Anthocyanidinen: weerstandversterkers

Veel van de helderste kleuren van de plantenwereld in de lente, zomer en herfst zijn te danken aan een enkele klasse van biochemisch fascinerende bestanddelen onder de naam flavonoïden. In feite zijn de ook intense “tinten” in de rode wijn gekleurd vanuit deze bestanddelen.

Deze familie van plantpigmenten is chemisch gezien nogal afwijkend van andere plantpigmenten zoals de vetoplosbare carotenoïdenfamilie. Op dit moment zijn er ca. 4.000 leden van deze flavonoïden-groep geïdentificeerd. Flavonoïden worden in de natuur gevonden in fruit, groente, noten en zaden. Alle vaatplanten bevatten flavonoïden, maar schimmels en algen niet.

Aanwezigheid van flavonoïden in ons dieet

Flavonoïden zijn met ca. 1 gram per dag aanwezig in de “meest gezonde” Westerse diëten. Deze inname waarborgt dat er farmacologisch gezien significante concentraties in lichaamsvloeistoffen en weefsels terug te vinden zijn. Hun rol binnen onze dagelijkse voeding wordt momenteel al enige tijd onderzocht. Dat zij een belangrijke rol vervullen is niet verrassend, aangezien zij de meest verspreide groep van secundaire plantaardige producten vormen die via de voeding wordt ingenomen. olijfolie

Klinische toepassingen flavonoïden

De therapeutische waarde van flavonoïden is reeds stevig vastgelegd bij zeer diverse aandoeningen, zoals vasculaire fragiliteit (o.a. bij maculadegeneratie), verhoogde cellulaire permeabiliteit (o.a. bij diabetische retinopathie), allergische aandoeningen, infecties, long- en nieraandoeningen.

Nieuw interessant onderzoek openbaarde echter haar potentie in de bescherming tegen onregelmatigheden en aandoeningen van de retina en cardiale bescherming. Het is verrassend dat zo’n grote en belangrijke groep van natuurlijke bestanddelen pas sinds kort onderwerp is geworden van klinisch onderzoek.

Hoe kunnen anthocyanidinen ontstekingen verminderen

Inflammatoire stoffen, zoals prostaglandinen, leukotrieën en thromboxanen worden vaak afgeleid vanuit het arachidonzuur. Via zuurstofenzymen, kan dit vet wanneer het in overmaat getransformeerd wordt, degeneratieve aandoeningen, zoals artritis, psoriasis en cardiovasculaire klachten geven.

Het blijkt dat natuurlijke bestanddelen uit planten waaronder anthocyanidinen, potentieel zeer interessant zijn voor behandelaars, omdat ze zonder ongewenste bijwerkingen in te zetten zijn als natuurlijke ontstekingsremmers (door modulatie van cytokinen/interleukinen).

Collageen stabiliserende effecten van flavonoïden

Collageen, het meest voorkomende proteïne van het lichaam, is verantwoordelijk voor het behoud van de structuurmatrix van de weefsels, maar ook voor het behoud van de kracht in de pezen, ligamenten en kraakbeen. Het is bovendien ook de steunstructuur voor de dermis en de bloedvaten.

Er is aangetoond dat de inname van proanthocyanidinen (verschillende anthocyanidine-units samengevoegd) de symptomen van varicose, capillaire fragiliteit (inclusief maculadegeneratie) alsook het snel krijgen van blauwe plekken kan verminderen. De lange keten anthocyanidinen zijn in staat het collageen te versterken, dat de bouwsteen vormt van de wand van de bloedvaten.

Het lijkt erop dat veel van de protectieve effecten van fruit en groente tegen chronische ziekten te danken zijn aan niet alleen haar hoge gehalte aan micronutriënten, maar tevens ook aan haar inhoud van niet-essentiële nutriënten, zoals flavonoïden, met haar krachtige antioxidatieve en collageen stabiliserende bestanddelen.

Symptomen van tekorten (griep)

Symptomen die kunnen wijzen op onvoldoende inname van flavonoïden zijn: zeer gemakkelijk bloeden (tandvlees, neus), gemakkelijk blauwe plekken krijgen die vervolgens maar langzaam verdwijnen en ook het gemakkelijk opzwellen na blessures. Ook immuunzwakte, zich uitend in het gemakkelijk oppikken van een verkoudheid of een andere infectie, kan wijzen op een tekort.

Aangezien anthocyanen in vrijwel alle plantenfamilies kunnen worden aangetroffen, komen ze ook voor in vele eetbare planten. De belangrijkste bronnen van anthocyanen in ons voedsel zijn bessen, zoals zwarte bessen, rode bessen, bramen, blauwe druiven, bosbessen, aronia bessen, cranberry, vlierbessen, framboos, maar ook sommige groenten, zoals aubergine en avocado.

Andere belangrijke bronnen zijn sinaasappels, vlierbessen, olijven, rode uien, vijgen, zoete aardappelen, mango’s en rode kool. De hoeveelheid anthocyanen die jaarlijks in de natuur worden geproduceerd wordt geschat op meer dan 1 miljard ton.

Proanthocyanidinen mogen niet verward worden met de anthocyaninen. Ze kunnen echter wel enzymatisch in elkaar worden omgezet. Daarbij ontstaat roodkleuring. Proanthocyanidine is kleurloos en anthocyanines is rood.
De NutriBullet op Bol.com

Maak zeer royaal gebruik van verse kleurrijke biologische verse groenten en fruit. Tussen uw maaltijden in kunt u de hoeveelheid vergroten door een deel in de vorm van gecomprimeerde groentemoes(met vezels) smoothie te gebruiken met bijvoorbeeld de Nutribullit blender.

Anthocyanidines: potente antioxidanten en anti-inflammatoire stoffen

• De aanwezigheid van specifieke ringstructuren en alcohol substituanten maken het mogelijk dat anthocyanidinen actief vrije radicalen wegvangen en/of stabiliseren.
  • Reactieve, pro-oxidatieve metalen in overmatige hoeveelheden, zoals ijzer en koper, worden “opgedweild” door de aan de anthocyanidine gebonden carbonzuurgroepen (-COOH)
  • Anthocyanidinen bleken in staat te zijn inflammatoire substanties selectief te kunnen inhiberen
  • Anthocyanidinen en enkele andere flavonoiden hebben bewezen antioxidatief werkzaam te zijn in zowel waterige als lipide omgevingen binnen de lichaamsweefsels. Dat is niet het geval voor de bekendere voedingsantioxidanten zoals vitamine C, E en betacaroteen.
  • Meerdere voedingswetenschappers laten zien dat deze substanties in vitro een 50x hogere antioxidatieve activiteit vertoonden dan vitamine E.

Lees ook; Anthocyanidinen; voeding voor de huid.

Referenties

[1] A. N. Panche,1,2 A. D. Diwan,2,* and S. R. Chandra1 Flavonoids: an overview
J Nutr Sci. 2016; 5: e47. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5465813/
[2] Mulvihill E, Burke A & Huff M (2016) Citrus flavonoids as regulators of lipoprotein metabolism and atherosclerosis. Annu Rev Nutr 36, 275–299.
{3] Wallace TC, Slavin M & Frankenfel CL (2016) Systematic review of anthocyanins and markers of cardiovascular disease. Nutrients 8, 32.
[4] Brüll V, Burak C, Stoffel-Wagner B, et al. (2015) Effects of a quercetin-rich onion skin extract on 24 h ambulatory blood pressure and endothelial function in overweight-to-obese patients with (pre-) hypertension: a randomised double-blinded placebo-controlled cross-over trial. Br J Nutr 114, 1263–1277.
[5] Kumar S & Pandey AK (2013) Chemistry and biological activities of flavonoids: an overview. ScientificWorldJournal 2013, 162750.
[6] Kim SH & Choi KC (2013) Anti-cancer effect and underlying mechanism(s) of kaempferol, a phytoestrogen, on the regulation of apoptosis in diverse cancer cell models. Toxicol Res 29, 229–234
[7] Basli A, Soulet S, Chaher N, et al. (2012) Wine polyphenols: potential agents in neuroprotection. Oxid Med Cell Longev 2012, 805762.
[8] Calderon-Montaño JM, Burgos-Moron E, Perez-Guerrero C, et al. (2011) A review on the dietary flavonoid kaempferol. Mini Rev Med Chem 11, 298–344.
[9] D’Mello P, Gadhwal M, Joshi U, et al. (2011) Modeling of COX-2 inhibitory activity of flavonoids. Int J Pharm Pharm Sci 3, 33–40.
[10] Paris D, Mathura V, Ghezala G, et al. (2011) Flavonoids lower Alzheimer’s Aβ production via an NFκB dependent mechanism. Bioinformation 6, 229–236.
[11] Wu C, Wu S, Chung W, et al. (2007) Antiplatelet effect and selective binding to cyclooxygenase (COX) by molecular docking analysis of flavonoids and lignans. Int J Mol Sci 8, 830–841.
[12] Manach C, Scalbert A, Morand C, et al. (2004) Polyphenols: food sources and bioavailability. Am J Clin Nutr 79, 727–747.
[13]T.C. Wallace, et al., Systematic Review of Anthocyanins and Markers of Cardiovascular Disease, Nutrition 2016, 8(1), 32
[14] Xianli Wu, Gary R. Beecher, Joanne M. Holden, David B. Haytowitz, Susan E. Gebhardt, Ronald L. Prior, Concentrations of Anthocyanins in Common Foods in the United States and Estimation of Normal Consumption, Journal of Agricultural and Food Chemistry 2006, 54, 4069-4075