skip to Main Content
Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Praktische tips voor herstel na een IC-opname

De Stichting Eten + Welzijn heeft de website www.vierkeerbeter.nl gelanceerd met praktische tips voor herstel na een IC-opname. De site bevat video’s over hoe om te gaan met bijvoorbeeld smaak-en reukverlies, verminderde eetlust en slikproblemen.
De site is bedoeld voor mensen die herstellen van een IC-opname door COVID-19 en voor de professionals en mantelzorgers om hen heen. De informatie is ook interessant voor mensen met lichte COVID-19-klachten, omdat zij ook regelmatig te maken krijgen met symptomen als reuk- en smaakverlies.

Op de website geven onder meer een diëtist, intensivist en chef-kok in verschillende video’s praktische tips, adviezen en een aantal recepten. Zo geeft de diëtist tips over eten met slikproblemen en vertelt de chef-kok hoe je met reuk- en smaakverlies toch lekker kunt eten. Daarnaast zijn er informatiefolders te downloaden over verschillende onderwerpen. Naast voeding komen ook spierverlies en problemen met concentratie en geheugen aan bod.

Videobibliotheek thuishulp bij herstel van een IC-opname

Praktische tips voor herstel na een IC-opnameSpierverlies

Als je op de IC hebt gelegen, dan heb je veel spiermassa verloren. Dit beperkt je in je dagelijkse activiteiten. Bouwstoffen, Beweging en rust zijn belangrijk om je spiermassa weer op te bouwen. Raadpleeg eventueel een fysiotherapeut voor persoonlijk advies. Hoe bouw je spierverlies weer op?

Smaak- en geurverliesPraktische tips voor herstel na een IC-opname

Door ziekte kun je te maken krijgen met reuk-, geur- en smaakverandering en zelfs smaakverlies. Verlies van smaak en geur heeft een grote invloed op je kwaliteit van leven. Gelukkig zijn er manieren waardoor je toch met smaak kan eten.

Verminderde eetlustPraktische tips voor herstel na een IC-opname

Verminderde eetlust kan ervoor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Terwijl je na een IC-opname goede voeding juíst zo nodig hebt om te herstellen. Hoe krijg je toch voldoende binnen?

SlikproblemenPraktische tips voor herstel na een IC-opname

Slikken is een ingewikkeld proces. Na een IC-opname kan slikken moeilijk zijn waardoor problemen ontstaan met eten en drinken. Als slikken lastig gaat kan een logopedist advies geven. Die kan inschatten of slikken veilig is, welke oefeningen je kunt doen en of er vervolgonderzoek nodig is.

Concentratie- en geheugenproblemenPraktische tips voor herstel na een IC-opname

Veel mensen ervaren concentratie- en geheugenproblemen na een IC-opname. Je raakt snel afgeleid en kunt je moeilijk voor langere tijd op één ding richten. Het kan een gevoel geven dat alles te veel is. Hoe kun je je concentratie en geheugen verbeteren?

 

Praktische tips voor herstel na een IC-opname

Recepten

Bij herstel is het belangrijk dat je eten voldoende Bouwstoffen, Beschermstoffen en Brandstoffen bevat. Eten moet daarnaast ook lekker zijn en liefst aansluiten op jouw persoonlijke voorkeuren. Bekijk hier hoe je een makkelijke, smaakvolle en gezonde maaltijd kunt maken.

laboratorium

Vitaminen en mineralen test

Bestel deze test hier.
Deze vitamine- en mineralencheck geeft een overzicht van jouw vitamine- en mineralenspiegels.

De test bestaat uit:

Vitamine A; oogziekten, nachtblindheid, verzwakte afweer.
Vitamine B1; (thiamine difosfaat) neurologische en mentale aandoeningen.
Vitamine B2; bloeddoorlopen, brandende ogen, verstoort zicht, brandende voetensyndroom, staar.
Vitamine B6; neurologische klachten, spanningen voor de menstruatie.
Actief Vitamine B12 HoloTC
Foliumzuur; bloedarmoede. neurologische klachten.
Vitamine D (25-OH-D); krampen, botontkalking, osteoporose
Actief Vitamine D 1,25-di-Hydroxy-Vitamine D3; klachten vitamine D te kort, werking Parathormoon.
Vitamine E
Calcium; nodig voor opbouw en het onderhoud van de botten en gebit, botontkalking, werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.
Kalium; vochtbalans, bloeddruk.
Koper
Magnesium intracellulair; ontspanning spieren en zenuwen.
Natrium; vochtbalans, bloeddruk, zenuwprikkelgeleiding.
Niacine (nicotinezuur/-amide)
IJzer; vermoeidheid, rusteloze benen.
Transferine saturatie
Ferritine
Selenium
Zink; stofwisseling, afweer-/immuunsysteem.
Bloedbeeld
Hematocriet
Hemoglobine
Thrombocyten
Leucocyten
Erythrocyten

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen