Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief archief

> Naar alle nieuwsberichten

Kokosolie is geen slecht vet

30 januari 2010 | Ndn-redactie | Vroeger stond het op de verboden lijst bij hart- en vaat diŽten, maar dit blijkt steeds meer een vergissing te zijn. De kokosnoot is niet alleen belangrijk als overlevingsvoedsel bij een televisiesoap op een onbewoond eiland, maar kent meer gezondheidsaspecten.

Kokosolie: niet alleen in uw haar Wanneer de argeloze consument eens rondkijkt bij het aanbod bak- en braadproducten in het schap van de supermarkt of natuurvoedingswinkel, zal bij velen de moed in de schoenen zakken. U moet bijna een wetenschappelijke titel in de menselijke voedingsleer hebben om een verantwoorde keuze te maken.

Al die verschillende producten met hun bijzonderheden! “Goed voor hart en bloedvaten”, “bevat minder calorieŽn”, het duizelt de meesten al snel. In de praktijk zullen veel mensen kiezen voor het product dat ze kenden uit hun ouderlijk huis. Of voor het merk dat een hoofdrol in een televisiereclame heeft gehad.
Een product dat de laatste tijd terecht steeds meer positieve aandacht krijgt is kokosolie.
Unieke samenstelling Kokosolie heeft een unieke samenstelling: het bestaat voor het grootste deel uit verzadigde vetzuren. Dit heeft als voordeel dat het een erg stabiel vet is dat niet snel ranzig wordt en relatief goed tegen hogere temperaturen bestand is. Een klein percentage, namelijk 2 %, bestaat uit meervoudig onverzadigde vetzuren.

Het is een zeer geschikt product om in te bakken en te braden, juist vanwege die relatief kleinere kans op oxidatie. Naarmate een vet meer onverzadigd is, neemt het risico op oxidatie toe waarbij er mogelijk cel-beschadigende hydroxylradicalen ontstaan. Bij kokosolie is dit risico te verwaarlozen.
Verzadigd vet en hart- en vaatziekten De medische professionals, vele voedingsdeskundigen en allerlei reclames: allemaal waarschuwen ze voor verzadigd vet dat vaak als het ‘slechte vet’ wordt omschreven. Verzadigd vet wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten, mede door de veranderingen die het veroorzaakt in het bloedvetprofiel. Zo wordt aangenomen dat verzadigd vet het ‘slechte’ cholesterol en lipoproteÔne A doet toenemen waardoor het risico op hartziekten ook toeneemt.
De uitzondering bevestigt de regel Kokosolie bevat vrijwel hoofdzakelijk verzadigd vet en zou om die reden niet of zeer beperkt in een gezond dieet thuishoren. Dit is echter een wijdverbreid misverstand omdat alle ‘soorten’ verzadigd vet vaak over ťťn kam geschoren worden.
Wetenschappelijk onderzoek laat namelijk met betrekking tot kokosolie een ander beeld zien.

Lees meer over kokosolie in het achtergrondartikel Kokosolie in de keuken.

Regelmatige consumptie van kokosolie normaliseert de bloedvetten juist, waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt (o.a. Kaunitz, 1986). Daarnaast is aangetoond dat het lichaam makkelijker bepaalde omega-3 vetzuren, die ook zo belangrijk zijn voor een goede gezondheid, opslaat wanneer er stoffen uit kokosolie aanwezig zijn (Price, 1998). Ook kan kokosolie helpen een gezond gewicht te behouden (zie voor een overzicht van referenties onderaan).
Commentaar NDN

Kokosolie is een heerlijke plantaardige olie uitstekend als aanvulling op de voeding kan dienen en vooral zeer geschikt is voor wokken, bakken, braden en frituren.
Kokosolie wordt in twee varianten op de markt gebracht: ťťn met ‘n neutrale smaak en een “extra vierge” met een subtiele kokossmaak.

De meest gezonde vorm van eten klaarmaken, blijft echter het zo weinig mogelijk bewerken ervan. Liever gestoomde groenten dan wokgroenten en liever de RŲmertopf als††"braadpan" gebruiken dan het bakken en braden van dierlijke eiwitten in de gewone†pan. Frituren is ook niet aan te raden. Wilt u toch een keer wokken en bakken? Dan is de kokosolie een heerlijke variatie op de beroemde olijfolie en roomboter.

Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur DiŽtisten Nederland