skip to Main Content
Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Voedingsmiddelen tegen ontsteking

Alle groenten en fruitsoorten die polyfenolen (antioxidanten) bevatten, bieden bescherming tegen ontsteking, aldus onderzoekers van het Instituut voor Veroudering en Chronische Ziekten van de Universiteit van Liverpool [1]. Maar er zijn er vijf die extra rijk zijn aan deze micronutriënten namelijk:
– Açaibessen
– Blauwe druiven
– Uien
– Groene thee
– Kurkuma

Deze vijf zouden bij iedereen op het menu moeten staan, aldus de onderzoekers van de Universiteit van Liverpool. Maar als mensen vatbaarder worden voor chronische ontsteking zijn ze nog belangrijker.

Zwarte Bes (Ribes Nigrum)

Ook de Zwarte Bes (zowel de vrucht zelf als de gehele plant) staat erom bekend veel bijzondere stoffen te bevatten die een goede invloed hebben op de gezondheid [2-23]. Anthocyaninen uit zwarte aalbessen en bosbessen oefenen een ontstekingsremmende activiteit uit bij dagelijkse inname van 300 mg.

Anthocyaninen remmen de activatie van NF-κB en dus de inflammatoire respons. De plasmaconcentraties van de ontstekingsbevorderende chemokines IL-4, IL-8 en IL-13 en IFN-alfa daalden. Anthocyaninen kunnen een rol spelen in de preventie en behandeling van chronische inflammatoire aandoeningen door inhibitie (remming/onderdrukking) van NF-κB en een daling van allerlei ontstekingsmediatoren.

Onderzoekers stellen ook een daling vast van de ontstekingsbevorderende cytokines TNF-alfa en IL-6 in plasma. In een gerandomiseerde crossoverstudie werd het effect onderzocht van zwarte aalbessensap en sinaasappelsap t.o.v. een placebodrank. De deelnemers dronken gedurende 28 dagen twee maal daags 250 ml van het fruitsap.

De belangrijkste resultaten waren een daling van C-reactief proteïne (CRP) en van fibrinogeen, terwijl de placebo(referentie)drank het CRP- en het fibrinogeengehalte deed toenemen. Een verhoogd gehalte aan CRP en fibrinogeen wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op beroertes, myocardinfarct, perifere arteriële aandoeningen en cardiovasculaire dood.

De bessen van Ribes nigrum bevatten allerlei actieve stoffen die ook gunstig kunnen zijn voor de ogen. Inname van Ribes nigrum (anthocyaninen) verbetert de doorbloeding in de oogzenuwknop en de retina (netvlies). Ribes nigrum kan ook door verhoging van de perifere bloeddoorstroming spiervermoeidheid en spierstijfheid verminderen.

Ribes nigrum is tevens actief tegen het herpes simplex virus. Men stelde een inhibitie vast van de aanhechting van het virus op het celmembraan plus een remming van de plaquevorming door inhibitie van de eiwitsynthese. Hierdoor kon het herpes simplex virus zich niet meer vermenigvuldigen. De zwarte aalbes blijkt ook actief tegen influenzavirussen, type A en B. Ook hier is dan sprake van een remming van de plaquevorming.

Uien: goedkope gezondheidsbevorderende groente

Uien behoren in het dagelijkse menu, aldus de onderzoekers van de Universiteit van Liverpool [1]. Ze zijn niet alleen een goede smaakgever aan allerlei gerechten maar ook erg gezond. Ook in India behoort de ui al duizenden jaren tot een gezondheidsbevorderende groente. In het antieke Egypte kregen de farao´s uien mee in een grafkamer zodat het makkelijker was de reis naar de volgende wereld af te leggen. De ui was een veelgeprezen en vaak gegeten groente in Egypte.

In de traditionele Chinese geneeskunde worden uien gebruikt om angina, een pijngevoel in de borst, te bestrijden. Ook worden uien er gebruikt om bacterie-infecties, ademhalingsziekten (astma) en hoesten tegen te gaan. In Europa werd de ui millennia geleden al gebruikt tegen deze ziekten. Daarnaast is de ui een zeer goed middel om griep en verkoudheid te voorkomen.

In uien zitten relatief erg veel polyfenolen, meer dan in tomaten, wortels, paprika en ook meer dan in zijn directe familieleden uit de allium-categorie zoals prei en knoflook. Er zijn slechts zes groenten die meer polyfenolen bevatten. Twee daarvan zijn net als ui een allium: sjalotten en selderij. De andere vier zijn: spruitjes, peterselie, artisjokharten en broccoli. Uien bevatten zeer veel van het polyfenol quercetine.

Quercetine: ontstekingsremmend en histamineverlagend

Quercetine zit in legio verse groenten en fruit en ook in groene thee. In 2011 publiceerde TNO een onderzoek waaruit bleek dat quercetine uit groenten goed is voor de gezondheid van het hart. Het voorkomt oxidatieve stress oftewel oxycholesterol-afzettingen aan de wanden van de bloedvaten, aderverkalking, waardoor ook hartziekten zoals hartfalen, hartinfarct en angina pectoris voorkomen kunnen worden [24].

Door de ontstekingsremmende eigenschappen is quercetine een goed middel tegen spierpijn en spierstijfheid. Quercetine werkt ook histamineremmend. Histamine reguleert allerlei biologische processen. Het is een indicator van allergische reacties. Door het eten van quercetinerijke voeding wordt de aanmaak van histamine verminderd. Dat kan doordat de histamine-aanmaak wordt onderdrukt, of dat het lichaam stopt met de aanmaak van histamine. Men vermoedt dat het laatste mechanisme werkzaam is. In ieder geval is het bewezen bij mensen met stofallergie en hooikoorts.

Quercetine zit in boontjes, bieslook, appels, uien, lavas (maggiplant), kappertjes, rode druiven, citrusfruit, frambozen, zwarte bessen, rode bosbessen, bramen, tomaat, broccoli, groene bladgroenten, cranberry, kersen, groene thee en lijsterbessen.

Acaibes: superfood of doorsnee bevattende antioxidanten?

Tot voor kort was de acaibes vrijwel onbekend buiten zijn oorsprongsgebied in de Amazone. Maar inmiddels heeft het minuscule besje een wereldwijde reputatie als superfood of ‘superfruit’. Als een van de belangrijkste eigenschappen wordt geclaimd dat het besje een superieure bron is van antioxidanten. Maar de wetenschappelijke onderbouwing voor de antioxidatieve werking van acaibessen is niet eenduidig.

Wel blijkt uit alle onderzoeken dat acai een goede bron van antioxidanten is, maar niet duidelijk is of de bes een betere bron is dan de goedkopere, gemakkelijker verkrijgbare vruchten met antioxidant-eigenschappen, zoals bramen, blauwe druiven en aardbeien.

Volgens een onderzoek ter vergelijking van een aantal populaire vruchtensappen die in Amerika verkrijgbaar zijn, bevat acaibessensap slechts een doorsneehoeveelheid antioxidanten: minder dan die in het sap van granaatappels, druiven, bosbessen of kersen, maar meer dan in cranberrysap, sinaasappel- of appelsap [25]. In een ander onderzoek, uitgevoerd in Spanje en Brazilië, werden elf soorten bevroren fruitpulp met elkaar vergeleken. Qua antioxidatieve activiteit eindigde de acaibes op de vijfde plaats: boven ananas en passievrucht maar onder mango, aardbei en druiven [26].

De onderzoeken zijn wel veelbelovend [27-30], maar onbekend is of acaibessen nu voordelen hebben die andere groente- en fruitsoorten met veel antioxidanten niet hebben. Misschien moeten we het advies ter harte nemen van Wendy Marcason, diëtiste die deel uitmaakt van het American Dietetic Association’s Knowledge Center Team. Zij zegt: ‘Zolang de gezondheidsvoordelen van de acaibes nog niet sterk wetenschappelijk bewezen zijn, lijkt het verstandiger, goedkoper om de antioxidanten ook uit andere soorten fruit en groente te halen [31].

Curcuma: breed pallet aan regulatiemoleculen

De gezondheidsbevorderende eigenschappen van curcumine [32-33] worden voor een belangrijk deel veroorzaakt door verhoging of verlaging van (de genexpressie en activiteit van) regulatiemoleculen zoals transcriptiefactoren.
Transcriptiefactoren zijn:– DNA-bindende eiwitten die de gentranscriptie reguleren, waaronder NFκB, Nrf2 en PPAR-γ,
– pro-inflammatoire cytokines (waaronder TNF-α en diverse interleukines),
– enzymen (waaronder de pro-inflammatoire enzymen COX-2, 5-LOX en iNOS),
– groeifactoren en adhesiemoleculen (eiwitten die zorgen voor binding van twee structuren/moleculen, bijvoorbeeld vascular cell adhesion molecule 1 (VCAM-1) dat zorgt voor binding van immuuncellen aan vaatendotheel.

Curcumine beïnvloedt meer dan 100 verschillende regulatie- of signaalmoleculen. Kort samengevat: curcumine heeft antioxidatieve, ontstekingsremmende, immunomodulerende, wondhelende, lipidenverlagende, ontgiftende, leverbeschermende, ontkrampende, neuroprotectieve, spijsverteringsbevorderende, anti-angiogenese en antimicrobiële eigenschappen.

De volksgeneeskundige toepassingen blijken heel nauw aan te sluiten bij wetenschappelijk onderzoek, dat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden naar het werkingsmechanisme van de geelwortel. De belangrijkste werkzame bestanddelen zijn het curcumine en de etherische oliën.
Curcuminen:• vermeerderen de galstroom en bevorderen de stroom van gal naar de darmen;
• beschermen de lever, ondersteunen zijn functie;
• verhogen het gehalte aan glutathion in de lever;
• stimuleren de activiteit van glutathion-S-transferase in de lever;
• bevorderen de ontgifting (detoxificatie) van toxische stoffen;
• remmen de bloedplaatjesaggregatie (bloedverdunning);
• hebben antibiotische eigenschappen en een fungicide werking tegen onder andere Candida albicans. Curcuma heeft een brede antimicrobiële activiteit en remt (in-vitro) de groei van grampositieve bacteriën (Staphylococcus aureus), virussen, pathogene schimmels, protozoa (Leishmania, giardia lamblia, trichomonas vaginalis, plasmodium) en wormen.
• bezitten antioxidatieve eigenschappen;
• hebben een katabole- en metabole werking op de vetabsorptie;
• hebben ontstekingsremmende eigenschappen; curcumine remt zowel acute als chronische ontstekingsprocessen.

Daarnaast is curcuma een natuurlijke maagzuurremmer: het verlaagt (histaminegeïnduceerde) maagzuursecretie door dosisafhankelijke competitieve binding aan h2-histaminereceptoren. Het werkingsmechanisme van curcumine is echter nog niet helemaal duidelijk. Ook remmen curcuma en curcumine (in-vitro) de groei en aanhechting van de bacterie helicobacter pylori (een veroorzaker van maagzweren). Curcumine kan ook helpen bij maagzweren door stress, alcohol en verkeerde voeding.

Diverse klinische studies hebben aangetoond dat aanvullende behandeling van inflammatoire darmziekten (ziekte van Crohn, colitis ulcera) met curcumine zinvol is en goed wordt verdragen.
Vermoedelijk remt curcumine het ontstekingsproces, mede door remming van de activiteit van TRPV1 (transient receptor potential vanilloid-1 receptor), dat een belangrijke rol speelt bij intestinale ontsteking en pijn [34-40].

Contra-indicaties zijn: galwegobstructie en galstenen. Ook bij zwangerschap en het geven van borstvoeding (vanwege het ontbreken van veiligheidsgegevns).

Groene thee: het meest uitgesproken en het beste in kaart gebracht

In Oost- en Zuid-Azië (met name China, Japan en India) is van oudsher bekend dat het regelmatig drinken van groene thee bijdraagt aan een gezond en lang leven [41]. Groene thee wordt al 5000 jaar bereid uit de jonge bladeren van de theeplant (Camellia sinensis). Aanvankelijk voor gebruik als geneesmiddel (traditionele Chinese geneeskunde, ayurveda), later ook voor dagelijkse consumptie. Van alle soorten thee zijn de gezondheidseffecten van groene thee het meest uitgesproken en het beste in kaart gebracht.

Groene thee(extract) kan bijdragen aan de preventie en behandeling van uiteenlopende (leeftijdsgerelateerde) aandoeningen, waaronder hart- en vaatziekten, kanker, allergieën, auto-immuunziekten, chronische ontstekingsziekten, neurodegeneratieve ziekten en diabetes type 2.
Groene thee catechines (met name EGCG): – zijn krachtige antioxidanten en vrije radicalenvangers en verhogen indirect de antioxidantcapaciteit door het verhogen van de aanmaak van antioxidantenzymen
– cheleren (zware) metalen
– bevorderen de afbraak en uitscheiding van toxines
– zorgen voor ontstekingsremming, waardoor ze weefsels en organen (waaronder nieren, huid, ogen, botten en gewrichten) beschermen
– immunomodulatie (betere weerstand, tegengaan allergie en auto-immuniteit)
– hebben antimicrobiële activiteit tegen bepaalde bacteriën, virussen, schimmels en parasieten
– gaan tandbederf en een slechte adem tegen
– verbeteren de glucose- en vetstofwisseling
– verminderen psychische en lichamelijke stress (GABA verhogende werking)
– beschermen hart en bloedvaten (onder meer door het tegengaan van oxidatieve stress, atherosclerose, hypercholesterolemie)
– verlagen de kans op leeftijd gerelateerde cognitieve achteruitgang, depressie en neurodegeneratieve ziekten

5 tot 10 koppen groene thee per dag

In landen waar van oudsher groene thee wordt gedronken is het gebruikelijk om 5 tot 10 koppen groene thee per dag te drinken. Maar 20 koppen of meer is ook geen uitzondering. Uitgaande van 100-150 mg catechines/50-60 mg EGCG per kop komt dit neer op een gebruikelijke inname van 500-1200 mg catechines/250-600 mg EGCG per dag.

Langdurige inname van groene thee(extract) met maximaal 1200 mg catechines/600 mg EGCG per dag (of nog iets meer) zou veilig kunnen zijn. Naar de veilige bovengrens van inname van groene thee polyfenolen echter wordt nog onderzoek gedaan.

Een hoeveelheid van 50-60 mg EGCG per kop groene thee is overigens een gemiddelde. De hoeveelheid EGCG kan enorm verschillen. In observationele studies worden hoeveelheden tussen 10 en 130 mg EGCG per kop genoemd. Dat hangt ondermeer af van het volume per kop (variërend van 70 tot 240 ml), de gebruikte theevariant, de gebruikte hoeveelheid gedroogde thee, watertemperatuur en aantal minuten dat de thee trekt.

Ook zetten veel mensen in Aziatische landen meerdere keren thee van dezelfde theebladeren, met name als ze veel groene thee drinken. Daarmee daalt de (gemiddelde) hoeveelheid catechines/EGCG per kop. Dit zou kunnen verklaren dat de resultaten van observationele studies kunnen wisselen, terwijl preklinische en klinische studies zeer eenduidige resultaten laten zien.

Voedingssupplementen met groene thee-extract zijn in de regel gestandaardiseerd op polyfenolen en/of EGCG. Negatieve bijwerkingen worden zelden gezien bij een hoge inname van groene thee polyfenolen. In een enkel geval heeft groene thee-extract een negatieve, meestal reversibele, invloed op de leverfunctie (met verhoging van leverenzymen). Reden om het gebruik van groene thee-extract af te raden is bij ernstige leveraandoeningen.

Groene thee-extract bevat cafeïne. Bij een zeer hoge inname van groene thee-extract kan dit aanleiding zijn tot klachten als bloeddrukverhoging, slapeloosheid, duizeligheid en rusteloosheid. De absorptie van groene thee catechines is tot 3 keer hoger bij inname op de nuchtere maag, vergeleken met inname bij de maaltijd. De kans op een negatieve invloed (waaronder op de leverfunctie) is dus groter bij nuchtere inname.

Groene thee catechines verhogen de weerstand en verlaagt de kans op griep en verkoudheid. Samen met uien, kurkuma en de genoemde vruchten op het menu, goed om te weten nu de winter voor de deur staat.

Voedings- en laboratoriumtesten

Laboratoriumtesten urine bloed ontlasting en speekseltesten Natuurdiëtisten kunnen als geen ander uw voedingsstatus inschatten en adviezen geven op het gebied van voeding in relatie tot ziekte en gezondheid. Dit doen ze aan de hand van laboratoriumtesten.

Met laboratoriumbepalingen is de natuurdiëtist in staat uw voedingsstatus te bepalen en de dieetadviezen op maat te maken en door laboratoriummonitoring te evalueren en zo nodig bij te stellen.

Wij werken samen met de Duitse fabrikant van laboratoriumtesten Medivere. Medivere levert laboratorium diagnostische diensten waarbij de conventionele geneeskunde als ook aanvullende (complementaire) medische diagnostica en therapieën optimaal worden gecombineerd.

Op onze pagina over voedings- en laboratoriumtesten kunt u alle Medivere testen bekijken en bestellen.

Literatuur en links:

[1] British Journal of Nutrition, 2016; 115: 1699

[2] Gopalan, A.; Reuben, S.C.; Ahmed, S.; Darvesh, A.S.; Hohmann, J.; Bishayee, A. (2012) The health benefits of blackcurrants. Food & Function 3;795-809.

[3] Cameron, M.; Gagnier, J.J.; Chrubasik, S. (2011) Herbal therapy for treating rheumatoid arthritis. Cochrane Database Systematic Reviews 1;CD002948.

[4] Garbacki, N.; Kinet, M.; Nusgens, B.; Desmecht, D.; Damas, J. (2005) Proantocyanidins, from Ribes nigrum leaves, reduce endothelial adhesion molecules ICAM-1 and VCAM-1. Journal of Inflammation 2;9.

[5] Borges et al. Identification of flavonoid and phenolic antioxidants in black currants, blueberries, raspberries, red currants, and cranberries. J Agric Food Chem (2010) vol. 58 (7) pp. 3901-9

[6] Dvaranauskaite A, Characterization of steam volatiles in the essential oil of black currant buds and the antioxidant properties of different bud extracts. J Agric Food Chem. (2008) May 14;56(9):3279-86

[7] Dvaranauskaite A. et al. J Agric Food Chem. Characterization of steam volatiles in the essential oil of black currant buds and the antioxidant properties of different bud extracts. (2008) May 14;56(9):3279-86

[8] Gaižauskienė Asta. Chemical composition and properties of various cultivars of blackcurrant (Ribes nigrum l.) buds. Université de Lituanie, mémoire de Chimie (2009)

[9] Hurst SM. et al. Blackcurrant proanthocyanidins augment IFN-gamma-induced suppression of IL-4 stimulated CCL26 secretion in alveolar epithelial cells. Mol Nutr Food Res. (2010) Jul;54 Suppl 2:S159-70

[10] Desjardins J. et al. Anthocyanin-Rich Black Currant Extract and Cyanidin-3-O-Glucoside Have Cytoprotective and Anti-Inflammatory Properties. J Med Food. (2012) Jun 27.

[11] Boivin et al. Inhibition of cancer cell proliferation and suppression of TNF-induced activation of NFkappaB by edible berry juice. Anticancer Res (2007) vol. 27 (2) pp. 937-948

[12] Takata et al. Immunostimulatory effects of a polysaccharide-rich substance with antitumor activity isolated from black currant (Ribes nigrum L.). Biosci Biotechnol Biochem (2005) vol. 69 (11) pp. 2042-50

[13] Takata et al. Improvement of the Antitumor Activity of Black Currant Polysaccharide by an Enzymatic Treatment. Biosci Biotechnol Biochem (2007) vol. 71 (5) pp. 1342-1344.

[14] Bishayee et al. Anthocyanin-rich black currant extract suppresses the growth of human hepatocellular carcinoma cells. Nat Prod Commun (2010) vol. 5 (10) pp. 1613-8

[15] Bishayee A. et al. Black currant phytoconstituents exert chemoprevention of diethylnitrosamine-initiated hepatocarcinogenesis by suppression of the inflammatory response. Mol Carcinog. (2011) Dec 27. doi: 10.1002/mc.21860

[16] Young et al. Effect of fruit juice intake on urinary quercetin excretion and biomarkers of antioxidative status. Am J Clin Nutr (1999) vol. 69 (1) pp. 87-94

[17] Karlsen A. et al. Anthocyanins inhibit nuclear factor-kappaB activation in monocytes and reduce plasma concentrations of pro-inflammatory mediators in healthy adults. J Nutr. (2007) Aug;137(8):1951-4.

[18] Lyall KA. et al. Short-term blackcurrant extract consumption modulates exercise-induced oxidative stress and lipopolysaccharide-stimulated inflammatory responses.
Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. (2009) Jul;297(1):R70-81

[19] Dalgård et al. Supplementation with orange and blackcurrant juice, but not vitamin E, improves inflammatory markers in patients with peripheral arterial disease. Br J Nutr (2009) vol. 101 (2) pp. 263-9

[20] Ohguro et al. Two-Year Randomized, Placebo-Controlled Study of Black Currant Anthocyanins on Visual Field in Glaucoma. Ophthalmologica Journal international d’ophtalmologie International journal of ophthalmology Zeitschrift fur Augenheilkunde (2012)

[21] Nakaishi H. et al. Effects of black current anthocyanoside intake on dark adaptation and VDT work-induced transient refractive alteration in healthy humans. Altern Med Rev. (2000) Dec;5(6):553-62

[22] Matsumoto H., Takenami E., Iwasaki-Kurashige K., Osada T., Katsumura T. and Hamaoka T. Effects of blackcurrant anthocyanin intake on peripheral muscle circulation during typing work in humans. Eur J Appl Physiol (2005); 94(1-2):36-45

[23] Møller P, Loft S, Alfthan G, Freese R. Oxidative DNA damage in circulating mononuclear blood cells after ingestion of blackcurrant juice or anthocyanin-rich drink. Mutat Res. (2004) Jul 13;551(1-2):119-26.

[24] Anti-inflammatory, anti-proliferative and anti-atherosclerotic effects of quercetin in human in vitro and in vivo models by: Robert Kleemann, Lars Verschuren, Martine Morrison, Susanne Zadelaar, Marjan J. van Erk, Peter Y. Wielinga, Teake Kooistra Atherosclerosis (May 2011), doi:10.1016/j.atherosclerosis.2011.04.023

[25] Agric Food Chem, 2008; 56: 1415-1422

[26] Cienc Rural, 2006; 36: doi: 10.1590/S0103-84782006000400037

[27] Sabbe, S., Verbeke, W., Deliza, R., Matta, V., & Van Damme, P. (2009). Effect of a health claim and personal characteristics on consumer acceptance of fruit juices with different concentrations of açaí (euterpe oleracea mart.). Appetite, 53(1), 84-92. doi:DOI: 10.1016/j.appet.2009.05.014

[28] Schauss AG, Wu X, Prior RL et al. Phytochemical and nutrient composition of the freeze-dried Amazonian palm berry Euterpeoleracea Mart. (açai). J Agric Food Chem 2006; 54: 8598–8603

[29] Schauss AG, Wu X, Prior RL, et al. Antioxidant capacity and other bioactivities of the freeze-dried Amazonian palm berry, Euterpe oleraceae mart. (acai). J Agric Food Chem 2006; 54(22):8604-10.

[30] Lichtenthäler R, Rodrigues RB, Maia JG, Papagiannopoulos M, Fabricius H, Marx F (Feb 2005). “Total oxidant scavenging capacities of Euterpe oleracea Mart. (Açaí) fruits”. Int J Food Sci Nutr 56 (1): 53–64

[31] http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_13/nummer_8/artikel_757/

[32] http://www.orthokennis.nl/artikelen/Curcumine (wetenschappelijke referenties)

[33] http://www.naturafoundation.nl/monografie/Curcuma_longa.html (wetenschappelijke referenties)

[34] Hanai H et al. Curcumin has bright prospects for the treatment of inflammatory bowel disease. Curr Pharm Des. 2009;15:2087-2094.

[35] Hanai H et al. Curcumin maintenance therapy for ulcerative colitis: randomized, multicenter, double-blind, placebocontrolled trial. Clin Gastroenterol Hepatol. 2006;4:1502-150

[36] Baliga MS et al. Curcumin, an active component of turmeric in the prevention and treatment of ulcerative colitis: preclinical and clinical observations. Food Funct. 2012;3:1109-1117.

[37] Mahady GB, Pendland SL, Yun G et al. Turmeric (Curcuma longa) and curcumin inhibit the growth of Helicobacter pylori, a group 1 carcinogen. Anticancer Res. 2002;22(6C):4179-81.

[38] Kim DC, Kim SH, Choi BH et al. Curcuma longa extract protects against gastric ulcers by blocking H2 histamine receptors. Biol Pharm Bull. 2005;28(12):2220-4.

[39] Prucksunand C, Indrasukhsri B, Leethochawalit M et al. Phase II clinical trial on effect of the long turmeric (Curcuma longa Linn) on healing of peptic ulcer. Southeast Asian J Trop Med Public Health. 2001;32(1):208-15.

[40] Swarnakar S, Ganguly K, Kundu P et al. Curcumin regulates expression and activity of matrix metalloproteinases 9 and 2 during prevention and healing of indomethacin-induced gastric ulcer. J Biol Chem. 2005;280(10):9409-15.

[41] http://www.orthokennis.nl/artikelen/de-bijzondere-eigenschappen-van-groene-thee (wetenschappelijke referenties)

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen