Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief archief

Onverklaarbare spierpijn en darmklachten

Onverklaarbare spierpijnen kunnen veroorzaakt worden door een verminderde absorptie van voedingsstoffen bij mensen die IBS (Irritable Bowel Syndrome) hebben of een ernstiger darmziekte, het IBD (Inflamatory Bowel Disease). behoefte aan bepaalde voedingsstoffen voor herstel zoals aminozuren (glutaminezuur, taurine, BCCA bestaande uit isoleucine, valine, leucine), vitamine D, vitaminen B, magnesium een concurrent worden van de spieren.

Concurrentie tussen uw darmen en spieren met spierpijn als gevolg Van IBD is bekend dat door een verminderde absorptie (= opname) van voedingsstoffen een vitamine D-gebrek kan ontstaan. Spier- en botpijnen kunnen als een gevolg van dit tekort aan vit D optreden. Van vit D is ook bekend dat het kan helpen bij de vermindering van de symptomen van IBD.

Een Engels onderzoek (in Nederland hebben wij een vergelijkbaar klimaat) toonde aan dat een kwart van de volwassenen in de winter een tekort aan vitamine D heeft. Heeft u onverklaarbare bot en/of spierpijn of symptomen die lijken op fibromyalgie? Laat u dan testen op vit D.
Een bepaling van de vitamine D (25 OH)D) in serum kan in elk ziekenhuis- en huisartsenlaboratorium worden gedaan. De waarde moet boven de 80 nmol/liter liggen. Een dagelijkse inname van de orale (met de mond) inname van 40 IE (1mcg) vitamine D 3 verhoogt de serumwaarde met ongeveer 1 nmol/liter.

Is teveel vitamine D giftig?
Bij ouderen mensen worden vaak hele lage serumwaarden gevonden. In de literatuur wordt een indicatie gegeven voor de toxiciteit (giftigheid) van vitamine D bij serumwaarden van boven de 500 nmol/liter.(overeenkomstig met een dagelijkse inname van 20.000 IE per dag).
Op een zonnige dag in juli met 30 minuten blootstelling aan de zon in uw badpak of zwembroek maakt u 20.000 IE vitamine D aan. Een vitamine D vergiftiging komt dan niet voor, omdat een teveel aanmaak in de huid direct weer vernietigd wordt door de zon. Een mooi zelfregulerend vermogen van het lichaam dus. Blootstelling aan armen en benen is vaak al voldoende.

Hoeveel vitamine D inname per dag?
De vitamine D deskundige dr. Michael Holick stelt dat een vitamine D inname van 2000 IE per dag zonder problemen gedaan kan worden. Voor de meeste mensen is 1000 IE adequaat, maar voor dikke mensen is een hogere inname nodig, omdat zij in het onderhuidse vetweefsel relatief grote hoeveelheden opslaan die moeilijk vrijkomen.
Verder noemt hij in zijn boek ‘The UV advantage’ een vitamine D test die zou kunnen duiden op een tekort. "Druk met de wijsvinger op het borstbeen. Krimpt u ineen van de pijn dan kan dit duiden op osteomalacie en dus op een vitamine D tekort."

Heeft u de volgende kenmerken:
  • Brengt zonlicht of een zonnebank verlichting of zijn uw symptomen in de winter erger dan in de zomer? Denk dan aan vitamine D.
  • Sluipende pijnen en pijnen beginnend in het lumbale ruggenmerg en dijen die later zich uitspreiden naar armen en ribben.
  • Een symmetrische, niet uitstralende pijn, gepaard met een gevoeligheid van de botten.
  • Zwakke proximale spieren, zoals moeite met trappen lopen en opstaan vanuit hurkpositie.


De ouderwetse levertraan …
Een eetlepel levertraan is goed voor 1400 IE vitamine D. Daarnaast levert het 14.000 IE vitamine A. Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei, weefselherstel, bescherming van epitheelweefsel, waaronder de slijmvliezen (ook die van de darmen dus), huid en het gezichtsvermogen (bij een zink tekort kan bètacaroteen onvoldoende worden omgezet in vitamine A in de lever). Vitamine D werkt regulerend op het calcium en fosfor in het bloed.

Andere voedingstoffen die belangrijk zijn bij spierpijn
Een ander belangrijk nutriënt voor een goede spierwerking is magnesium. Voor een optimale werking van magnesium moet deze in balans zijn met calcium, fosfor (vit D reguleert de calcium en fosforhuishouding) en kalium. Een aminozuur zoals L-glutamine bevordert de resorptie ervan.
Heeft u een extreme zoutbehoefte, een hang naar zoet en in het bijzonder een hang naar chocola? Denk dan aan magnesium.
Glutamine en taurine (taurine speelt ook een rol bij de hartspier!) zijn aminozuren die nodig zijn voor het darmslijmvlies maar spelen ook een belangrijke rol bij de spierwerking. Carnitine, BCCA bestaande uit isoleucine, valine en leucine , creatine, carnosine, octacosanol, MSM, vitaminen B (vooral vitamine B 6 die door de anticonceptiepil en door medicatiegebruik en antibiotica sterk verlaagd kan zijn) zijn eveneens voedingsstoffen die van belang zijn bij een optimale spierwerking.

Mangaan en zink voor uw energieproductie Mangaan en zink zijn belangrijk bij de energie productie van de spieren. Door een mangaantekort neemt de doorlaatbaarheid van de darmen toe (geeft meer gevoeligheid voor gluten en andere allergische reacties, vaginale infecties, blaasontstekingen). Door een zinktekort (bijvoorbeeld door een infectie) kan de koolhydraatstofwisseling minder goed verlopen, wat een verzuring in de spieren geeft. Bij een darmslijmvlies-ontsteking is er veel zink nodig, waardoor er voor de spieren minder aanbod is.

Samenvatting Samenvattend zijn er voor een goede spierwerking diverse voedingstoffen nodig die allemaal gecontroleerd moeten worden om er zeker van te zijn dan de spieren voldoende krijgen. Er kunnen diverse biochemische defecten zijn, maar zonder een juist aanbod van vetzuren, koolhydraten eiwitten, vitaminen en mineralen is het logisch dat een spier dwars gaat liggen.

Commentaar NDN

De NDN sluit zich graag aan bij deze informatie en wil u hieronder enkele natuurlijke bronnen noemen van de belangrijkste voedingstoffen:

  • Natuurlijke bronnen van vitamine D zijn: een glas biologische melk (200 IE vit D). 100 gram vette vis zoals sardines (260 IE D), zalm (450 IE), haring (800 IE).
  • Natuurlijke bronnen van magnesium: biologische peulvruchten, zaden, noten, groene groenten vooral bladgroenten, grapefruit, abrikozen.
  • Natuurlijke bronnen van glutaminezuur: cottage cheese, ricotta, avocado, tarwekiemen, vlees.
  • Natuurlijke bron van taurine: vis
  • Natuurlijke bron van carnitine: rood vlees. Carnitine zit niet in ei en soja. Denk bij rood vlees gebruik altijd aan voldoende vezels uit groenten (minimaal 400 gram per dag), peulvruchten, volle granen, noten en zaden om darmkanker te voorkomen.
  • Natuurlijke bronnen van BCCA: ei, kwark, vis, gevogelte, peulvruchten, zaden, schaal- en schelpdieren, vlees.
  • Natuurlijke bronnen van octacosanol: tarwekiemen, alfalfa. Soms is 5000 mcg nodig (36 kg tarwekiemen!) waarbij iemand dan is aangewezen op suppletie per capsule.
  • Natuurlijke bronnen van mangaan: eidooier, zonnebloempitten, forel, amandelen, hazelnoten, walnoten, zilvervliesrijst.


Natuurdiëtisten kunnen u helpen bij de voedingspuzzel betreffende de relatie tussen darmklachten en spierpijn.

 

Gezondheid algemeen
Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur DiŽtisten Nederland