Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief archief

Voeding voor de huid

Veel fabrikanten van huidverzorgende producten concentreren zich nu met hun reclame op 30 en 40 plussers, erkennend dat tegenwoordig de rijpere vrouw haar uiterlijk langer jeugdig wil houden. Als u langer leeft betekent dit dat uw huid ook meer blootgesteld wordt aan de twee factoren die de gezondheid van de huid aantasten – ouder worden en de zon. De zon: heerlijk, maar de grootste boosdoener Het lijkt onwaarschijnlijk maar de UV stralen van de zon zijn voor 80% verantwoordelijk voor alle zichtbare ouderdomsgerelateerde veranderingen van de huid. Dus alles wat u kunt doen om uw huid hiertegen te beschermen is aan te bevelen.
Andere factoren zoals roken, slechte voeding en voor vrouwen, de verminderde productie van de sekshormonen rond de menopauze, eisen ook hun tol voor de huid. De huid structuur
De huid is het grootste orgaan van het lichaam en is onderverdeeld in twee onderling afhankelijke maar verschillende lagen. Het buitenste epidermis levert een flexibele waterdichte barrière tussen de interne en externe omgeving. Van hieruit groeit het haar en ontstaan talg- en zweetklieren. Hieronder ligt de (binnen) dermis, die ondersteunende structuren voor de huid bevat, namelijk de eiwitvezels collageen en elastine.
Zowel de dermis als de epidermis zijn sterk afhankelijk van een adequate en gebalanceerde voeding. Collageen en elastine De collagene en elastine vezels in de dermale laag van de huid zijn in het bijzonder belangrijk voor het in stand houden van een sterke, soepele en zachte huid. Het beste, gezondste collageen en elastine komt voor in de huid van een baby.

Als u ouder wordt neemt de productie van deze verbindingen af en de bestaande vezels worden broos en raken eerder beschadigd. Het resultaat: een dunnere, slappe en gerimpelde huid.
Langdurige blootstelling aan de zon veroorzaakt abnormaliteiten van deze vezels. Het resultaat: een stapeling van vrije radicalen, de vezels ‘versmelten’ met elkaar en dit draagt bij tot onregelmatige verdikte, gele en gerimpelde huid. Wat is collageen?
Collageen is een lichaamseigen eiwitverbinding. Collageen maakt voor meer dan 40% deel uit van het lichaamseiwit. Het is het essentiële structurele component van het bindweefsel en wordt gezien als de voornaamste bouwsteen van de huid. Collageen is ook voor de gewrichten van ondersteunende betekenis. Het komt voor in pezen, spieren, kraakbeen, gewrichtsbanden en botten. Het is de grondstof die voor de verbinding van het kraakbeen zorgt.

Collageen is een samenstelling van drie kettingen die strak samengebonden een spiraal vormen. Het ondersteunt de lichaamscellen om gevoed te worden. Het staat zuurstof, vocht en nutriënten toe te passeren door het collagene netwerk en het draagt ook bij tot de eliminatie van afvalproducten van de cel. Als er beschadiging van collageen door vrije radicalen plaatsvindt, verhindert dit dat de cel optimaal gevoed raakt en dat de afvalproducten van de cel goed worden afgevoerd.
Het resultaat van dit alles is dat uw huid sneller oud wordt. Dat geeft een voortijdige vermindering van de tonus (huidspanning) en daarnee een minder soepele huid. Antocyanidinen
Huidonderzoekers hebben ontdekt dat bepaalde nutriënten, in het bijzonder antioxidanten zoals vitamine C, in staat zijn dit collageen te beschermen. Ook zetten ze aan tot productie van nieuw collageen. Een nog grotere bijdrage aan dit proces levert een groep van plantpigmenten, anthocyanidinen genaamd.

Anthocyanidinen (ook wel leucoanthocyanidinen en pycnogenolen) behoren tot de familie van semi-essentiële nutriënten, de plant flavonoïden. De krachtigste anthocyanidinen die commercieel worden gebruikt, zijn extracten van druivenpit (Vitis vinifera) en blauwe bosbes (Vaccinium myrtillus).

Deze donkergekleurde fruitsoorten bevatten kleine hoeveelheden anthocyanidinen waarvan men aanneemt dat ze als antioxidant krachtiger zijn dan vitamine E en C. In de laatste jaren hebben diverse studies aangetoond dat deze anthocyanidinen een belangrijke rol vervullen in de opbouw van collageen en in het voorkomen van afbraak ervan. De voornaamste activiteiten van anthocyanidinen op een rijtje:

  • Bescherming van collageen en elastine tegen de enzymen die ze afbreken.
  • Herstellen van de crosslinks van collagene vezels. Deze vormen de collagene matrix van het bindweefsel.
  • Bescherming tegen beschadigingen van vrije radicalen, dankzij hun krachtige antioxidant activiteit. (Anthocyanidinen zijn nl. vrije radicalen vangers.)
  • Verminderen van de capillaire permeabiliteit (doorlaatbaarheid) en kwetsbaarheid door versterking van de huidcapillairen.
  • Vermindering van het risico op bloedvatbeschadigingen, wat vaak te zien is als een gestresste huid ouder wordt.
  • Het vergroten van intracellulaire niveau van vitamine C, dat nodig is om proline om te zetten in hydroxyproline, een van de belangrijke aminozuren in collageen.
  • De synthese van stoffen die ontstekingsbevorderend werken zoals histamine, prostaglandinen (hormoonachtige substanties) en leukotriënen wordt door anthocyanidinen voorkomen.

Anthocyanidinen geven u de mogelijkheid op een veerkrachtige en elastische huid. Steeds meer wordt duidelijk dat een gezonde, jong uitziende huid niet alleen kan worden bereikt door het aanbrengen van dure synthetische crèmes op de oppervlakte van de huid. Het echte antwoord ligt in het voeden van dat deel van de huid dat leeft en groeit. Van binnenuit dus.
En hoe kunt u dit beter doen dan met de voedingsstoffen die de natuur u aanreikt?

  Video en boeken van Patrick Holford

Gezondheid algemeen
Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur DiŽtisten Nederland