Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Reuk – en smaakverlies bij COVID-19

Het Nederlands Reuk & Smaakcentrum onderzoekt in samenwerking met en als onderdeel van het Global Consortium for Chemosensory Research (GCCR) het reuk- en smaakverlies dat ontstaat door het Coronavirus.

Met een vragenlijst worden data verzameld over de besmetting van het virus in combinatie met het verlies van reuk en smaak en de tijd die nodig is voor herstel hiervan. Ook tekorten aan zink en bepaalde B-vitaminen kunnen het reuk – en smaakvermogen verminderen.

Reuk – en/of smaakverlies: symptoom van COVID-19?

Koorts, hoesten en kortademigheid zijn de belangrijkste symptomen van COVID-19 (Corona-infectie). Sommige besmette mensen vertonen deze symptomen echter niet, maar zijn wel hun reuk en smaak kwijt.

Uit een review (1) onder 10.818 patiënten bleek dat 8823 personen smaakverlies rapporteerden (81.6%; range 5.6%-88%) en 8088 (74.8%; range 5.1-85.6%) verlies aan reukvermogen. Slechts 1 studie rapporteerde beide symptomen tegelijkertijd (18.6%). Genoemde symptomen zouden dus kunnen worden gezien als de eerste verschijnselen van de Corona-infectie.

Een kleinschaliger onderzoek (2) leek uit te wijzen dat reuk – en/of smaakverlies in 75% van de gevallen correct voorspelde dat er sprake was van besmetting met COVID-19.
Plotseling reukverlies kan dus een indicatie zijn dat u besmet bent met het Coronavirus. Dit kan zeker ook bij andere virale infecties voorkomen, maar alleen bij Corona lijkt het plotselinge effect specifiek te zijn.

Verminderde geur- en smaakbeleving: verminderde voedselinname

Als voedsel in de mond gekauwd wordt, komen er geurmoleculen vrij. Deze moleculen bereiken het neusepitheel via de achterkant van de mondholte. Hoe iets smaakt in uw mond, wordt dus voor een groot deel bepaald door de geur ervan. Smaak laat je genieten van eten en drinken.Reuk – en smaakverlies bij COVID-19

Met het wegvallen van het reukvermogen verliezen patiënten het grootste deel van hun smaakbeleving en dat heeft een negatieve invloed op hun eet- en drinkpatroon. Door een verminderde voedselinname kan geleidelijk gewichtsverlies ontstaan en bestaat de kans op (partiële) ondervoeding en daarmee weerstandsverlies. Dat kan vervolgens weer leiden tot een vertraagd herstel na COVID-19. Specifiek advies door een diëtist, om de voedingsinname te stimuleren en het plezier in eten terug te brengen, is dan van essentieel belang.

Verlies van smaak kan overigens ook juist tot gewichtstoename leiden en tot overconsumptie van zout en suikers.

Zinktekort geeft smaak en reukverlies

Alle cellen in ons lichaam hebben zink nodig. Zink is een essentieel spoorelement en is essentieel voor de activiteit van meer dan 300 (metallo-)enzymen (die uiteenlopende biochemische reacties katalyseren) en meer dan 2000 transcriptiefactoren (zogenaamde zinkvingereiwitten, die de genexpressie reguleren). Ook is zink betrokken bij de communicatie tussen cellen (intercellulaire signalering) en de signaaloverdracht in cellen (intracellulaire signalering).

Door het ontbreken van zinkreserves kan een te lage zinkinname met de voeding al binnen enkele weken leiden tot (reversibele) gezondheidsproblemen zoals vermoeidheid en een verhoogde (virus)infectiegevoeligheid. Een zinktekort geeft ook een verminderde smaakgevoeligheid en reukzin.

Een zinktekort ontstaat vaak bij een vegetarisch/veganistisch voedingspatroon (tot 50% hogere zinkbehoefte), (virus)infecties (o.a. verkoudheid, luchtweginfecties) en bij een verminderde weerstand bij ouderen (hogere zinkbehoefte).
Bronnen: vlees, gevogelte, zeevoedsel, zuivel, (ongeraffineerde) granen, bonen, noten en zaden. Met name eiwitrijke voedingsmiddelen (van dierlijke herkomst) bevatten veel zink.Reuk – en smaakverlies bij COVID-19

Biotinetekort veroorzaakt smaakverlies

Biotine is een wateroplosbare vitamine die ook wel vitamine B8 wordt genoemd. Het is een essentiële voedingsstof die van nature aanwezig is in voedingsmiddelen, maar ook beschikbaar is als voedingssupplement. Biotine is een co-factor bij de enzymatische omzetting van vetzuren, glucose en aminozuren naar energie (ATP) en werkt samen met foliumzuur, B5 (pantotheenzuur) en vitamine B12.

Verder speelt het een rol bij genexpressie en celsignalering (het proces dat de acties coördineert van alle lichaamscellen). Het helpt bij een normale werking van het zenuwstelsel en speelt een rol bij de aanmaak van gezonde nagels, huid en haar.

Een tekort aan biotine kan o.a. leiden tot het dunner worden van het haar, alopecia, broze nagels, conjunctivitis, huidinfecties, droge huid, huiduitslag rond ogen, neus en mond, een verminderde weerstand en tot smaakverlies.
Bronnen: (orgaan)vlees, eieren, vis, zaden, noten en bepaalde groenten.Reuk – en smaakverlies bij COVID-19

Vitamine B12 leidt tot smaakverlies

Vitamine B12 bevordert de stofwisseling, is zenuwopbouwend, helpt bij leverontgifting en vorming van bloedcellen en bevordert de werking van het afweersysteem en de darmflora.

Een tekort aan vitamine B12 (o.a. ouderen, vegetariërs) kan leiden tot een veelheid aan klachten zoals: pernicieuze anemie, moeheid, depressies, vergeetachtigheid, coördinatiestoornissen, zwakke weerstand, dementie, trillen en beven, duizeligheid en een verhoogde homocysteïnewaarde in het bloed.
Bronnen: alleen in dierlijke bronnen zoals: vis, oesters, vlees, orgaanvlees (bijv. niertjes en lever) en vleeswaren, gevogelte, ei, melk en kaas.

Vitamine B6 tekort geeft reukverlies

Vitamine B6 (Pyridoxine) is een wateroplosbare vitamine, die betrokken is bij meer dan 100 enzymreacties in het lichaam. Het bevordert de stofwisseling van vetten en koolhydraten en groei van bloedcellen en heeft een cholesterolbeperkende werking.

Gevolgen van tekort: acné, bloedarmoede, oedeem, duizeligheid, premenstruele syndroom (PMS), weerstandsvermindering, zenuwaandoeningen, vocht vasthouden (oedeem), misselijkheid, bloedsuikerontregelingen en reukverlies.
Bronnen: banaan, volkoren graanproducten, tarwekiemen, biergist, koolsoorten, aardappelen, noten, zonnebloempitten, vis, eieren en melk.

Reuk – en smaakverlies bij COVID-19

NDN nieuws is ook te vinden op www.ensie.nl

Lees alle Corona-nieuwsartikelen in ons Coronavirus COVID-19 archief

COVID-19 Associated Sydrome (CAS)Reuk – en smaakverlies bij COVID-19

Een groot aantal beroepsverenigingen, maar ook de Long Alliantie Nederland (LAN) hebben de ‘Handreiking voor de zorg en behandeling en begeleiding van post-COVID-19 patiënten: het COVID-19 Associated Syndrome’ uitgebracht.

COVID-19 Associated Syndrome (CAS) is de verzamelnaam voor klachten en beperkingen die voor langere tijd aanblijven, nadat men een COVID-19 infectie heeft doorgemaakt. Mensen met CAS hebben vaak benauwdheid, longschade, last van vermoeidheid, spierpijn, misselijk, hoofdpijn, druk op de borst en duizeligheid.

Mensen met CAS hebben vaak primaire longschade, maar er kan daarbij dus ook sprake zijn van andere restschade. Denk aan cardiovasculaire en neurologische klachten, het Post Intensive Care Syndroom (PICS), maar ook psychische en cognitieve klachten.

Ons artikel laat zien dat voedingsadviezen een belangrijke rol spelen in het herstel van CAS. Bijvoorbeeld voor herstel van de voedingstoestand, spiermassa, reuk- en smaakverlies, cytokinen modulatie. Door vermoeidheid, misselijkheid, benauwdheid, verminderde verteringscapaciteit door krachtverlies is er sprake van een verminderde voedselinname. Individuele voedingsadviezen zijn belangrijk en daar kan een diëtist bij helpen.

LAN (Long Alliantie Nederland) (2020). Handreiking voor de zorg Behandeling en begeleiding van post-COVID-19-patiënten: het COVID-19 Associated Syndrome. 30 juni 2020. Long Alliatie Nederland (LAN), Amersfoort.

Bronnen:

1.Taste and smell as chemosensory dysfunctions in COVID-19 infection; Pier Carmine Passarelli 1 , Michele Antonio Lopez 2 , Giuseppe Niccolò Mastandrea Bonaviri 3 , Franklin Garcia-Godoy 4 5 , Antonio D’Addona 6 ; Am J Dent 2020 Jun;33(3):135-137, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32470238/ .
2. Smell and taste symptom-based predictive model for COVID-19 diagnosis;
Lauren T Roland 1 , Jose G Gurrola 2nd 1 , Patricia A Loftus 1 , Steven W Cheung 1 , Jolie L Chang 1 ; Int Forum Allergy Rhinol 2020 Jul;10(7):832-838; https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32363809/
3.https://www.reukensmaakcentrum.nl/
4.https://www.natuurdietisten.nl/reuk-en-smaakstoornis/
5.https://www.natuurdietisten.nl/biotine-geeft-valse-laboratoriumuitslag/