Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Vitamine D en infecties

In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat vitamine D niet alleen belangrijk is voor het skelet en het calciumevenwicht in het lichaam, maar tevens een belangrijke rol speelt in de regulatie van het immuunsysteem. De actieve vorm van vitamine D, 1,25-dihydroxy-cholecalciferol, onderdrukt ontstekingsreacties zowel in vitro als in vivo. Onderzoek toont aan dat vitamine D een specifiek effect heeft op geactiveerde macrofagen.

Wanneer macrofagen via interferon-alfa worden gestimuleerd produceren zij zelf 1,25-dihydroxy-cholecalciferol, waardoor een negatieve feedback optreedt. Op deze wijze wordt het ontstekingsproces “in de hand gehouden”. Voldoende vitamine D in het lichaam lijkt daarmee een belangrijke factor te zijn in de regulatie van ontstekingsreacties. Dit bijzondere mechanisme waarop vitamine D in het immuunsysteem actief is vraagt om een nadere kijk op het gebied van infecties. Het is al langer bekend dat vitamine D de weerstand verhoogt en beschermt tegen infecties.

Vitamine D helpt om griepinfectie bij schoolkinderen te voorkomen

In deze studie kregen 334 schoolkinderen van 6 tot 15 jaar gedurende 4 maanden dagelijks 1200 IU (30 µg) vitamine D-3 of een placebo. Bij verschijnselen van een luchtweginfectie werd gecontroleerd op influenza-infectie door onderzoek van neusslijm. Aan het eind van de studie bleek dat de kinderen die vitamine D gekregen hadden 42% minder infectie met het influenza A-virus hadden doorgemaakt. Het effect was het grootst bij kinderen die na hun 3e jaar pas na school of kinderopvang waren gegaan en bij kinderen die naast de studiemedicatie geen andere vitamine D-preparaten hadden gebruikt. Bovendien werd gevonden dat bij kinderen met astma gedurende de studieperiode significant minder astma-aanvallen opgetreden waren bij de kinderen die vitamine D-3 hadden gebruikt.

Vitamine D en MRSA

Antibioticaresistente  bacteriën teisteren tegenwoordig veel ziekenhuizen. Vooral de gevreesde ziekenhuisbacterie MRSA (methicilline resistente Staphylococcus aureus). Het lijstje van resistente bacteriën wordt echter steeds langer. Gezondheidsexperts op een congres in Wenen rond infectieziekten waarschuwen voor de opmars van een nieuwe superbacterie. Deze zogenaamde esbl-vormende bacterie, die stoffen aanmaakt die antibiotica inactiveren, zou in 2007 al enkele duizenden Europeanen het leven gekost hebben.

Uit een studie die begin maart in het tijdschrift Scandinavian Journal of Infectious Diseases gepubliceerd werd blijkt dat vitamine D wel eens dé sleutel zou kunnen zijn in de strijd tegen de gevaarlijke ziekenhuisbacteriën. Vitamine D activeert specifieke genen die op hun beurt meer dan 200 antimicrobiële peptiden (eiwitten) produceren die alle soorten bacteriële en virale infecties helpen bestrijden.Wetenschappers gingen na of er een verband bestaat tussen vitamine D en de aanwezigheid van MRSA in de neusslijmvliezen.

Van de gezonde volwassenen zijn 25% à 30% dragers van MRSA. Bij hen werd de bacterie gevonden ter hoogte van de huid of de slijmvliezen (neusholte, keelholte, liezen, navel, oksels). Ongeveer 1,2% van de bevolking draagt MRSA in de neusslijmvliezen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een tekort aan vitamine D twee keer zoveel kans hebben om de ziekenhuisbacterie in de neusholte te dragen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat 30 à 60% van de bevolking een tekort heeft aan vitamine D (serumwaarden van <50nmol/l).

Commentaar NDN

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt in de huid. Hoeveel vitamine D er wordt aangemaakt, hangt af van de leeftijd, de hoeveelheid pigment in de huid en de tijdsduur dat de huid is blootgesteld aan de zon. Van invloed zijn ook de intensiteit en golflengte van de UV-straling en de hoeveel onbedekte huid.

Daarnaast zit vitamine D in dierlijke voedingsmiddelen ( zij het in beperkte mate), zoals vlees en zuivelproducten. Een goede aanvulling zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld zalm en makreel); daarin zit iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Maar omdat dit volgens de NDN niet de meest gezonde vetkeuzes zijn lijkt na bloedonderzoek, suppletie de beste manier om aan voldoende vitamine D te komen.
In de orthomoleculaire geneeskunde wordt een serumwaarde van minimaal 80 nmol/l voor volwassenen nagestreefd. U kunt dit via de huisarts/natuurarts en natuurdietist laten bepalen.

Literatuur en links:

Laura Helming, Jens Bose, Jan Ehrchen, Stefanie Schiebe, Thomas Frahm, Robert Geffers, Michael Probst-Kepper, Rudi Balling, and Andreas Lengeling. 1{alpha},25-dihydroxyvitamin D3 is a potent suppressor of interferon-{gamma} mediated macrophage activation. Blood published 23 August 2005

Mitsuyoshi Urashima, Takaaki Segawa, Minoru Okazaki, Mana Kurihara, Yasuyuki Wada, and Hiroyuki Ida. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am. J. Clinical Nutrition. published 10 March 2010, 10.3945/ajcn.2009.29094

Matheson EM, Mainous AG, Hueston WJ, Diaz VA, Everett CJ. Vitamin D and methicillin-resistant Staphylococcus aureus nasal carriage. Scand J Infect Dis. 2010 Mar 8.

Grundmann H, Aires-de-Sousa M, Boyce J et al. Emergence and resurgence of meticillin-resistant Staphylococcus aureus as a public-health threat. Lancet. 2006 Sep 2;368(9538):874-85.