skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Noten dragen bij aan een positieve babyontwikkeling

Onderzoek laat zien dat het eten van noten in de vroege zwangerschap goed is voor de ontwikkeling van een baby. Het gaat om de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de zenuwcellen in de hersenen. Het Spaanse onderzoek [1] laat voornamelijk een positief effect op de neuropsychologische ontwikkeling van het kind op de lange termijn zien.

Het onderzoek

Ruim 2000 Spaanse moeders en kinderen werden onderzocht. Het eten van de noten werd gedurende de zwangerschap gerapporteerd middels een voedingsvragenlijst. Dit werd onderzocht tijdens het eerste trimester en het derde trimester van de zwangerschap. Naast de inname van noten werd er ook rekening gehouden met de opleiding van de moeders en de Body Mass Index (BMI een berekening welke aangeeft of er sprake is van een gezond gewicht).

De hoeveel energie, wat er door de moeders werd gegeten en gedronken, plus de hoeveelheid vis en omega 3 inname werden geregistreerd. Omega 3 staat ook bekend vanwege de positieve effecten bij de ontwikkeling van een baby. Daarnaast werd er nog gekeken naar alcohol en rookgewoonten van de moeders tijdens de zwangerschap. Deze twee gewoonten worden juist in verband gebracht met een negatieve ontwikkeling.

Het neuropsychologische onderzoek werd gedaan bij de geboorte, op de leeftijd van anderhalf jaar, en met vijf en acht jaar.

32 gram noten, of meer

De moeders die 32 gram noten of meer hadden gegeten in het eerste trimester van de zwangerschap haalde op alle drie de leeftijden de beste resultaten als het ging om cognitieve functie, concentratie en aandacht, en het geheugen. Dit in vergelijking met de kinderen van de moeders die geen -0 gram- noten hadden gegeten tijdens de zwangerschap.

Verschillende noten

De studie heeft gekeken naar de inname van verschillende noten. Zo werd er gekeken naar walnoten, amandelen, pinda’s, pijnboompitten en hazelnoten.

Ze denken dat de positieve effecten van de noten in de voeding toe te schrijven zijn aan de hoge niveaus foliumzuur, omega 3 en omega 6. Van deze stoffen is bekend dat ze veel voorkomen en nodig zijn in de hersenen, met name in de frontale delen. De frontale delen zijn van invloed op het geheugen en uitvoerende taken.’

Een betere neuropsychologische ontwikkeling

De conclusie van het onderzoek is dat het eten van noten in de vroege zwangerschap in verband wordt gebracht met een positieve neuropsychologische ontwikkeling van het kind op de lange termijn. Deze gunstige effecten werden vastgelegd bij de moeders die gemiddeld drie keer in de week 30 gram noten aten.

Notenconsumptie in het derde trimester van de zwangerschap liet minder sterke positieve resultaten zien. De speculatie is dat de gevoeligheid van de foetus voor de voeding van de moeder gedurende de foetale ontwikkeling varieert.

Commentaar Natuurdiëtisten Nederland

Het verrast niet dat het eten van noten een positief effect kan hebben op de gezondheid.
Het brein ondergaat een serie complexe processen gedurende de zwangerschap. Dit betekent dat de voeding van de moeder een bepalende factor is voor de ontwikkeling van het brein van de foetus. Niet alleen op de korte maar ook op de lange termijn.

Noten verlagen het LDL-cholesterol. Lage LDL-cholesterol gehaltes helpen om de bloedvaten gezond te houden. Daarnaast leveren noten veel gunstige voedingsstoffen. Denk hierbij aan vezels, eiwit, ijzer en onverzadigd vet.

Ongebrand en zonder zout

Ongebrande noten zijn niet bewerkt en bevatten alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen. Gebrande noten zijn noten die zijn gefrituurd in de olie. Doordat de noten op hoge temperatuur zijn gebrand, bevatten deze noten minder vitamines en mineralen dan de ongebrande rauwe variant.

Een gezouten noot doet eerder overeten. Daarnaast kan teveel zoutgebruik een nadelige effect hebben op het hart en de bloedvaten. Teveel zoutgebruik kan de bloeddruk verhogen. De ongebrande noten, zonder zout hebben daarom de voorkeur.

Variatie is een goede keus

Elke noot heeft zijn eigen kwaliteit. Variatie in wat er gegeten wordt is aan te raden. Dit geldt ook bij het eten van noten. Zo is een amandel rijk aan magnesium. De paranoot rijk aan selenium en een walnoot rijk aan omega 3. Een cashewnoot is een bron van koper en een hazelnoot is rijk aan vitamine E. Wanneer er voor verschillende soorten noten wordt gekozen kan het lichaam optimaal profiteren van de verschillende voordelen.

De gemiddelde notenconsumptie is in Spanje hoger dan het Europees gemiddelde. Het voedingscentrum in Nederland raadt een zwangere vrouw aan om een handje noten per dag te eten. Dit vertaalt zich naar 25 gram per dag.

Het onderzoek heeft ook de pinda meegenomen. Officieel is dit geen noot maar een peulvrucht. Pinda’s kunnen een bron zijn van aflatoxine. Aflatoxine is een natuurlijke gifstof, gemaakt door schimmels. De ‘andere’ noten uit het onderzoek; de walnoot, hazelnoot, pijnboompit en amandelen hebben de voorkeur om dagelijks van te eten.

Is er sprake van histamine overgevoeligheid of een allergie dan kan het zo zijn dat het toch beter is om (bepaalde) noten te vermijden.

Een advies op maat is altijd mogelijk bij een natuurdiëtist.

Lees meer over noten:
Noten: Fast Food uit de natuur

 

 

Judith Rolf , Natuurdiëtist

 

 

 

Wij zijn ook te vinden op www.ensie.nl  

Bron

(1) Gignac, F., et al. Maternal nut intake in pregnancy and child neuropsychological development up to 8 years old: a population-based cohort study in Spain. European journal of epidemiology, 2019, 34.7: 661-673.DOI: 10.1007/s10654-019-00521-6

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen