffen uit de darmen. Het kan dagelijks worden ingenomen als een darm 'tonicum' en regulatie van het bioritme van de ontlasting uitscheiding. Het is het beste om trifala ’s avonds in te nemen, niet eerder dan anderhalf tot twee uur na het eten en ongeveer een half uur voor het slapen gaan. Eet daarna in ieder geval anderhalf uur lang niets meer. Wanneer u het over een lange periode wilt gebruiken, stop dan om de tien weken voor een periode van twee tot drie weken met het gebruik ervan. Hoewel trifala niet verslavend is, zal het lichaam zich aanpassen aan regelmatig gebruik ervan, waarbij het minder effectief wordt. Darmreiniging in voorjaar en najaar
Wanneer de ontlasting goed op gang komt, verminder dan de hoeveelheid trifala. Wanneer de darmopruiming goed is verlopen, stop dan een tijdje. Het voorjaar en najaar zijn goed momenten van darmreiniging met trifala. Samen met aangepaste voedingsadviezen is het een ware opfrisbeurt voor het darmmilieu. Wanneer de darmflora dan ook nog de juiste hoeveelheid voeding krijgt in de vorm van verse biologische groenten, fruit, volle granen en peulvruchten om in leven te blijven dan komt dit alles het darm-eco milieu ten goede. Half vasten
Om de darmen af en toe ‘met vakantie’ te sturen om ze bij te laten komen van alle overdaad aan verkeerde voedingsmiddelen en onvolledige verteringsacties van maag, lever-gal en pancreas is half-vasten de beste gezondheidsbevorderende voedingsactie die u kunt doen. Half vasten heeft voordelen boven volledig vasten, we noemen er een paar:

  1. U heeft minder schommelende bloedsuikers
  2. De darmslijmvliezen blijven hun voedingstoffen krijgen voor herstelwerkzaamheden
  3. U hebt minder kans op verstopping
  4. Minder gewichtsverlies
  5. Minder afkick- en ontgiftingsreacties
  6. Uw darmflora blijft met groenten toevoer gevoed en dus in leven.
  7. De biotransformatie fabrieken van de lever en darmen krijgen hun nutriënten aangeleverd die nodig zijn om gifstoffen wateroplosbaar te maken, waardoor de ontgifting beter verloopt.

Met half vasten haalt u vetten, zuivel en dierlijke eiwitten uit uw voeding. Een halfvasten dagmenu kan er als volgt uit zien:

  • Ontbijt: soja yoghurt met 1 eetlepel haverzemelen en 1 eetlepel biologische gemalen lijnzaad
  • Lunch: gestoomde groenten (minimaal 300 gram) met volle hele granen (wilde rijst, zilvervliesrijst, basmatirijst, quinoa, hele haver, bulgur, amaranth of gierst) of
  • Groentesoep gemaakt van biologische groentebouillon of miso en groenten en granen
  • Tussendoor: de Ayurvedische Heetwaterkuur
  • 1 liter biologische groentesap (vers geperst of biologische sap uit flessen uit de natuurwinkel)
  • 3 verse hele biologische vruchten (geen vruchtensap)
  • Handje verse noten bij honger gevoel
  • Diner: groenten met granen of peulvruchten.
  • Na 20.00 uur niet meer eten, tenzij iemand hypoglycemisch (lage en wisselende bloedsuikerschommelingen) is dan is een suikervrije roggeknäckebröd of spelt knäckebröd met vegetarische paté of linzen paté een mogelijkheid.
  • Duur van de half vasten kuur: 3 tot 7 dagen.

 

Gezondheid algemeen
Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur Diėtisten Nederland