skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Fruitarisme: een ongezond dieet

Over het algemeen wordt gesproken van fruitarisme wanneer minstens 55% van het dieet voornamelijk uit fruit bestaat. Het veruit meest voorkomende motief, waarom voor het fruitarische voedingsprincipe gekozen wordt is omdat men zich wil voeden zonder dat daarvoor dieren en planten van het leven beroofd of gekwetst moeten worden.

Strenger dan veganisme

Fruitarisme is strenger dan veganisme en zelfs dan rauw veganisme. Niet alleen eten fruitariërs geen dierlijke producten; ze eten ook geen producten waarvoor een plant gedood of beschadigd is.
De voeding bestaat hoofdzakelijk uit vruchten, noten en zaden, die over het algemeen rauw worden gegeten. Hierdoor is de kans op nutriëntentekorten groot. Sommigen fruitariërs gebruiken de plantkundige definitie van vrucht en eten ook peulvruchten, vruchtgroenten en sommige rauwe groenten.

Verschillende stromingen

Het fruitarisme kent verschillende stromingen. Steun om in hun afwijkende voedingspatroon te volharden, vinden de fruitariërs in het raw-foodisme, dat gebaseerd is op de overtuiging dat het verteringssysteem van de mens door de evolutie toegesneden is geraakt op een paleolithisch dieet. Ons DNA zou nog niet zijn aangepast aan relatief moderne voedingsmiddelen zoals graanproducten en zuivel.

Raw fruitarisme, houdt in dat het eten uitsluitend in zijn natuurlijke samenstelling mag worden gegeten, dus niet gebakken en niet gekookt, maar alleen rauw. Veel rauw fruitariërs houden zich aan het 80/10/10 principe: de totale dagelijkse calorie-inname moet volgens hen bestaan uit 80% koolhydraten, 10% vetten en 10% eiwitten en zij zijn daarom heel matig met vette producten zoals noten, zaden en avocado. Het hanteren van dit uitgangspunt leidt tot ernstige nutriëntentekorten.

Nadelen fruitarisme

Fruitarisme is niet geschikt voor jongeren en totaal ongeschikt voor kinderen. Het brengt de groei en ontwikkeling in gevaar. Een fruitarisch dieet veroorzaakt o.a. ernstige ondervoeding, bloedarmoede en tekorten aan een groot aantal vitaminen en mineralen, eiwitten, essentiële vetzuren en vezels.

Daarnaast leiden voedselbeperkingen tot hongergevoel, voedselobsessie / eetstoornissen, en sociaal isolement. Ook kost het veel geld om grote hoeveelheden fruit te kopen en veel fruit eten is in een koud klimaat niet erg aantrekkelijk.
Bij diabetes of pre-diabetes, nier – of alvleesklierziekten, een lage BMI-index, problemen met de bloedsuikerspiegel, zwangerschap en lactatie wordt fruitarisme absoluut afgeraden.

Met name wanneer het vele fruit niet rauw wordt gegeten, maar als jam of stroop, kan dat tot tandproblemen leiden. Dit komt doordat tanden (en botten) demineraliseren als gevolg van de grote hoeveelheden organische zuren en de geringe hoeveelheid mineralen als calcium en magnesium in veel fruitsoorten. Het calciumtekort kan ook leiden tot osteoporose.

Sommige fruitariërs ontwikkelen huidproblemen of klagen over broos en breekbaar haar. Dit zou kunnen samenhangen met een tekort aan proteïnen en/of essentiële vetzuren.

Fructose-intolerantie

Hoewel voldoende fruit per dag eten wordt geassocieerd met een verminderd risico op kanker, zijn er mensen voor wie het eten van zelfs een klein beetje fruit al problematisch kan zijn. Die mensen zijn intolerant voor fructose. Fructose (of vruchtensuiker) komt van nature voor in fruit, groenten, zaden en pitten.

De inname van fructose kan bij hen leiden tot o.a. darmklachten (lijkt qua klachten veel op Prikkelbare Darm Syndroom). Naast deze klachten ervaren sommige personen ook: sterke hypoglykemie, hoofdpijn, vermoeidheid, depressie, slapeloosheid, jicht en spierpijn.
Fructose verhoogt je urinezuurspiegel. Je kunt die dus ook gebruiken als een indicatie voor je gevoeligheid voor fructose. Hoe hoger de urinezuurspiegel, hoe gevoeliger je zult zijn voor de effecten van fructose.

Niet alleen de overmaat aan fructose maar ook een zinktekort kan ervoor zorgen dat fructose niet snel genoeg wordt omgezet en wordt opgeslagen in het lichaam. Zinktekorten komen zeer veelvuldig voor bij fruitariërs. Aangezien zink bij honderden reacties in ons lichaam betrokken is, is een tekort niet ondenkbeeldig.

Fructose geeft, in tegenstelling tot glucose, geen verzadigingsgevoel. En dat kan overeten, overgewicht en flinke hormonale ontregeling tot gevolg hebben.
Fructose bindt het aminozuur tryptofaan. Uit tryptofaan wordt o.a. serotonine (welbevinden) en melatonine (slaap, dag-nachtritme) gemaakt. Teveel gebonden tryptofaan heeft dus consequenties voor onze stemming en slaap.

Elektro Magnetische Velden

 

 

 

 

Marijke Verstege

 

 

Wij zijn ook te vinden op www.ensie.nl  

Bronnen

1.https://cancerres.aacrjournals.org/content/70/15/6368.abstract
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25965509
3. https://www.nbcnews.com/health/cancer/here-s-how-sugar-might-fuel-growth-cancer-n488456
4. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180426141533.htm
5.https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-fruitarian-diet
6.https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/02/11/all-fruit-diet.aspx
7.https://www.dietcetera.nl/voedingsthemas/fruitarisme/
8.https://health.clevelandclinic.org/fruitarian-diet-is-it-safe-or-really-healthy-for-you/
9.https://nl.wikipedia.org/wiki/Fruitarisme
10.http://www.liveinthenow.com/article/the-ultimate-low-food-industry-renames-high-fructose-corn-syrup-in-attempt-to-deceive-consumers
11.https://naturalsociety.com/watch-corporations-renamed-high-fructose-corn-syrup/

Test je bloed met de combinatietest

Combinatietest: vitamine D3, Actief B12 HoloTC, ferritine, Vitamine B6, Foliumzuur intracellulair.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen