skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Lignanenrijke voeding goed voor de darmen

De door Anneleen Kuijsten onderzochte stoffen lignanen, zitten in meergranenbrood, thee, groenten en fruit. Ze vallen onder de polyfenolen, een grote groep verbindingen in plantaardige voedingsmiddelen waarvan onderzoekers vermoeden dat ze beschermen tegen ziekten.

Darmpoliepen en enterolignanen

Kuijsten keek in haar onderzoek naar de concentratie enterolignanen in het bloed. ‘Enterolignanen zijn vereenvoudigde versies van de lignanen in voeding’, zegt de promovenda. ‘In de dikke darm hebben bacteriën er methylgroepen en hydroxylgroepen afgehaald.’
‘Bij gebruikers van antibiotica, die minder bacteriën in hun darmen hebben, is de concentratie enterolignanen in het lichaam gering. Bij mensen met constipatie is die concentratie daarentegen iets hoger. Mensen met verhoudingsgewijs veel enterolignanen in hun bloed, hebben de helft minder kans op darmpoliepen dan mensen met lage concentraties enterolignanen’ ontdekte Kuijsten.

Voorstadium van kanker

‘Darmpoliepen zijn een voorstadium van darmkanker. Het merkwaardige is dat een hoge concentratie enterolignanen de kans op darmkanker weer niet kon verlagen.’
Kuijsten kon evenmin een verband vinden tussen enterolignanen en hart- en vaatziekten. Dat betekent echter niet dat lignanen dus geen gezondheidseffecten hebben, benadrukt de promovenda. ‘De opname van lignanen is goed, en het lichaam breekt lignanen naar verhouding langzaam af’, zegt Kuijsten. ‘Je vindt daarom vrij hoge concentraties enterolignanen in het lichaam. Omdat ze lijken op het vrouwelijke geslachtshormoon estradiol zouden ze de werking daarvan kunnen imiteren of juist blokkeren. De gezondheidseffecten van enterolignanen zouden daardoor vooral met hormoongerelateerde ziekten te maken kunnen hebben.’

Onderzoekers vermoeden dat lignanen de kans op borst- en eierstokkanker kunnen verminderen. Ook daarvoor is echter nog weinig bewijs gevonden

Commentaar NDN

Kwalitatieve niet-geraffineerde lijnzaadolie koudgeperst (max. 35°C) en van gegarandeerd biologische teelt is rijk aan het essentiële omega-3-vetzuur alfa-linoleenzuur. Door de bijzondere bereiding van deze olie is een deel van het celwandmateriaal van de zaadhuid met de daarin aanwezige vezels niet verloren gegaan, waardoor deze olie een relatief hoog gehalte aan lignanen (fytosterolen) bevat. Doordat deze olie niet verhit en ongeraffineerd is, zijn ook andere voor de mens waardevolle inhoudstoffen, zoals tocoferolen en carotenoïden behouden gebleven.

Lijnolie mag niet verhit worden en kan gebruikt worden in salades, door (soja)yoghurt, kwark en geitenyoghurt en – kwark. De lijnzaad smaak wordt niet altijd gewaardeerd. Met de toevoeging van vers fruit wordt de smaak frisser en minder visachtig.
Zie voor meer informatie over lijnzaad het NDN achtergrond artikel over vetten.

Literatuur en links

Referentie:

Kuijsten A et al: “Plasma enterolignans are associated with lower colorectal adenoma risk”: Canc. Epidem. Biom. Prev. 15(6): 1132-1136, juni 2006.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen