skip to Main Content
Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Het wordt tijd dat er nog meer aandacht komt voor het ontwerpen van een ‘persoonlijk dieet ‘ in combinatie met meditaties, passend bij de psychologische thema’s die aandacht nodig hebben. Er zijn diverse diëten in omloop met de namen van hun ‘ontdekkers’. Deze diëten worden ‘gevolgd’ omdat de voedingstheorie met veel ‘wetenschappelijke referenties’ indrukwekkend is. Naar onze mening is er slechts één dieet die het meest indrukwekkend en effectief is en dat is een dieet dat uw naam draagt. Het ontwerpen van zo’n persoonlijk dieet is echter een zoektocht die veel geduld vraagt, zowel van uzelf als van uw eventuele begeleider.

Het ‘volgen’ van een dieet mag geen passief gebeuren worden, maar moet een actief proces blijven. Een actief blijven zoeken naar de juiste voedingskeuzes passend bij uw constitutie(genetische aanleg), omstandigheden, uw activiteiten, maar ook uw geestelijke houding.

Mindfulness eten; oplossing voor een duurzaam voedingsadvies

cover_mindfulness Tessa GottschalMindfulness is voor iedereen weggelegd. De ‘truc’ ligt erin waarop u moet letten. Dat is namelijk per persoon verschillend. Het beste ontwikkelt u mindfulness door uw zintuigen erbij in te zetten.

Er zijn heel veel technieken, variërend van gedachtenbeheersing tot actieve lichaamsgerichte meditaties. Bij iedere techniek maakt u met hetzelfde verschijnsel kennis: en dat is de snelheid waarmee uw geest afgeleid raakt. Het is soms frustrerend hoe weinig zeggenschap we over onze eigen geest lijken te hebben. Gelukkig is dit slechts een kwestie van trainen.

Mediteren: innerlijk rust een zegen voor uw gezondheid

Mediteren is een vorm van aandachtstraining. Goede meditaties zijn een speciale combinatie van alert blijven, de aandacht gericht houden én tegelijkertijd heel diep ontspannen. Het is deze speciale combinatie die zoveel gezonde effecten geeft.

Positieve lichamelijke en psychische effecten door meditatie

Inmiddels blijkt dat de diepe ontspanning die geregelde meditatie met zich brengt op veel systemen positief invloed uitoefent. Enkele keiharde wetenschappelijk bewezen voordelen van meditatie zijn:
Lichamelijke verbeteringen• Een betere synchronisatie tussen de beide hersenhelften wat onder meer een gunstige uitwerking heeft op de senso-motorische prestaties. Zoals een hogere reactiesnelheid.
• Het hart wordt rustiger en de doorbloeding verbeterd.
• Regulerende werking op de bloeddruk, het is daarmee vooral goed tegen hoge bloeddruk
• Doet de stresshormonen dalen
• Versterkt het zenuwstelsel.
• Vermindert slapeloosheid bij inslaapproblemen.
• Verhoogt het concentratievermogen.
• Heeft een gunstige invloed op de stofwisseling.
• Verhoogt het immuunsysteem (door toename witte bloedcellen en meer en actievere killercellen)•
• Verlaagt het cortisol.
Psychische verbeteringen• Het bevordert zelfbeheersing.
• Alertheid en reactiesnelheid worden sneller
• Verhoogt gevoelens van tevredenheid
• Vergroot spontaniteit en creativiteit
• Verhoogt de emotionele stabiliteit
• Vergroot de zelfverzekerdheid.
• Verhoogt het vermogen tot goed contact met anderen.
• Productiviteit neemt toe.
• Verlaagt angstgevoelens.
• Vermindert depressieve gevoelens.
• Verlaagt gevoelens van vijandigheid.
• Verlaagt de behoefte aan alcohol en tabak

Waarom zou u mediteren?

Dat hangt er vanaf wat u wilt. Er zijn enorm veel meditatietechnieken. Sommige daarvan helpen psychologische vermogens te ontwikkelen die goed zijn voor uw ontwikkeling en helpen uzelf beter staande te houden in uw (bedrijfs)leven.

De keuze hangt af van wat het beste uitkomt. Enkele voorbeelden zijn meditaties voor een beter concentratievermogen, of om te leren snel tot rust te komen, of het ‘hoofd stil’ krijgen, terugkerende of dwangmatige gedachten te veranderen, te leren nare energie van anderen te verwijderen, te leren sneller emotioneel weer in balans te komen etc.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen