Afwijkende poepbacteriën bij chronische darmziekten

Mensen met chronische darmziektes hebben een afwijkende darmflora. Dat concludeert Arnau Vich Vila, onderzoeker bij het UMCG in de groep van maag-, darm-, leverarts professor Rinse Weersma. ‘Bijzonder is dat dit ook voor het prikkelbaar darmsyndroom geldt’, legt hij uit. Het onderzoek, dat aanknopingspunten biedt voor de ontwikkeling van nieuwe diagnose- en behandelingsstrategieën, is deze week gepubliceerd in Science Translational Medicine.

De onderzoekers onderzochten drie ziekten: twee ontstekingsziekten van de darm, namelijk de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa, en het prikkelbaar darmsyndroom. Die laatste is een verzamelnaam voor langdurige darmklachten zonder zichtbare ontstekingen. Een diagnose die bij zo’n vijftien procent van de bevolking gesteld is. Toch blijken mensen met dit syndroom een gemene deler te hebben: een afwijkende darmflora.

Afwijkend darmmicrobioom

‘We zien dat de darmflora van patiënten met een darmziekte dus afwijkt van de darmflora van gezonde mensen. De darmflora (microbioom) is bij deze drie ziekten deels vergelijkbaar,’ vertelt Vich Vila. Dat biedt mogelijkheden om behandelmethoden op te baseren. ‘We zouden de darmflora bijvoorbeeld kunnen beïnvloeden met probiotica, dieetaanpassingen of zelfs een faeces-transplantatie’, denkt de onderzoeker.

De onderzoekers zijn nog lang niet klaar. ‘Een volgende stap is om te onderzoeken of we met een relatief eenvoudige test de aanwezigheid van darmbacteriën in de poep kunnen meten.’ De precieze darmflora is namelijk voor elke ziekte verschillend. Voor dat onderzoek is al subsidie van de Maag Lever Darm Stichting toegekend. Daarmee zou het mogelijk kunnen worden om op basis van ontlasting een diagnose te stellen.’ Dat is voor patiënten veel prettiger dan de huidige colonscopie, waarbij met een slang met een camera de darmen van binnenuit onderzocht worden.

Bevroren poep

Aan het onderzoek hebben zo’n 1800 mensen meegedaan. De gezonde proefpersonen die meededen waren deelnemers van Lifelines, een onderzoekspopulatie waarbij mensen uit Noord-Nederland van drie generaties gedurende langere tijd gevolgd worden. ‘Het is voor dit onderzoek belangrijk dat de ontlasting van mensen snel ingevroren wordt. We vroegen de deelnemers daarom zelf hun ontlasting in te vriezen. Studenten hebben die ontlasting bij alle deelnemers thuis opgehaald en ingevroren meegenomen naar het UMCG, zodat we zeker wisten dat de darmflora niet teveel veranderde in de loop van de tijd.’

De patiënten met prikkelbaar darmsyndroom kwamen uit het Academisch Ziekenhuis in Maastricht (AZM). Eenmaal in het lab analyseerden de onderzoekers het DNA in de ontlasting. Dit DNA geeft niet alleen informatie over het soort bacteriën in de darmen, maar ook over de verhouding waarin ze voorkomen en wat ze doen. Ook eigenschappen zoals antibioticaresistentie zijn met deze techniek aan te tonen.

Microbioom in kaart

De Groningse onderzoekers gebruiken deze nieuwe technieken ook om het microbioom van de Nederlandse bevolking in kaart brengen. Met microbioom wordt het geheel van micro-organismen aangeduid dat zich in het maagdarmstelsel bevindt. ‘Voor dat nieuwe project verzamelden  we de ontlasting  van zo’n tienduizend mensen uit Noord-Nederland in LifeLines. We zijn benieuwd wat dat voor nieuwe informatie over de darmflora en gezondheid op kan leveren.’ Zulke grote projecten zullen nog meer interessante informatie opleveren over het verband tussen darmmicrobioom, dieet, ziekte en gezondheid.

Commentaar Natuurdiëtisten Nederland

In Duitsland doet men al jaren onderzoeken naar het darmmicrobioom. Ganzimmun  is een voorbeeld van zo’n laboratorium. Er wordt veel mee gewerkt in diverse klinieken. In Duitsland behandelt men al jaren allerlei darmklachten, met diëten en suppletie (waaronder probiotica). Natuurdiëtisten hebben meer dan 15 jaar ervaring in het moduleren van het darmmicrobioom, dus wat Groningen momenteel onderzoekt is op zich niet nieuw.

Maar elke nieuwe informatie die meer inzicht oplevert in de ingewikkelde wereld van het darmmicrobioom is welkom. Ook de zoektocht naar het toepassen van meer natuurlijke(r) behandelopties (zoals de juiste specifieke probioticastammen op maat) zijn uiterst zinvol. In Duitsland schrijft men o.a. kruidensuppletie voor bij het afdoden van pathogene micro-organisme, die in overgroei zijn en ontstekingen (cytokinen) veroorzaken. Ontstekingen worden daar met natuurlijke ontstekingsremmers aangepakt.

Bronnen:

[1] UMCG
[2] Sci Transl Med. 2018 Dec 19;10(472).
Gut microbiota composition and functional changes in inflammatory bowel disease and irritable bowel syndrome.
Vich Vila A1,2, Imhann F1,2, Collij V1,2, Jankipersadsing SA2, Gurry T3,4, Mujagic Z5, Kurilshikov A2, Bonder MJ2, Jiang X3,4, Tigchelaar EF2, Dekens J2, Peters V1, Voskuil MD1,2, Visschedijk MC1,2, van Dullemen HM1, Keszthelyi D5, Swertz MA2, Franke L2, Alberts R1,2, Festen EAM1,2, Dijkstra G1, Masclee AAM5, Hofker MH6, Xavier RJ3,4, Alm EJ3,4, Fu J2,6, Wijmenga C2, Jonkers DMAE5, Zhernakova A2, Weersma RK7.

Gezondheidscheck Darm Plus

Gezondheidscheck Darm PlusVerkoopprijs (incl. BTW): € 216,25
Koop deze test hier

Gezondheidscheck darm ontlastingtest PLUS (plus ontstekingsparameters EPX, bèta-Defensie en lactoferine)

Uitgebreide bepalingen van de microbiologische analyse van de aerobe en anaerobe hoofdkiemen (darmflora), schimmels en gisten (Candida albicans en Candida spp.) en ook de kwantitatieve bepaling van de gistingsresiduen. Bovendien worden bepaald: α-1-antitripsine, calprotectine, galzuren, pancreas-elastase, secretoir IgA, ontstekingsparameters EPX, bèta-Defensie en lactoferine.

De Gezondheidscheck Darm Plus test bevat naast de bepaling van de florastatus:
– de beoordeling van de spijsverteringscapaciteit
– de bepaling van de conditie en functie van het darmslijmvlies
– de beoordeling van het darmgeassocieerde immuunsysteem en ontstekingsmarkers EPX, bèta-Defensie en lactoferine

Indicaties:

– voor algemene preventie
– ter controle van het verloop bij gastro-intestinale aandoeningen
– bij stoornissen van het immuunsysteem (allergieën, gevoeligheid voor infecties etc.)
– ter controle na een antibioticakuur
– ter beoordeling van voedingsgewoonten
– ter verduidelijking van een dysbiose in de darm

Darm Microbioom ontlastingstest

Darm Microbioom ontlastingtestVerkoopprijs (incl. BTW): € 135,95
Koop deze test hier
Uitgebreide microbiologische bepaling van de samenstelling van de menselijke darmflora ter beoordeling van de invloed van de darmbacteriën op het ontstaansrisico van microbioom-geassocieerde aandoeningen.

Zie een voorbeeld van een Duitse testuitslag van deze test. Uw uitslag wordt in het Nederlands vertaald.

Het intestinaal microbioom, het geheel van alle in de darm gekoloniseerde micro-organismen, is voor de gezondheidstoestand van de mens van essentieel belang.

Verstoringen van het microbioom (dysbiose), een verminderde diversiteit of overgroei kunnen ook als risicofactoren voor tal van ziekten in aanmerking komen. Deze omvatten verstoorde peristaltiek (diarree resp. obstipatie), prikkelbare darm syndroom, metabole aandoeningen zoals Diabetes Mellitus, cardiovasculaire ziektes, adipositas of vetstofwisselingsstoornissen, auto-immuunziektes zoals allergieën of psoriasis, chronische ontstekingen van de darm (Colitis Ulcerosa resp. Morbus Crohn), kwaadaardige ziektes of zelfs neurologisch-psychiatrische aandoeningen. De basis voor deze waargenomen processen kan van verschillende aard zijn. Dit kunnen wisselwerkingen tussen receptoren van de epitheel- en immuuncellen van het darmslijmvlies en de producten van het bacterieel metabolisme zoals kortketenige vetzuren of lipolysacchariden zijn.

Bovendien vormt het merendeel van de bacteriële genen in de menselijke darm een zogenaamd kernmicrobioom. Dit kernmicrobioom kan per dominerende bacteriesoort in drie enterotypes onderverdeeld worden.

De tot nu toe geldende standaard van de microbiologische ontlastingsdiagnostiek omvat echter slechts een paar anaërobe bacteriën. Deze bacteriëngroep is echter goed voor meer dan 99% van de soorten ontlastingsflora.

Een nieuwe analysemethode die is gebaseerd op de Next-Generation-Sequencing (verzamelnaam van technieken die snel en relatief goedkoop de volledige volgorde van de menselijke DNA-code kunnen bepalen), maakt nu het onderscheiden van bijna alle tot nu toe bekende darmbacteriën en significant betere risicobeoordeling met betrekking tot de geassocieerde aandoeningen mogelijk.

Indicaties:

– Overgewicht
– Abdominale klachten
– Klachten na antibiotica
– Diarree resp. Obstipatie
– Onderzoek van de darmdysbiose
– Risicobeoordeling van bacterie geassocieerde aandoeningen
– Algemene gezondheidspreventie