Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief archief

> Naar alle nieuwsberichten

Telomeren verzorgen met voeding en meditatie

10 mei 2017 | ndn | Bij elke celdeling worden onze telomeren korter. Tot ze te kort zijn en niet meer kunnen delen. Op dat punt gaan de cellen dood. Hoe korter de telomeren worden, hoe minder bescherming de chromosomen hebben. Ons DNA loopt dan schade op, vergelijkbaar met een veter die gaat rafelen als het plastic uiteinde slijt. De oorspronkelijke lengte van telomeren is genetisch bepaald. Maar hoe snel deze telomeren verkorten kunt u zelf positief beļnvloeden door de juiste voeding en meditatie.

Om het DNA te beschermen, is het nodig om uw telomeren lang te houden. Wat telomeren precies zijn? Elke celkern van het lichaam bevat 46 chromosomen, waarin het DNA ligt opgeslagen. Aan het uiteinde van elke chromosoom zit een telomeer die het DNA beschermt. U kunt dit zien als het plastic uiteinde van een schoenveter. Bij het ouder worden, verkorten de telomeren.
Mensen met lange telomeren worden gemiddeld ouder dan mensen met kortere (1).

Het enzym telomerase houdt de lengte van de telomeren op peil (2). Stoppen met roken en het drinken van alcohol zorgen voor een stijging van het enzym telomerase, evenals het inruilen van suiker en junkfood voor verse voeding. Uit een studie in het blad JAMA blijkt dat de inname van omega 3 vetzuren een hoger niveau aan telomerase geeft (3).
Glutathion en antioxidantrijke groenten voor uw telomerenGlutathion is een sterk antioxidant dat wordt gemaakt uit de aminozuren glutaminezuur, cysteïne en glycine. Cysteïne is een zwavelhoudend aminozuur en heeft een positieve werking op het celmetabolisme en telomeren (4). Aminozuren zijn een onderdeel van eiwitten. Eieren, vis en vlees, maar ook plantaardige, eiwitrijke voedingsmiddelen zoals peulvruchten en noten zijn rijk aan aminozuren.

Uit een Chinese studie blijkt dat groene-theedrinkers meestal langere telomeren hebben (5). Dit komt doordat groene thee rijk is aan polyfenol, een krachtig antioxidant. Fruit zoals açai-, goji- en blauwe bessen, mangosteenvruchten (mangistan), granaatappel en frambozen zijn rijk aan antioxidanten.

Eet ook eens antioxidantrijke groenten zoals broccoli, boerenkool, asperges, paksoi, rode uien of wortelen. Maar ook: walnoten, pistachenoten en hazelnoten. De volgende aanvullingen worden in de literatuur genoemd met betrekking tot een gunstig effect hebbend op telomeren: vitamine C (Ascorbinezuur, Ester-C of ascorbylpalmitaat), Vitamine E, alfaliponzuur, astaxanthine, Co-enzym Q10 en vitamine D3 (6).
Stress verkort uw telomerenStress door vroege ernstige gebeurtenissen zoals mentaal of fysiek misbruik en verwaarlozing correleert met een korte telomeerlengte later in het leven. De sterkte van de verkorting hangt samen met de ernst van de ervaren stress. Biochemische veranderingen en ontregelingen bij chronische stress vertonen overeenkomsten met gangbare veroudering.

Mogelijk wordt de telomeerlengte aangetast door de met stress vergezeld gaande HPA-as disregulatie, verhoogde glutamatergische excitotoxiciteit, verminderde neutrofilenfunctie, en immuundisregulaties. Fysieke training dempt de negatieve effecten van levensstress op de telomeerlengte. Intensieve meditatie verhoogt de telomeraseactiviteit (7).

Toelichting afbeelding: 'Energie' door Yvonne Leek, lerares Intuïtief Schilderen bij Atelier6 te Heerhugowaard.  Intuïtief schilderen is ook een methode om stress tegen te gaan en rust te vergroten.
Meer grijze hersenstof bij regelmatig mediterenOp MRI-scans van beoefenaars van Zenboeddhisme is tijdens meditatie een dikkere cortex (hersenschors) te zien. Het maakt hen minder ontvankelijk voor stress en pijn. Daarbij valt in het bijzonder op dat mensen die mediteren een andere anatomie hebben in de drie hersengebieden die samenhangen met gevoelens van pijn en onbehagen. Naarmate iemand meer ervaren is in meditatie heeft hij meer grijze hersenstof, aldus de onderzoekers aan de University of Montreal (8).

Zelfs een korte meditatie heeft al effect op de hersenen. Slechts drie uur training gaf al verandering in de voorste cingulaire cortex, het hersengedeelte dat betrokken is bij cognitieve en emotionele taken, regulatie van lichaamsfuncties en de pijnperceptie. Uit onderzoek van de Chinese Dalian University of Technology kwamen aanwijzingen dat meditatie mentale problemen en geestesziekten zou voorkomen of op zijn minst verminderen (9).

Ook zangmeditatie verandert de hersenwerking. Alzheimeronderzoekers stelden dit vast bij Alzheimerpatiënten van wie hersenwerking en hersenbloedsomloop significant bleken te veranderen zowel tijdens als na het zingen (10).
Negatieve gedachten: “kort telomerenlontje”Uit onderzoek blijkt dat onze gedachten – stemmingen, geloof, emoties, angst en depressie – een directe invloed hebben op het immuunsysteem. Gedachten vormen de kern van een complexe interactie tussen het immuunsysteem, het endocriene systeem en het centraal en perifeer zenuwstelsel.

Neurotransmitters, hormonen en neuropeptiden fungeren als transportmechanismen tussen deze systemen. Zij brengen als het ware de negatieve en positieve gedachten over op de verschillende systemen, met name op de immuuncellen. Het lijkt op een symbiotische wisselwerking waarbij cellen communiceren met zenuwweefsel door middel van afgifte van cytokinen (11).

Anders gezegd: ons zenuwstelsel en immuunsysteem spreken met elkaar in dezelfde chemische ‘taal’, die bestaat uit peptide en niet-peptide neurotransmitters en cytokinen.
Hoe oefent het brein überhaupt invloed uit op het centraal zenuwstelsel? Onderzoekers van het Veterans Affairs Medical Center in Saint Louis, Missouri, geloven dat het fysieke en het fysiologische elkaar treffen bij de bloed-hersenbarrière, de grens tussen het immuunsysteem en het centraal zenuwstelsel.
Emoties beïnvloeden genexpressie alsook telomerenlengteOnderzoekers hebben het idee dat de bloed-hersenbarrière wordt veranderd door ‘neuro-immuun’ incidenten. Zij rekenen hieronder ook psychologische ervaringen (12). Professor J. Edwin Blalock van de universiteit van Alabama in Birmingham denkt dat het complexe proces eenvoudiger te begrijpen valt als men het immuunsysteem en het zenuwstelsel opvat als een soort zesde zintuig van het lichaam. Al deze theorieën geven wel diverse fysieke verklaringen, maar maken niet duidelijk waardóór gedachten in staat zijn lichaamssystemen te veranderen.

Door meditatietechnieken waaronder mindfulness is het mogelijk meer controle te krijgen over onze emoties. Uit diverse studies blijkt dat meditatietechnieken leiden tot behoud van telomeerlengte (13, 14, 15). Genoeg redenen, ook al begrijpen we het nog niet voldoende om er mee aan de slag te gaan, om te proberen gezond oud te blijven.
Tessa Gottschalwww.gottschalmeditaties.nl

 

Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur Diėtisten Nederland