skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Sportvoeding deel 1

Anja Andersen, een wereldwijd bekende ex-handbalster, vertelde in een interview dat ze op voedingsgebied jarenlang slecht begeleid was. Naast de bergen rijst en pasta, om zoveel mogelijk energie te krijgen, vonden de begeleiders het zelfs goed om even naar de snackbar te gaan na de wedstrijd. Uit onderzoek bleek dat ze in de loop der tijd een zeer lage magnesiumspiegel had gekregen.

Dit verklaarde later haar onregelmatige hartslag en de blackouts die ze tijdens trainingen kreeg. Ondanks dat liet haar coach haar gewoon doorspelen. De eerste arts die ze bezocht constateerde hartritmestoornissen. Een tweede arts ontdekte later dat ze erg weinig magnesium in haar lichaam had. Na een korte magnesium suppletie was Anderson al snel weer de oude. Ze besloot te stoppen met haar sport omdat haar gezondheid eronder leed. Ze pleit voor een grotere zorg en aandacht voor vitamines en mineralen in de voeding van topsporters.

Ontstekingen

Intensieve sportbeoefening leidt tot verhoogde oxidatieve stress in het lichaam. De kans op spierschade neemt hierdoor toe. Een ontstekingsreactie is een opruim- en reparatiereactie, die ook helpt om beschadigde spiercellen op te ruimen en regelmatig zwaar belaste spieren te laten groeien. Deze reactie is mede verantwoordelijk voor het optreden van bijvoorbeeld spierpijn.

In een studie gepubliceerd in de ‘the journal of physiology ‘ in 2004 kregen 14 jonge mannen gedurende 4 weken óf een combinatie van 500 milligram vitamine C en 400 IE natuurlijke vitamine E per dag, óf een placebo. Vervolgens leverden zij een zware lichamelijke inspanning. Voor het begin van de oefening, direct na de oefening en drie uur na de oefening werd een stukje van een beenspier afgenomen voor onderzoek. Tijdens het onderzoek werd tevens de doorbloeding van het been gemeten, en werd bloed uit de grootste ader en slagader van het been afgenomen.

Hierbij werd een aantal verschillen gevonden. In de eerste plaats steeg de hoeveelheid 8-iso-prostaglandine F2 in het bloed van mensen die een placebo hadden gebruikt. In het bloed van de proefpersonen die antioxidanten namen trad deze stijging niet op. Aanwezigheid van deze stof duidt op peroxidatie van vetzuren door vrije radicalen. Daarnaast werd er geen stijging gevonden van de hoeveelheid interleukine-6 in bloed tijdens de inspanning uit het been bij de groep die vitamine C en E gebruikt had, terwijl er wel een sterke stijging in de placebogroep werd gevonden.

Na de oefening werd bij beide groepen wel een stijging van de hoeveelheid interleukine-6 in het bloed gevonden. Deze stijging lag echter 50% lager in de groep die de vitaminen had gebruikt. Ten slotte werd bij de placebogroep na de oefening van andere stoffen die op een sterke ontstekingsreactie duiden, namelijk interleukine-1, CRP en cortisol. Deze stijging was niet aanwezig in de antioxidantgroep.

Antioxidanten voorkomen overmatige ontstekingsreacties in het lichaam na inspanning door vermindering van de afgifte van interleukine-6 door spierweefsel, en kunnen daarmee bijdragen aan een beter herstel na het sporten.

Antioxidanten en vetzuren helpen roeiers met tennisarm

De zogenaamde tennisarm is volgens de Deense fysiotherapeut Soren Mavrogenis goed te behandelen met een combinatie van vetzuren en antioxidanten. Soren Mavrogenis, fysiotherapeut van het Deense Olympisch Commitee, geeft aan dat hij de methode al bij meer dan 100 atleten toepaste. Voor oververmoeide of ontstoken gewrichten kregen de sporters supplementen met omega 3- en omega 6-vetzuren.

Daarnaast slikten ze vitamine A, B6, C, E en de mineralen zink en selenium. Meestal voelden de sporters zich na 2 tot 3 drie weken veel beter. In ernstige gevallen kan het herstel een paar maanden duren, aldus Mavrogenis. Hij hoopt met supplementen het gebruik van pijnstillers en aspirientjes te kunnen terugdringen.

Mavrogenis voerde een placebogecontroleerde, dubbelblinde studie uit bij 40 recreatieve sporters die last hadden van uiteenlopende peesblessures aan schouder (12 personen), elleboog en knie. De helft van de sporters kreeg placebo en de andere helft vitamine A (750 mcg), vitamine C (90 mg), vitamine E (15 mg) selenium (100 mcg), vitamine B6 (2 mg), zink (15 mg) en visoliecapsules (met EPA 372 mg, DHA 260 mg) en borageoliecapsules met daarin gammalinoleenzuur (GLA: 670 mg).

In beide groepen werd de behandeling gecombineerd met 16 ultrasound-behandelingen.
Bij 99% van de sporters in de suppletiegroep werd na 30 dagen een gemiddelde afname van de pijn geregistreerd en bij 31% van de controlegroep. Het verschil tussen beide groepen was significant. In de eerste groep was de pijn met ongeveer de helft verminderd en in de controlegroep met ongeveer 20%. Er werden geen bijwerkingen gerapporteerd.

Omega 3-vetzuren tegen spierpijn

Omega 3-vetzuren verminderen spierpijn na excentrische training. Aan de studie namen 27 mannelijke proefpersonen deel die gedurende 60 dagen niet aan een training hadden deelgenomen. De mannen werden willekeurig ingedeeld in een supplementen- of placebogroep. De personen in de supplementengroep kregen 1,8 gram omega 3-vetzuren per dag. De training bestond uit het uitvoeren van excentrische knieoefeningen. Bij excentrische training levert de spier kracht terwijl deze verlengd wordt, zoals bij het laten zakken van een halter.

Voor, tijdens, 24 en 48 uur na de training werd de bewegingsuitslag van de knieėn (Range Of Motion oftewel ROM), de ervaren spierpijn en de omtrek van het rechter dijbeen gemeten. Er was geen waarneembaar verschil in de gemeten parameters voor, tijdens en 24 uur na de inspanning. Echter, na 48 uur werd door de mannen uit de supplementengroep minder spierpijn ervaren. Daarnaast bleek de bewegingsuitslag van de knieėn kleiner.

Op onze adressenlijsten kunt u zien wie van onze leden gespecialiseerd zijn in natuurlijke sportvoeding.
Deel 2 van dit artikel volgt binnenkort.

Bron: ortho-bibliotheek.

Literatuur en links:

ortho-bibliotheek

1. Reuters, juni 2000

2. Christian P. Fischer, Natalie J. Hiscock, Milena Penkowa, Samar Basu, Bengt Vessby, Anders Kallner, Lars-Börje Sjöberg, and Bente Klarlund Pedersen. Vitamin C and E supplementation inhibits the release of interleukin-6 from contracting human skeletal muscle. The Journal of Physiology (2004)DOI: 10.1113/jphysiol.2004.066779

3. Zembron-Lacny A, Ostapiuk J, Szyszka K. Effects of sulphur-containing compounds on plasma redox status in muscle-damaging exercise. Chin J Physiol 2009; 52(5):289-94

4. Ivan Medved, Malcolm J Brown, Andrew R Bjorksten, Kate T Murphy, Aaron C Petersen, Simon Sostaric, Xiaofei Gong, and Michael J McKenna. N-acetylcysteine enhances muscle cysteine and glutathione availability and attenuates fatigue during prolonged exercise in endurance-trained individuals. J Appl Physiol (June 11, 2004).

5. Ho JY, Kraemer WJ, […], Maresh CM. l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects biochemical markers of recovery from physical exertion in middle-aged men and women. Metabolism 2009; Dec 30

6. Spiering BA, Kraemer WJ, Vingren JL, Hatfield DL, Fragala MS, Ho JY, Maresh CM, Anderson JM, Volek JS. Responses of criterion variables to different supplemental doses of L-carnitine L-tartrate. J Strength Cond Res 2007; 21:259-64

7. Tsakiris S, Parthimos T, Tsakiris T, Parthimos N, Schulpis KH. alpha-tocopherol supplementation reduces the elevated 8-hydroxy-2-deoxyguanosine blood levels induced by training in basketball players. Clin Chem Lab Med 2006; 44:1004-8

8. Tsakiris S, Reclos GJ, Parthimos T, Tsakiris T, Parthimos N, Schulpis KH. alpha-Tocopherol supplementation restores the reduction of erythrocyte glucose-6-pho

9. Volek JS, Kraemer WJ, Rubin MR, Gomez AL, Ratamess NA, Gaynor P. L-Carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery fr

10. Tartibian B, Maleki BH, Abbasi A. The effects of ingestion of omega-3 fatty acids on perceived pain and external symptoms of delayed onset muscle soreness in untrained men. Clin J Sport Med 2009; 19(2):115-9

11. Davis JM, Carlstedt CJ, [..], Murphy EA. The dietary flavonoid quercetin increases VO(2max) and endurance capacity. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2010; 20(1):56-62

12. Morillas-Ruiz JM, Villegas Garcia JA, Lopez FJ, Vidal-Guevara ML, Zafrilla P. Effects of polyphenolic antioxidants on exercise-induced oxidative stress. Clin Nutr. 2006; 25(3):444-53

13. Bryer SC, Goldfarb AH. Effect of high dose vitamin C supplementation on muscle soreness, damage, function, and oxidative stress to eccentric exercise. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2006; 16(3):270-80

14. Woolf K, Manore MM. B-vitamins and exercise: does exercise alter requirements? Int J Sport Nutr Exerc Metab 2006; 16(5):453-84

15. Deens Olympisch Commitee, Fredensborg, april 2000

16. Mavrogenis S, Johannessen E, Jensen P, Sindberg C. The effect of essential fatty acids and antioxidants combined with physiotherapy treatment in recreational athletes with chronic tendon disorders: A randomised, double-blind, placebo-controlled study. Phys Ther Sport 2004; 5:194–199

17. Branch JD. Effect of creatine supplementation on body composition and performance: a meta-analysis. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2003; 13(2):198-226

18. Saunders MJ, Kane MD, Todd MK. Effects of a carbohydrate-protein beverage on cycling endurance and muscle damage. Med Sci Sports Exerc 2004; 36(7):1233-8

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen