skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Boekrecensie ‘Zonder suiker’

In het kort wordt in het boek ‘Zonder suiker’ de geschiedenis van suiker beschreven en wordt uitgelegd wat suiker nu eigenlijk is en wat de ‘goede’ en de ‘slechte’ suikers zijn. Het boek leert de lezer o.a. hoe men een etiket kan lezen en wat diverse claims betekenen. Volgens Anne Marie Reuzenaar is de invloed van geraffineerde suikers op de gezondheid groot.

U moet dan denken aan: nutriënten tekorten ( vitaminen en mineralen), een verstoring van de bloedsuikerspiegel, suikerverslaving, overgewicht, een verminderde weerstand, een darmflora onbalans, spijsverteringsstoornissen, een verstoord zuurbasenevenwicht, emotionele labiliteit, een verstoorde hormoonbalans en versneld ouder worden. In haar boek wordt uitgelegd wat bovengenoemde klachten te maken hebben met overmatig suikergebruik. Diverse suikervervangers komen aan bod en de lezer wordt uitgelegd hoe praktisch over te stappen op suikervrij eten. Extra aandacht is er voor speciale doelgroepen zoals kinderen en pubers. Daarnaast bevat het boek menu’s en recepten. Er is een bijlage toegevoegd met een overzicht van voedingsmiddelen en hun glykemische index en glykemische lading.

De zoete verleiding

“Zoet is een basissmaak die bij velen vanaf de geboorte de voorkeur heeft. Moedermelk is zoet vandaar onze aangeboren voorkeur. We worden omringd met zoetigheid in de meest mooie verpakkingen. Veel producten gemaakt door de industrie zitten er vol mee. Ook hartige producten waar je het niet in verwacht. We eten nu gemiddeld zo’n 40 kilo suiker per persoon per jaar. Vroeger was suiker een luxe product en was suiker ook kostbaar. Nu is suiker voor iedereen beschikbaar en eten we er vaak te veel van. Suiker wordt omgezet in glucose. Vanuit de darmen komt glucose in de bloedbaan waardoor het glucose gehalte in het bloed stijgt. De alvleesklier produceert als reactie hierop insuline. Insuline laat de bloedsuikerspiegel weer dalen. De bloedsuikerspiegel kan o.a. verstoord raken door verkeerde eetgewoontes waaronder overmatig en langdurig suikergebruik. Deze verstoring kan leiden tot velen gezondheidsproblemen. Hoogste tijd dus om af te kicken van suikerverslaving” , aldus Reuzenaar.

Suikervervangers: stevia, lucumapoeder en mesquitepoeder

Het boek beschrijft bekende en minder bekende ‘goede suikervervangers’; ‘matig goede suikervervangers’ en ‘slechte’ suikervervangers. Om van een ‘goede’ suikervervanger te spreken is het belangrijk dat een suikervervanger nog zijn natuurlijke vitaminen en mineralen bevat. Daarnaast wordt gekeken naar de glykemische index en het percentage fructose. Een zoetstof met veel fructose belast volgens Anne Marie Reuzenaar de lever. Suikervervangers die beschreven worden zijn: agavsiroop , ahornsiroop (esdoornsiroop), carob (afkomstig van de peulvruchten van de johannesbroodboom), fruit, honing, kokosbloesemsuiker, lucumapoeder, mesquitepoeder, moutstropen, oerzoet (ongeraffineerde rietsuiker), ongeraffineerde suikerbietenstroop, palmsuiker(siroop), tagatose (uit melksuiker verkregen), vruchtensuiker (fructose), yacon(siroop) en stevia. Stevia heeft duidelijk de voorkeur van de schrijfster. Zo beschrijft zij dat stevia regulerend werkt voor de bloedsuikerspiegel. Stevia is geen voedingsbodem voor candida wat suiker wel is. Stevia heeft volgens Reuzenaar zelfs een schimmel- en bacteriedodende werking en is daarnaast gunstig voor de huid. Belangrijk daarbij is wel om er op te letten of het gaat om de natuurlijke stevia, omdat er veel bewerkte stevia in de handel is. Anne Marie vindt lucumapoeder een superfood; puur natuur zonder toevoegingen en vol aminozuren, vezels en antioxidanten met een lage glykemische index. Het bevat veel betacaroteen, B-vitaminen, ijzer, kalium, calcium en fosfor. Mesquitepoeder is rijk aan eiwitten, vitaminen, mineralen, vezels, aminozuren en antioxidanten. Beide suikervervangers zijn vaak alleen via internet te verkrijgen en mede daardoor misschien nog niet zo bekend bij het grote publiek. Ook yaconsiroop, ingedikt sap van de yaconplant wordt beschreven als een zeer geschikte suikervervanger omdat deze geen glucose of fructose bevat. De zoete smaak is afkomstig van fructo-oliosachariden (FOS). Yacon verhoogt je verzadingsgevoel en bevorderd de stoelgang. Ook Yagon wordt verkocht via internet.

Ontwennen, ontgiften en vervangen

Na het lezen van de algemene informatie in het boek ‘zonder suiker’ kunt u aan de slag en dat gaat dan in drie fases. Fase 1: ontwennen in een week. U past uw voedingspatroon al wat aan door minder suiker te gaan eten. Dit betekent minder suiker in thee en koffie, minder zoete snacks en geen light frisdranken of dranken met suiker. Fase 2: drie weken suikervrij.Hierna begint het echte werk en gaat u drie weken suikervrij en suikervervanger vrij eten. Deze periode wordt in het boek de suikervrije fase genoemd waarbij u ontgift en vervolgens herstelt. Ontgiftingreacties kunnen optreden zoals hoofdpijn, een beslagen tong, vieze smaak in de mond en huiduitslag. Belangrijk hierbij is volgens de schrijfster dat u om de twee uur iets eet, rust neemt, beweegt, veel mineraalwater drinkt en dagelijks een liter gemberthee. En natuurlijk dat u gezonde voedingsmiddelen kiest welke beschreven zijn in het boek en worden ondersteund met recepten. Fase 3: introductie van gezonde suikers.De laatste fase is de introductie van gezonde suikervervangers in uw dan aangeleerde nieuwe voedingspatroon.

De 90/10 regel en gezonde suikervervangers

Reuzenaar geeft aan dat na fase 1 en 2 gebruik gemaakt kan worden van suikervervangers zoals; stevia, fruit, yaconsiroop, lucuma, mesquitepoeder, carob, kokosbloesemsuiker en palmsuiker. Het advies is; gebruik de 90/10 regel. Wanneer 90% van de voeding gezond is dan kan volgens Anne Marie best af en toe iets gegeten worden wat buiten het boekje valt, mits men kiest voor de ‘goede’ suikervervangers zoals hierboven beschreven.

Commentaar NDN

Anne Marie Reuzenaar heeft 5 kookboeken op haar naam staan. Zij is vooral bekend door haar kookboek ‘Het heden ik kookboek’. Dit nieuwe boek “zonder suiker’ met op de cover als ondertitel de drie fase; ontwennen, ontgiften en vervangen. Ook wordt op de voorkant reclame gemaakt voor stevia, de favoriete suikervervanger van de schrijfster. Het boek leest makkelijk weg en bevat veel illustraties gemaakt door de kunstenares Brecht Langhout. Het boek bestaat voor twee derde uit menu’s en recepten, zowel hartig als zoet. Het is dus naast een inleiding over suiker voornamelijk een kookboek. Wat opvalt is dat de nadruk meer op zoet ligt dan op hartig. Verrassend aangezien het boek de titel draagt ‘zonder suiker’. Van chocolademuffins tot taart, cake en koek, zoete toetjes en zoete drankjes en inderdaad ook nog wat hartige recepten. Ook in de hartige recepten wordt helaas volop gebruik gemaakt van de ‘goede’ suikervervangers. Als de verdeelsleutel 90/10 is volgens de schrijfster dan verwacht je deze verdeelsleutel terug te zien in de recepten. Het gaat hier om ‘zoetige’ uitzonderingsproducten die naar onze mening daarom niet uitgebreid in de schijnwerper hoeven te staan. De algemene informatie over suiker in het boek is overigens informatief en helder beschreven. De praktijk laat inderdaad diverse gezondheidsklachten zien bij het eten van suiker, met een schommelende bloedsuikerspiegel tot gevolg. Afhankelijk van iemands klachten is het wel of niet verstandig om af en toe een uitstapje te maken richting zoet. In de praktijk blijkt dat mensen die bijna geen suiker of suikervervanger gebruiken hun behoefte naar zoet grotendeels verliezen. Dit maakt dat er minder zoete eetbeslissingen worden genomen. De uitzonderingsmomenten zijn en blijven dan ook echt uitzonderingsmomenten. Zoet in de mond (dus ook de suikervervangers) is echter een grote verleider tot meer zoetbehoefte, dus is naar onze mening geen duurzame oplossing om hier blijvend van af te komen met de genoemde ‘suikervervangers’. Goede suikers noemen wij essentiële suikers (glyconutriënten). Suikervervangers zijn niet essentieel en dus ook niet nodig voor de gezondheid. Essentiële suikers zijn van groter belang voor de gezondheid. Hierover kunt u meer lezen elders op deze site. Essentiële suikers zijn: cellulose, arabinogalactaan, mannose, n-acetyl galactosamine, galactose, inuline, pectines, n-acetylneuraminezuur, fucose en xylose. Hiermee kunt u volop variëren binnen uw dieet. Deze essentiële suikers zitten bijvoorbeeld in: groenten, paddenstoelen, bonen (peulvruchten), cocosmeel, bosbessen en een appel(voornamelijk in de schil). Deze essentiële suikers zijn ook rijk aan vitaminen en mineralen, antioxidanten, etc. Omdat voeding maatwerk is kunt u bij het stoppen met suiker begeleidt worden door natuurvoedingskundigen en natuurdiëtisten bij u in de buurt (zie onze adressenlijst). Er kan dan rekening gehouden worden met uw constitutie bij het samenstellen van een persoonlijk suikervrij dieet met essentiële suikers, waardoor eventuele afkickverschijnselen tot een minimum worden beperkt. Judith Welsink (redactielid NDN) <

Literatuur en links:

Boeken van Anne Marie Reuzenaar: