Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Tandvleesaandoening en reumatoïde artritis

In een studie werden tandvleesaandoeningen in verband gebracht met reumatoïde artritis (RA), een chronische ontstekingsziekte die de gewrichten aantast. Dit constateerden onderzoekers van het Leeds Biomedical Research Centre in het Verenigd Koninkrijk [1].
Een ongezond darmmicrobioom blijkt al de belangrijkste factor bij het ontstaan van veel ziekten, maar ook bij de conditie van ons tandvlees.

Bacteriën in ongezond tandvlees kunnen auto-immuunreacties op gang brengen, die vervolgens reumatoïde artritis veroorzaken. Tandvleesontstekingen of parodontitis komt vaker voor bij reumatoïde artritis patiënten. In gewrichten werden dezelfde bacteriën aangetroffen als in het ongezonde tandvlees.

In een vroeg stadium produceren immuuncellen, unieke eiwit-antistoffen gericht op bacteriën die alleen in het tandvlees voorkomen, zelfs voordat de gewrichten aangetast zijn.

Probiotica en juiste voedingsadviezen effectief bij parodontitis

Suppletie met probiotica, in het bijzonder Lactobacillus reuteri, is effectief bij de behandeling van een chronische ontsteking van het tandvlees en kaakbot (parodontitis). Ook de juiste voedingsadviezen blijken effectief bij parodontitis. Daarom is het de moeite waard enkele natuurlijke strategieën aan te leren voor een gezond tandvlees.

Van de bacteriën die in de mond voorkomen, zijn Actinobacillus actinomycetemcomitans, Treponema denticola, Porphyromonas gingivalis en Prevotella intermedia mogelijke veroorzakers van parodontitis. Een voornaam doel bij de behandeling van tandvleesontstekingen is het elimineren van de pathogene bacteriën, zodat de balans weer hersteld wordt. Het verminderen van orale micro-organismen kan gingivitis verminderen en parodontitis stabiliseren.

Te bestellen:
Syllabus Detoxificatie Zware Metalen met Voeding & Suppletie

Bronnen:

[1] Annual European Congress of Rheumatology, June 15, 2018
[2] Martin-Cabezas R, Davideau JL, [..], Huck O. Clinical efficacy of probiotic as an adjunctive therapy to non-surgical periodontal treatment of chronic periodontitis: A systematic review and meta-analysis. J Clin Periodontol 2016 Mar 11
[3] Slawik S, Staufenbiel I, Schilke R, Nicksch S, Weinspach K, Stiesch M, Eberhard J., Probiotics affect the clinical inflammatory parameters of experimental gingivitis in humans. Eur J Clin Nutr. 2011 Mar 30