skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Campagne voor flexitariërs

Vlees is lekker, maar heeft ook een keerzijde. De consumptie van één kilo rundvlees veroorzaakt de CO2-uitstoot van 169 autokilometers en gebruikt evenveel grond als een flinke achtertuin. Wereldwijd draagt de veehouderij voor 30 procent bij aan het verlies van dieren- en plantensoorten. Daarom is het belangrijk dat we minder vlees gaan eten en vaker kiezen voor duurzame, plantaardige alternatieven.

Dat is goed voor de natuur en het milieu, maar ook voor het welzijn van dieren en de gezondheid van mensen. Een verhoogde consumptie van rood vlees geeft onder andere meer kans op hart- en vaatziekten. Zo is het risico op hartziekten, zoals een hartaanval, 37% lager bij mannelijke vegetariers vergeleken met mannelijke niet-vegetariers.

Er is wereldwijd veel milieuwinst te boeken als mensen wat minder vlees gaan eten. En gelukkig blijkt dat er al een aanzienlijke groep mensen is die een of meer dagen in de week geen vlees eet: de flexitariërs. Flexitariërs, en mensen die dat willen worden, worden nu echter nog gebrekkig bediend door de markt en daardoor eten ze minder duurzaam en gezond dan ze zouden willen en kunnen.

Waar moet je als flexitariër op letten als je nadenkt over je maaltijd? Het uitgangspunt is dat je als flexitariër één of meerdere dagen per week geen vlees eet. Bij voorkeur eet je op die dagen plantaardige alternatieven. Voor je gezondheid, het milieu, de natuur en het dierenwelzijn. Op de website www.ikbenflexitarier.nl zijn al 400 alternatieven voor vlees te vinden.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen