skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Snellere huidverbranding door de zon bij stress

Misschien is het u opgevallen dat u sneller verbrand wanneer u zich in een gestresste periode bevind. Hoe kan dit en wat is er tegen doen?

Stress en de invloed op melanogenese

Hoe meer het bijniermerg aangezet wordt door het sympathische zenuwstelsel en (nor)adrenaline wordt vrijgezet , hoe meer de (nor)adrenaline precursor L-tyrosine geroofd wordt. De voorloper voor de synthese van het pigment melanine, is L-tyrosine. Melanine wordt aangemaakt door melanogenese.

Melanogenese is een proces dat er voor zorgt dat de melanocyten (pigmentcellen in de diepste laag van de epidermis of opperhuid), melanine aanmaken uit L-tyrosine. Dit gebeurd onder invloed van UV-straling en wordt aangestuurd door het enzym tyrosinase.

Foliumzuur, B6, B12 en antioxidanten als gebufferde vitamine C, zink en het aminozuur taurine zijn betrokken bij de pigmentatievorming. Vitamine B5 is een belangrijke cofactor in de groei en differentiatie van keratinocyten.

Stressreductie en extra nutriënten

Adaptogene kruiden, waaronder Rhodiola rosea en Ashwagandha, en nutriënten voorkomen depigmentatie. Na een lange stressperiode kan depigmentatie worden voorkomen door suppletie van adaptogene kruiden en nutriënten zoals B-vitaminen, taurine (zit o.a. in vis), magnesiumglycinaat en vitamine C.

Rhodiola regenerende en regulerende werking bij en na een stressrespons

Rhodiola wordt gebruikt voor het verhogen van de energie, weerstand, kracht en mentale capaciteit en helpt het lichaam als adaptogeen beter bestand te zijn tegen psychische, chemische en omgevingsstress. Het wordt ook gebruikt om sportprestaties te verbeteren. De adaptogene eigenschappen van rhodiola zijn mogelijk gericht op beïnvloeding van de productie van monoamines en endorfinen in het centrale zenuwstelsel (CNS).Een andere, waargenomen eigenschap van adaptogenen zoals rhodiola, is de regenerende en regulerende werking bij en na een stressrespons.

Doordat bestanddelen van adaptogenen centraal de intracellulaire expressie kunnen stimuleren van neuropeptide Y (NPY), heat shock factor en heat shock proteins, zoals HSP70, kan deze adaptogene werkzaamheid indirect normalisering van de stressrespons bewerkstelligen. In het CNS functioneert NPY als een anxiolyticum en kan het de activiteit van sympathische neuronen remmen.

Niet alleen heeft NPY een functionele rol bij regulatie van de stress-as, ook zijn NPY en HSP70 van significante betekenis bij cellulaire stressadaptatie, verlenging van de cellulaire levensduur, modulatie van het aangeboren immuunsysteem en optimalisering van de cerebrale energiebalans[1-8].

Ashwagandha en regulatie van het stress-systeem

Ashwagandha heeft sterke stress- en angstverlagende effecten door regulatie van het stress-systeem (hypothalamus-hypofyse-bijnieras en sympatho-adrenale as), ondersteuning van de bijnierfunctie en remming van oxidatieve stress.

Ashwagandha gaat vermoedelijk stressgeïnduceerde verlaging van de serotoninespiegel en verhoging van de cortisol- en glutamaatspiegel tegen.
In verschillende humane studies met proefpersonen met chronische stress leidde suppletie met ashwagandha-extract (125-1000 mg/dag) tot dosisafhankelijke afname van de cortisolspiegel (een belangrijke stressmarker) en CRP-spiegel (C-reactief proteïne, een ontstekingsmarker).

Ashwagandha heeft antioxidantactiviteit, stimuleert de productie van endogene antioxidantenzymen en glutathion, remt ontstekingen (mede door remming van NF-kB activering) en heeft immunomodulerende effecten[9-16].

Bescherming van melanocyten

Enerzijds beschermen adaptogene kruiden Rhodiola en Ashwagandha de melanocyten tegen vrije radicalen waardoor de melaninesynthese efficiënter verloopt. Anderzijds bevorderen ze fysiologische rust.

Als alles als een zonnetje biochemisch verloopt is het betere en gezonder vertoeven in de zon, want huidverbranding door langdurig zonnen geeft grotere kans op huidkanker.

Literatuur:

[1] Li T, Xu L, Sun C. Pharmacological studies on the sedative and hypnotic effect of salidroside from the Chinese medicinal plant Rhodiola sachalinensis. Phytomedicine 2007;14:601-4.
[2] Walker, T. B. and Robergs, R. A. Does Rhodiola rosea possess ergogenic properties? Int J Sport Nutr Exerc.Metab 2006;16(3):305-315.
[3] Bawa, A. S. and Khanum, F. Anti-inflammatory activity of Rhodiola rosea–“a second-generation adaptogen”. Phytother.Res 2009;23(8):1099-1102.
[4] Schriner, S. E., Avanesian, A., Liu, Y., Luesch, H., and Jafari, M. Protection of human cultured cells against oxidative stress by Rhodiola rosea without activation of antioxidant defenses. Free Radic.Biol Med 9-1-2009;47(5):577-584. View abstract.
[5] Spasov AA, Wikman GK, Mandrikov VB, et al. A double-blind, placebo-controlled pilot study of the stimulating and adaptogenic effect of Rhodiola rosea SHR-5 extract on the fatigue of students caused by stress during an examination period with a repeated low-dose regimen. Phytomedicine 2000;7:85-89.
[6] De Bock K, Eijnde BO, Ramaekers M, Hespel P. Acute Rhodiola rosea intake can improve endurance exercise performance. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2004;14:298-307.
[7] Gupta, V., Saggu, S., Tulsawani, R. K., Sawhney, R. C., and Kumar, R. A dose dependent adaptogenic and safety evaluation of Rhodiola imbricata Edgew, a high altitude rhizome. Food Chem.Toxicol. 2008;46(5):1645-1652.
[8] Olsson EM, von Scheele B, Panossian AG. A randomised, double-blind, placebo-controlled, parallel-group study of the standardized extract shr-5 of the roots of Rhodiola rosea in the treatment of subjects with stress related fatigue. Planta Med 2009;75:105-12.
[9] Chandrasekhar K et al. A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012;34(3):255-62.
[10] Auddy B et al. A standardized Withania somnifera extract significantly reduces stress-related parameters in chronically stressed humans: a double-blind, randomized, placebo-controlled study. JANA 2008;11(1):50- 56.
[11] Durg S et al. Withania somnifera (Ashwagandha) in neurobehavioural disorders induced by brain oxidative stress in rodents: a systematic review and meta-analysis. J Pharm Pharmacol. 2015;67(7):879-99.
[12] Bhatnagar M et al. Neuroprotective effects of Withania somnifera dunal.: A possible mechanism. Neurochem Res. 2009;34(11):1975-83.
[13] Pratte MA et al. An alternative treatment for anxiety: a systematic review of human trial results reported for the Ayurvedic herb ashwagandha (Withania somnifera). J Altern Complement Med. 2014;20(12):901-8.
[14] Alam N et al. Recent advances in elucidating the biological properties of Withania somnifera and its potential role in health benefits. Phytochem Rev. 2012;11(1):1-16.
[15] Mishra LC et al. Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review. Altern Med Rev. 2000;5(4):334-46.
[16] Chaudhari D et al. Phytochemical analysis and evaluation of antioxidant and free radical scavenging activity of Withania somnifera root. Asian J Pharm Clin Res. 2012;5:193-199.