Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief archief

Magnesium, somberheid en depressie

Bij ernstige depressie is het geven van extra magnesiumsuppletie belangrijk (Ebij, Eby Kl. Med hypotheses. 14 maart 2006; elektronische publicatie). Magnesiumtekort kan ten grondslag liggen aan de meest ernstige depressies en geassocieerde geestelijke gezondheidsproblemen. Biologische factoren liggen aan de basis en dit vraagt om nader onderzoek.Magnesium bij ernstige depressie? Ernstige depressie (Major Depression Disorder of MDD) is een aandoening waarbij iemand niet meer normaal kan functioneren door een combinatie van lichamelijke en psychische problemen.
U kunt denken aan zaken als: bedrukte stemming, moedeloosheid, gebrek aan vreugde in het leven (anhedonie), vermoeidheid, melancholie, pessimisme, vertraagde bewegingen, geremdheid, verminderde eetlust, verminderde libido, concentratieproblemen, geheugenstoornissen, verwardheid, gebrek aan interesse in de buitenwereld, gebrek aan motivatie, gevoel van waardeloosheid, gebrek aan zelfwaarde en zelfvertrouwen, schuldgevoelens, uitputting.

Welke biologische factoren liggen aan de basis? Antidepressiva zijn niet altijd doeltreffend en sommige verhogen zelfs het aantal zelfmoordpogingen, vooral bij jongeren! Enkele bestudeerde klinische gevallen vertonen een snel herstel -in minder dan 7 dagen- van ernstige depressie met het geven van 125 tot 300 magnesium glycinaat of magnesiumtaurinaat bij elke maaltijd en voor het slapen gaan.

Verwante en begeleidende geestesstoornissen in deze klinische gevallen (zoals schedeltrauma, hoofdpijn, zelfmoordgedachten, angst, prikkelbaarheid, slapeloosheid, postpartale depressie, misbruik van cocaïne, alcohol en tabak, verlies van korte termijngeheugen ) vonden ook baat bij extra magnesiumsuppletie.

Tekort aan magnesium uit de voeding, samen met overmaat aan calcium (o.a. door teveel melk, kaas) en stress, kan talrijke andere geassocieerde symptomen veroorzaken die al eerder werden gedocumenteerd zoals agitatie, angst, prikkelbaarheid, verwardheid, slapeloosheid, krachteloosheid en slapte, wanen, hallucinaties.

Zenuwschade door magnesium tekort Het is bekend dat magnesiumtekort zenuwziekten kan veroorzaken. Natuurlijke magnesiumbronnen zijn o.a.: biologische volle granen, biologische groenten (vooral bladgroenten) en fruit, biologische zaden en noten, biologische peulvruchten. Amper 16% van het magnesium in volle tarwe vinden we terug in geraffineerde bloem! Magnesium wordt uit de meeste drinkwaterbronnen verwijderd.

Magnesiumionen regelen de ionenstroom in de calciumkanalen van de neuronen (zenuwcellen) en helpen zo de neuronale productie van stikstofoxide reguleren. Bij magnesiumtekort leidt dit tot neuronale schade (intraneuronaal magnesiumtekort) die zich als depressie kan uiten.

Moleculair biologisch onderzoek Moleculair biologisch onderzoek (bloed- en urineonderzoeken) toont aan dat de kern van depressieve stoornissen te zoeken is niet alleen in een magnesium-tekort, maar ook in een op hol geslagen immuunsysteem met auto-immuniteit en een ontstekingsreactie als voornaamste factoren. Daarbij spelen een gestegen cortisolpeil, een verhoogd aantal cytokines (ontstekingseiwitten), een gedaalde serotonineactiviteit, verhoogde oxidatieve stress, tekort aan omega- 3- vetzuren een belangrijke rol.
Dit vraagt om een nieuwe vorm van psychiatrie, waarbij het evenwicht in het lichaam op moleculair niveau wordt hersteld door de juiste stoffen aan de cellen te geven. Het is een vorm van psychiatrie die zich afspeelt op intracellulair niveau.

NDN commentaar Als de moleculair biologische vorm van psychiatrie uit de startblokken komt dan komt er hopelijk ook snel erkenning voor de relatie voeding en psychiatrie. Als er een andere ‘mes en vork’ uit de steel komt dan alleen maar anti depressiva geven dan wordt het tijd om serieus aandacht te geven aan wat er op iemands bordje komt . Niet alleen op psychisch gebied, maar ook op voedingsgebied. Bijvoorbeeld:

  • Vetzuurprofielen maken (onderzoek naar de omega 3-6-9 vetzuurverhoudingen in het bloed).
  • Letten op transvetzuren gebruik en ander vetgebruik in de voeding.
  • Onderzoek naar andere mineralen dan magnesium en lithium (de relatie mangaan en lithium) om aan te tonen dat suikergebruik, geraffineerde granen e.d. de bloedglucosespiegel ontregelt en van daaruit op het gemoed kan werken.
  • Onderzoek naar de relatie van de methylering (o.a. lever) en depressie. De methylering staat onder druk door o.a. alcohol, koffie, vitamine B tekorten en bepaalde aminozuurtekorten zoals taurine (zit o.a. in vis).
  • Hormoongebruik belast o.a. de methylering, sulfatie en glutathionconjugatie in de lever met als gevolg depressie.

Goede voeding voor de lever is dus belangrijk. Cytokines (ontstekingseiwitten) worden vaak gevormd door een gemaskeerde voedselallergie en een lekkende darm syndroom.

Kortom de natuurdiëtisten kunnen hun mouwen opstropen, want als we de media moeten geloven is er een hoop te doen. Uitleg over voeding en geestelijke gezondheid door Patrick Holford

The Feel Good Factor door Patrick Holford

Boekentips

Gezondheid algemeen
Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur DiŽtisten Nederland