skip to Main Content
Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Flavonoïden geven minder risico op Alzheimer

Een hogere inname van flavonoïdenrijke voeding, zoals appels, druiven, bessen en (groene) thee, geeft een lager risico op de ziekte van Alzheimer en daaraan gerelateerde vormen van dementie (Alzheimer’s disease-related dementias afgekort als ADRD). Dit zijn de resultaten van een studie, gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition [1].

De therapeutische waarde van flavonoïden is reeds stevig vastgelegd bij zeer diverse aandoeningen, zoals vasculaire fragiliteit (o.a. bij maculadegeneratie), verhoogde cellulaire permeabiliteit (o.a. bij diabetische retinopathie), allergische aandoeningen, infecties, long- en nieraandoeningen.

Flavonoïden zijn onderdeel van polyfenolen. Flavonoïden bevinden zich in vruchten en groenten en zijn geassocieerd met diverse gezondheidseffecten waaronder verminderde inflammatie.

Flavonoïden geven minder risico op AlzheimerHoge flavonoïden-inname geeft minder ADRD

In deze studie keken de onderzoekers naar de flavonoïden-inname gedurende gemiddeld 19,7 jaar. Er deden aan het onderzoek 2800 mensen mee van 50 jaar en ouder zonder dementie. De gemiddelde leeftijd was bij aanvang 59,1 jaar en de groep bestond uit 52% vrouwen. De onderzoekers analyseerden de lange termijn relatie tussen inname van flavonoïdenrijk voedsel en het risico op ADRD. Daarbij maakten ze gebruik van de Framingham Heart Study (FHS) gegevens.

Voor het meten van de flavonoïden-inname maakten de onderzoekers gebruik van voedingsvragenlijsten die de deelnemers invulden tijdens een ongeveer vierjaarlijks medisch onderzoek.

Een lage inname stond voor: geen bessen, ongeveer 1,5 appel per maand en geen thee. Een hoge inname stond voor 7,5 schaaltje (240 ml) bosbessen of aardbeien (anthocyanen) per maand, 8 appels en peren (flavonolen) per maand en 19 koppen groene thee (flavonoidenpolymeren) per maand.

Samenvattend is het volgende gevonden:

  • Een lage inname van flavonolen (appels, peren en groene thee) was geassocieerd met een twee keer zo hoog risico op ADRD.
  • Een lage inname van anthocyanen (bosbessen, aardbeien, etc.) was geassocieerd met een vier maal zo hoog risico op het ontwikkelen van ADRD.
  • Een lage inname van flavonoïdenpolymeren (appels, peren en thee) was geassocieerd met een twee keer zo hoog risico op ADRD.
  • Het risico op ADRD begint te stijgen boven de 70 jaar.

Goed eten en goed slapen belangrijk bij Alzheimer

Op dit moment zijn er ca. 4.000 leden van deze flavonoïden-groep geïdentificeerd. Flavonoïden worden in de natuur gevonden in fruit, groente, noten en zaden.

De belangrijkste bronnen in ons voedsel zijn bessen, zoals zwarte bessen, rode bessen, bramen, blauwe druiven, bosbessen, aroniabessen, cranberry, vlierbessen, framboos, maar ook sommige groenten, zoals aubergine en avocado.Flavonoïden geven minder risico op Alzheimer

Andere belangrijke bronnen zijn sinaasappels, vlierbessen, olijven, rode uien, vijgen, zoete aardappelen, mango’s en rode kool.

Een andere risicofactor m.b.t Alzheimer is een slechte slaap want dat doet Alzheimer ook verslechteren, aldus een onderzoek [2] van wetenschappers van de universiteit van Berkeley.

Slaap is een sleutelfactor in het ontstaan van Alzheimer. Een gebrekkige slaap creëert omstandigheden in de hersenen waardoor proteïnen die alzheimerplaques vormen, in de hersenen achterblijven. Ze gaan dan opstapelen en/of geheugencellen vernietigen.

Amyloid beta 42 peptide en Tau proteïneFlavonoïden geven minder risico op Alzheimer

Alzheimer wordt onder andere veroorzaakt door opeenhopingen van een bepaald eiwit in de hersenen (beta-amyloïd). Deze opeenhopingen maken verbindingen tussen hersencellen kapot, waardoor de hersencellen afsterven. Waarom dit precies gebeurt, is nog onbekend. Bij Alzheimer op jonge leeftijd (onder de 65 jaar) speelt erfelijkheid soms een rol.

Kinderen van iemand met de erfelijke vorm van alzheimer hebben vijftig procent kans om de ziekte ook te krijgen. Dementie en Alzheimer worden vaak door elkaar gebruikt. De ziekte van Alzheimer is een vorm van dementie en om te weten of het de ziekte van Alzheimer is wordt er een zogenaamde Tau/Aß42 test gedaan om te bepalen hoeveel amyloid beta 42 peptide en Tau proteïne aanwezig is in het hersenvocht.

Bij de ziekte van Alzheimer leidt de slechte omvouwing van het A-amyloïde peptide in verschillende stappen tot de vorming van plakken. Deze plakken zijn een opeenstapeling van zogenaamde fibrillen en zijn op zich niet toxisch. Een van de tussenstappen bij de aanmaak van plakken is de vorming van de protofibrilvorm van het A-peptide. Protofibrillen zijn wel toxisch voor de hersencellen. De vergiftigde cellen sterven af en dit veroorzaakt geheugenverlies. Daarom worden deze protofibrillen beschouwd als de belangrijkste verantwoordelijke voor de symptomen van de ziekte van Alzheimer.

Nog meer goede voedingstoffen

Een geneesmiddel tegen Alzheimer is nog niet gevonden maar wel is aangetoond dat de vetconcentratie in de hersenen een belangrijke impact heeft op een biologisch evenwicht tussen niet-toxische plakken en toxische oligomeren. Inname van omega 3 vetzuren vermindert de schadelijke Aß42 peptiden. Het zorgt voor een hoge vloeibaarheid van de celmembranen waardoor de splitsingsenzymen efficiënter werken.

Andere voedingsstoffen die belangrijk zijn bij ADRD zijn o.a. Ubichinol, R-alfa-liponzuur, de aminozuren Acetyl-L-Carnitine en N-Acetyl-Cysteïne, quercitine, curcumine, vitamine D en de vitaminen choline, B12, folaat en B6 (voor een goede methylering).

Flavonoïden geven minder risico op Alzheimer

 

Lees meer over hoe u zelf kunt testen met zelftesten die u thuis kunt doen en onderzoekentips per orgaansysteem.

Bronnen:

[1]Shishtar, E., et al. Long-term dietary flavonoid intake and risk of Alzheimer disease and related dementias in the Framingham Offspring Cohort. The American Journal of Clinical Nutrition, 2020. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa079
[2] Mander BA, Marks SM, Vogel JW et al. β-amyloid disrupts human NREM slow waves and related hippocampus-dependent memory consolidation. Nat Neurosci. 2015 Jun 1. doi: 10.1038/nn.4035
[3] https://placebonocebo.be/webshop/placebonocebo-losse-nummers/placebonocebo-20/

Belang van voldoende zuiver water drinken

water Maxim Protsenko Dreamstime.com

Water drinken is noodzakelijk voor een goede gezondheid. De Europese Gezondheidsdienst adviseert mannen om gemiddeld 2 ½ liter water per dag te drinken, voor vrouwen is het advies 2 liter.

Er bestaan meerdere oplossingen voor zuiver drinkwater. Kwalitatieve waterfilters kun je kopen hier;  Aqualinewaterfilters

Flavonoïden geven minder risico op Alzheimer

Agenda

Kijk voor  workshops, lezingen, Masterclasses op onze agenda.



Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen