skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Is de Goji-bes een superfood?

Superfoods zijn volgens Rawfood kenner David Wolfe een specifieke verzameling planten. Hij noemt zich expert op het gebied van rauw voedsel en is auteur van onder andere het boek ‘Superfoods’. Superfoods worden volgens David Wolfe ‘super’ genoemd vanwege hun maximale voedingswaarde. Ze bevatten eiwitten, complexe (gezonde) koolhydraten en verschillende gezondheidsbevorderende eigenschappen.

David Wolfe is ervan overtuigd dat superfoods in geen enkel voedingspatroon mogen ontbreken. Zijn top 10 zijn: de goji bes, cacao, maca, bijenproducten (honing, bijenpollen, propolis), spirulina, AFA blauw groene algen fytoplankton, aloë vera, hennep zaad, kokosnoten en kokosproducten.

Tien unieke eigenschappen van een superfood

Om voeding de naam ‘Superfood’ te mogen geven is het van belang dat het voedingsmiddel minimaal 10 unieke eigenschappen bevat. De goji-bes mag deze naam dragen omdat ze een zeer hoog gehalte aan antioxidanten en ruim 20 spoorelementen bevatten.

Hieronder vallen in ieder geval zink, ijzer, koper, calcium, germanium, selenium en fosfor. Ook vitaminen zoals B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B6 (pyridoxine) en vitamine E zitten in de vrucht. Er zijn echter vele vruchten die rijk zijn aan vitamine en mineralen. De goji bes zou extra bijzonder zijn vanwege de extreem hoge concentraties aan vitaminen en antioxidanten.

Volgens David Wolfe geeft de goji-bes energie. De wetenschappelijke bron waaruit de conclusie wordt getrokken dat de bes energie geeft is afkomstig uit een onderzoek gedaan op ratten. Complexe koolhydraten in de goji bes worden langzaam verteerd en bevatten vezels die de stoelgang kunnen bevorderen.

De mooie donkerrode vruchten bevatten weinig calorieën. David legt ook de nadruk op het ontbreken van ongezonde transvetten. Dit is echter geen uniek “selling point” aangezien geen enkele vrucht transvetten bevat.

Wolfberry: rozijn in de vorm van een rugbybal

De bes is een vruchtje dat ook wel wolfberry, boksdoorn, matrimony vine of woestijndoorn wordt genoemd. Goji-bessen groeien aan een struik. Deze plant groeit in de schaduw als een klimplant. Nadat de bloemen in de lente zijn bestoven volgen al snel de besjes.

Goji-bessen variëren in kleur van lichtgeel tot donker, zonnig oranje en dieprood. De meeste bessen hebben de grote van een rozijn, in de vorm van een rugbybal.

De bessen kunnen vers geplukt worden maar de gedroogde variant wordt vaker gezien in natuurwinkels en zijn verkrijgbaar via internet. Er zijn verschillende bereidingen mogelijk. Het is mogelijk om er thee van te zetten of wat besjes in water te laten wellen. Het water krijgt een mooie ‘limonade’ kleur.

Er is ook sap te koop die gemaakt is van geconcentreerde goji-bessen. Er zijn vele recepten mogelijk om de besjes in te verwerken; salade, stoofvlees en stoofperen. De smaak zit tussen die van een cranberry (veenbes) en een kers in. De goji-bes heeft een licht kruidige nasmaak en kunnen puur gegeten worden.

Immuun versterkend

De Goji-bes bevat sesquiterpenen, aldus David Wolfe. Terpenen hebben diverse, zeer uiteenlopende, functies in planten. In levensmiddelen zijn terpenen vooral van betekenis vanwege de geur. Betaïne (TMGof Trimethylglycine) is een terpeen dat de lever kan helpen bij ontgiften.

Antioxidanten (zeaxanthine, bètacaroteen en fysaline) zouden oxidatie kunnen tegengaan. Zo bevat de goji-bes doorgaans twee tot vier keer zoveel antioxidanten als de bosbes. Ze behoren daarom volgens David Wolfe tot de categorie voedingsmiddelen met het hoogst aantal antioxidanten ter wereld.

Jagen in uw supermarkt

Aan te raden is de gedroogde goji-bessen biologisch te kopen. Niet biologische en/of ‘wilde’ bessen worden vaak bespoten met chemische bestrijdingsmiddelen en/of zwaveldioxide. Zwaveldioxide wordt gebruikt als conserveringsmiddel.

Kies liever voor ongezwavelde bessen. Bessen met een dieprode kleur hebben de voorkeur. De goji-bessen mogen zacht en licht vochtig zijn. Vermijd de harde en al te droge bessen. Deze zijn verouderd en daardoor minder van kwaliteit. De maat van de bes maakt voor de kwaliteit geen verschil.

Familie van de nachtschade

Net zoals onder andere de aardappel, tomaat, paprika en aubergine en verschillende pepers vallen de goji-bessen onder de nachtschade- familie (Solanaceae). Mensen met een allergie voor graspollen ontwikkelen soms ook een allergie voor planten uit de nachtschadefamilie.

Dit wordt een kruisreactie genoemd. Oorzaak is dat de eiwitten van de nachtschade lijken op de eiwitten van graspollen. Het lichaam reageert door histamine aan te maken. Klachten na het eten van nachtschade kunnen onder andere bestaan uit: acute ontstekingen, darmproblemen, huiduitslag en vermoeidheid. Ook mensen zonder graspollenallergie kunnen reacties ervaren.

Zijn Goji bessen gezond?

Of het eten van ‘superfoods’ gezond en goed voor u is kan per persoon verschillen en is afhankelijk van uw constitutie. Ieder mens heeft verschillende behoeften op het gebied van voeding. Een gezonde basis met voldoende variatie is van groot belang. ‘Superfoods’ kunnen een mooie toevoeging zijn op uw dagelijkse voeding, maar nooit een vervanging hiervan.

Superfoods staan regelmatig in de schijnwerpers. De naam superfood is voor veel meer voedingsmiddelen weggelegd. De natuur biedt ons vele supervoedingsmiddelen. Groenten, fruit, kruiden, noten, granen, en peulvruchten zitten vol vitaminen en mineralen. Deze voedingsmiddelen kunnen elk afzonderlijk hun specifieke bijdrage leveren aan een gezond lichaam.

Beperkt wetenschappelijk onderzoek

Er is weinig tot geen vergelijkend onderzoek gedaan tussen verschillende soorten fruit en hun specifieke werking. In hoeverre de ene fruitsoort nog preventiever tegen ziekten werkt dan de andere is mondjesmaat bekend omdat hier nauwelijks wetenschappelijke studies van zijn. Aangezien veel stoffen die in de goji-bes voorkomen ook in ander fruit voorkomt, kunnen we stellen dat fruit in het algemeen erg gezond is.

Dat vele mensen zich genoodzaakt zien toe te geven aan het kopen van goji-bessen is wellicht een gevolg van goede marketing. De vele gezondheidseigenschappen die David Wolfe aan de goji bes toeschrijft doen het lijken of deze bes wonderen kan verrichten.

Veel onderzoeken waarop zijn uitspraken zijn gebaseerd zijn gedaan op muizen en ratten in plaats van mensen. Via Pubmed kunt u diverse onderzoeken lezen door de naam Lycium Barbarum in te toetsen als zoekterm.

Het geheim van gezonde voeding is te vinden in een combinatie (synergie) van verschillende voedingsmiddelen. Ook voor ‘superfoods’ geldt dat variatie belangrijk is. Grote hoeveelheden van eenzelfde voedingsmiddel eten geeft risico op voedselintolerantie.

Nachtschade-allergie

Bij een nachtschade- allergie is het niet altijd nodig om alle planten van de nachtschade-familie uit het eetpatroon weg te laten. Door middel van eliminatie en provocatie kan gekeken worden of dit nodig is.

Nagenoeg alle planten en struiken uit de nachtschade-familie bevatten de stof atropine. Het is van belang dat de goji-bessen een laag atropine gehate bevatten (onder de 19 ppb, parts per billion). Grote hoeveelheden atropine zijn giftig en daarom ongezond. Om stapeling van atropine te voorkomen is variatie nodig.

Denk aan gedroogde mulberries (moerbijen) of verse bessen zoals bosbessen, frambozen en bramen. Een natuurdiëtist helpt u graag bij het maken van een dieet op maat. Samen kunt u uitzoeken of het eten van deze ‘super’ bes voor u wel of niet super is.

Feit is dat de natuur vol ‘superfoods’ zitten. Het label ‘superfood’ is te plakken op veel natuurlijke voedingsmiddelen. Natuurlijke voeding, biologisch, onbewerkt en zonder toevoegingen.

De goji-bes is een mooie vrucht wanneer u geen nachtschade-allergie heeft. Gelukkig is er voor elke portemonnee en smaak volop keuze wanneer het om supervoedingsmiddelen gaat.

Geniet, varieer met verschillende vruchten en laat u niet gek maken door ‘marketing’ namen.
Judith Rolf Natuurdiëtist

Literatuur en links:

International Journal of Biological Macromolecules, juni 2008, vol.42 editie 5, p. 447-449
Wolfe, D., (2013) Superfoods (2e druk).The Netherlands: Belfra Publishers for Succes BV.

Salusi (http://www.salusi.nl/gojibessen-gezond-giftig/.