Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief archief

Gezonde kiemen

Kiemen zijn de jonge, groene plantjes die ontspruiten uit de zaden van bijna iedere levende vegetatie waarin ze voorkomen. Dit zijn onder meer noten, zaden, pitten, granen, bonen, peulvruchten en diverse soorten grassen als gerstegras en tarwegras.

Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken

Het kiemen is een proces waarbij het zaad nadat het geweekt is ontspruit, zodat er een nieuw plantje ontstaat dat kan worden gegeten. Kiemzaden zitten vol voedingsenergie voor dit nieuw plantje. Tijdens het kiemproces absorbeert het zaadje water en zwelt deze op. Tegelijkertijd worden tijdens het ontspruiten grote hoeveelheden enzymen vrijgemaakt en neemt ook de voedingswaarde toe. Deze processen zorgen ervoor dat de kiemen belangrijke voedingsstoffen bevatten die een positief effect hebben op de gezondheid.
Waarom zijn kiemen gezond? kiemplantjeKiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en hier de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen.
Ook zijn kiemgroenten een goede bron van veel vitaminen en mineralen, van eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. (die onder meer nodig zijn voor celgroei en herstel). Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door het ontkiemen de hoeveelheid enzymen, eiwitten, mineralen en nucleïnezuren aanzienlijk toenemen ten opzichte van de oorspronkelijke zaden.
Het kiemproces zorg er ook voor dat het zaadje wordt ‘voorverteerd’, waardoor na het eten van het ontkiemde plantje de vertering en de opname van voedingsstoffen in het lichaam worden vergemakkelijkt. De kans op allergieën wordt hierdoor verminderd.
Kiemgroenten ondersteunen dus de spijsvertering en zorgen er tevens voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft. Daarnaast versterken ze ook het immuunsysteem waardoor de kans op bijvoorbeeld verkoudheid, griep en andere aandoeningen vermindert.
Wat zijn goede kiemgroenten?

Alle soorten zaden, granen of peulvruchten kunnen ontspruiten. Ontkiemde gierst, quinoa, diakonzaad en broccolizaad leveren de grootste gezondheidsvoordelen op. De gemakkelijkste soorten om zelf te ontkiemen zijn: adukibonen, alfalfa, fengriekzaad, groene erwten, rode erwten, klaverzaad, linzen, mungboontjes, quinoa, radijszaad en tarwekorrels. Ook broccolizaad, gierstkorrels, kikkererwten en zonnebloempitten zijn hiervoor geschikt.

Broccoli-kiemen en maagklachten Uit een onderzoek bleek dat gekiemde broccoli de groei van de bacterie Helicobacter pylori opvallend vermindert en daarmee ook de maagproblemen die de bacterie veroorzaakt. Het onderzoek werd gedaan bij 40 mensen die een bewezen infectie hadden met H. pylori. Twintig personen kregen gedurende twee maanden dagelijks 100 gram gekiemde alfalfa, de andere twintig kregen dagelijks 100 gram gekiemde broccoli.

De broccoli-kiemen waren maar twee tot drie dagen oud, omdat ze op deze leeftijd het meeste sulforafaanglucosinolaat bevatten, namelijk 250 mg per 100 gram. Alfalfakiemen vertonen veel gelijkenissen met broccolikiemen, alleen mist alfalfa deze belangrijke stof, die voor dit onderzoek van groot belang is.

De aanwezigheid van H. pylori kan worden gemeten door middel van een ademtest of via de ontlasting. De mate van de maagproblemen werd bepaald aan de hand van een pepsinogeenbepaling in het bloed. De testen werden gedaan vóór de inname, twee maanden na de inname, en nog eens twee maanden na stopzetting van de inname. Na twee maanden werd er een opmerkelijke daling gezien van de bacterie H. pylori bij de broccoligroep. Alleen in de alfalfagroep was geen effect te vinden. Ook werd er in de broccoligroep een sterk verminderde hoeveelheid pepsinogeen gevonden. Dit was ook niet het geval bij de alfalfagroep. Twee maanden nadat de broccoligroep was gestopt waren de waarden van de testen weer net zoals vóór het onderzoek.

Zelf bonen en zaden kiemenHet is eenvoudig om thuis zelf bonen en zaden te kiemen. Wat u hiervoor nodig heeft zijn: een grote (jam)pot, vers water, een stuk kaasdoek of katoen en onbehandelde zaden, pitten of bonen. Dan gaat u als volgt te werk:

  • Stap 1: spoel het zaad goed af. Doe het in de pot en bedek het met een paar centimeter afgekoeld gekookt water. Dek de pot af met kaasdoek of katoen, doe er elastiek om en laat de pot een nachtje op een warme, donkere plaats staan.
  • Stap 2: spoel het zaad ‘s ochtends af met koud water. Laat het goed uitlekken, want anders verrot het zaad. Zet het terug in het donker. Herhaal dit twee keer per dag tot het zaad gaat kiemen. Zet de pot nu in een hoek van 45 graden zodat de spruiten erin omhoog kunnen groeien.
  • Stap 3: zet de pot vervolgens enkele uren in de zon op de vensterbank. Eet de kiemen dan op of bewaar ze luchtdicht afgesloten in de koelkast. Kiemgroenten zijn in de koelkast 2-3 dagen houdbaar.


Soorten kiemen Kiemgroenten zijn verkrijgbaar bij groenteboeren, supermarkten en natuurwinkels. Er zijn diverse soorten kiemgroenten. We bespreken ze hieronder in het kort. Wilt u nog meer weten over kiemen en recepten met kiemen kijk dan op deze site.Adzukikiemen Adzuki is een Japans familielid van de sojaboon. De adzukikiemen hebben een neutrale smaak en worden dan ook vooral in combinatie met andere kiemen gebruikt (zie kiemmix) vooral in groetenschotels, salades en soepen. Over de rode (adzuki) sojaboon zijn de meningen verdeeld. Reiner Schmidt noemt Adzuki een van de weinige sojabonen die voor kiemen geschikt is. Maar het Duitse ministerie van Voeding vindt dat de kiemen van erwten, kikkererwten en adzukibonen toch beter eerst kunnen worden gekookt of geblancheerd. In het algemeen bevordert koken of stomen de verteerbaarheid. Ze bevatten: B1, B2, ijzer, kalium. Broccosprouts Zachte broccoli smaak, met een hint van radijs. Op sandwiches en in salades. Supergezond door de bijzondere inhoud stof SGS. Alfalfakiemen Alfalfa,de populairste kiemgroente, is met bijna elk gerecht te combineren. Alfalfa is het mooiste toefje op uw salade en maakt van uw gewone broodje kaas een echt broodje gezond! Alfalfa ziet er uit als een soort mini taugé en is enorm gezond, want het zit boordevol plantaardige eiwitten, vitamines (C, D, E en K) en mineralen. Coriandersprouts Uitgesproken koriander smaak met een vleugje citroen. Gebruik: Aziatische en Mexicaanse keuken, curry's en heerlijk bij visgerechten. Zowel rauw als geblancheerd. Erwtenasperges Een lange naam voor een net zo lange kiem. Oorspronkelijk bedacht door een Deense kweker. De basis is een gewone groene erwt die een in een aantal dagen uitgroeit tot een mooie kiem die er uitziet en smaakt als een mini-asperge. Wordt veel gebruikt als versiering van salades; knapperig, fris en goed houdbaar. Garlicsprouts Iedereen die tot nu toe kennis gemaakt heeft met de Garlic Sprouts was verrast; die smaak… niet te scherp, gewoon lekker zacht, maar onmiskenbaar knoflook. Greenpeez Zeer decoratieve groene kiem. Knapperig met de frisse smaak van verse peultjes. Als garnering, in salades of even kort stomen, heerlijk! Kiemmix Kiemmix is een verzameling van kort gekiemde bonen en zaden met een Stevige smaak. Kiemmix geeft rauw of geblancheerd een stevige 'bite' aan salades. Kikkererwtenkiemen De Kiemen van de kikkererwt (of Kekererwt) zijn bij uitstek geschikt om te roerbakken of te verwerken in soepen, salades. De Kiemen van de kikkererwt (of Kekererwt) zijn bij uitstek geschikt om kort te roerbakken of te verwerken in soepen. Ook geroosterd of gefrituurd heerlijk in salades. De kiemen wassen voor gebruik. Je kunt ze rauw eten, maar in het algemeen wordt er aangeraden ze te stomen of te blancheren. Linzenkiemen Linzenkiemen zijn prima als rauwkost te gebruiken, maar gestoomd zijn ze nog lekkerder! Deze mooie (dubbele) kiemgroente is licht verteerbaar en leent zich zeer goed voor verwerking in soepen en salades. Ze bevatten; B1, B2, C en ijzer. Tip: linzenkiemen 10 minuten stomen, daarna besprenkelen met olijfolie(en/of azijn), Strooi er wat oregano of basilicum over + komijn of karweizaad. Preikiemen Preikiemen hebben een bijzonder duidelijke preismaak, pittig en kruidig. Deze kiemen smaken vooral goed bij visgerechten; een plukje op de salade of op geitenkaas. Radijssla Een pittig kiempje! Niet voor niets kreeg deze radijskiem ooit de bijnaam 'Hot Sprouts' de eerste hap is fris, maar na 2 seconden komt de echte radijssmaak vrij. Perfect op een zuurdesemboterham met humus. Ze bevatten: A, B1, C, ijzer en fosfor Rettichkiemen Het groene broertje van radijssla,met een fris & pittige smaak, iets minder peperig dan radijssla. Heerlijk op een broodje kipfilet van de groenslager of boerenkaas, in een salade of een plukje op een ovenschotel. Rode bietenkiemen Bietenkiemen hebben een licht gronderige smaak,net even anders en neutraal in combinatie met andere groenten. Maar het is die fantastische rode kleur die als decoratie uw bord tot een feestje maakt. Rauwkostsalade met noten in een witlofblad; even wat bietenkiemen erop: een prachtig resultaat. Rode kool kiemen Fris smakende kiem met een zeer aantrekkelijke lichtpaarse kleur. Rode Kool, als lid van de 'Brassica' familie, bevat veel natuurlijke antioxidanten en vitamine A en C. De 'Brassica' familie bestaat o.a. uit broccoli, koolrabi,bloemkool,spruitjes en Chinese koolsoorten. Rode Kool kiemen smaken goed bij diverse soorten kaas, vooral bij geitenkaas. RosabisproutsDe kiem van deze zeldzame Koreaanse bietensoort heeft een prachtige roze kleur en een zacht zoete bietensmaak. Sangosprouts Sango Sprouts® zijn radijskiemen die in plaats van groen/wit nu donkerrood/paars van kleur zijn. Ze hebben een grappige vorm en een duidelijke radijssmaak. De smaak is heel pittig en past uitstekend bij een broodje (kaas) of een mooie volkoren sandwich. De opvallende kleur komt door een zeer hoog gehalte Anthocyaan. Tarwekiemen Tarwekiemen zijn heerlijk zoet en licht verteerbaar. Niet te verwarren met de "tarwekiemen"die de bakker op de hoek in zijn brood doet: dit is gewoon geweekte tarwe. Echte tarwekiemen zijn een enorme bron van vitamine E en smaken nog eens heerlijk ook in bijv. fruitsalades en muesli's. Tarwekiemen worden o.a. ook gebruikt om "Sproutbread" te maken: een supergezond broodje!Taugé Deze kiemgroente kent iedereen vooral uit de chinees/Indische keuken. De sappige kiem van de mungboon wordt al decennia lang gekweekt en gegeten in Nederland. Taugé is lekker fris en knapperig, smaakt heerlijk in groenteschotels en soepen, maar doet het ook prima in salades. -wassen voor gebruik- Venkelkiemen Zeer opvallend door de frisse anijssmaak. Perfect bij visgerechten of op een broodje (geiten- of schapen) kaas en bij nagerechten, bijvoorbeeld als garnering op ijs! Zonnebloemkiemen Een heerlijke olie/nootachtige smaak. De prachtige groene zonnebloemkiemen Smaken heerlijk in salades, soepen en roerbakschotels, rauw of gesmoord. Even wassen voor gebruik. Rijk aan vitamine C en E, fosfor en calcium.
BroccoCress en BroccoSprouts Een nieuwe variant binnen de productgroep kiemgroenten is Brocco: lekker en gezond. Eén product in twee verschillende vormen: BroccoSprout en BroccoCress. Microgroenten BroccoCress is de groene variant van BroccoSprouts. Het is een aanvulling op de reeds bestaande microgroenten als tuinkers, Daikon Cress en Rucola Cress. Microgroenten zijn bekend vanwege de heel aparte smaak, de hoge decoratieve waarde, een intensieve geur en een hoge gezondheidsbijdrage. BroccoCress wordt verkocht in een aantrekkelijk en een gemakkelijk mee te nemen doosje of hoesje. Kiemgroenten
BroccoSprouts is een kiemgroente. Andere bekende kiemgroenten zijn taugé, alfalfa en radijssprouts. Sprouts hebben een intensieve smaak en zijn eveneens zeer gezond. BroccoSprouts is verpakt in een doosje met een inhoud van 30, 50 of 100 gram.
BroccoCress is te koop bij Plusmarkt, C 1000, Makro en de groentespecialist. Staat het product niet in het schap, toch gewoon vragen, de agf-chef kan het elke dag bestellen. Bereiding
BroccoCress en BroccoSprouts hebben een frisse milde broccolismaak. Het past in salades en rauwkost, op een boterham met kaas of vleeswaren, bij vis- en vleesgerechten, in soep en sauzen en bij eiergerechten. Sulforafaan en fase-2-enzymen in de lever
In 1992 ontdekte Dr. Talalay van de John Hopkins medische universiteit in Baltimore, USA de hoge concentratie van de stof sulforaphane glucosinolate in broccoli. Dr Talalay en zijn medisch team testten honderden broccoliplanten en selecteerden uiteindelijk vijf planten met de hoogste concentratie aan sulforaphane. Bij het onderzoek werd duidelijk dat vooral hele jonge rassen een aanzienlijk hoger aandeel van de stof bevatte. Slechts de zaden van deze vijf planten mogen als BroccoSprouts en BroccoCress op de markt gezet worden met een gemiddeld 30 keer hogere concentratie van sulforaphane in zich dan een struik broccoli. Sulforafaan, zo ontdekten ze, is een uiterst effectieve induceerder van fase-2-enzymen in de lever. De strijd tegen kanker
Sulforafaan komt voor in kruisbloemige groente zoals broccoli, andere koolsoorten en radijs. Zijn voorloper, sulforafaan glucosinolaat (SGS), werkt als een indirecte antioxidant. Dit houdt in dat deze stof, anders dan directe antioxidanten zoals vitamine E en C en bètacaroteen, de vrije radicalen niet rechtstreeks neutraliseert. Indirecte antioxidanten induceren (ofwel: stimuleren) de activiteit van de fase-2 ontgiftingsenzymen.

Dr. Talalay: "Deze enzymen fungeren als verdedigingsmechanisme. Ze induceren een brede antioxidantactiviteit die zich voortdurend herhaalt, waardoor een groot aantal vrije radicalen wordt geneutraliseerd voordat ze de celschade kunnen veroorzaken die kan leiden tot mutaties en daardoor tot kanker."
Indirecte antioxidanten Verder zegt Dr. Talalay dat de effecten van deze indirecte antioxidanten voortduren, ook nadat ze het lichaam verlaten hebben. Dit in tegenstelling tot rechtstreekse antioxidanten, die maar één radicaalmolecuul tegelijk kunnen elimineren en daarbij vernietigd worden. Indirecte antioxidanten hebben langdurig effect en zetten een doorlopend proces in gang dat dagenlang actief en effectief blijft.

Het SGS-gehalte van volgroeide broccoli varieert sterk. De onderzoekers ontdekten dat het onder zorgvuldig gestandaardiseerde omstandigheden mogelijk is om uit het zaad van

Indirecte antioxidanten hebben een langdurig effect.
Ze blijven dagenlang actief.

bepaalde broccolisoorten broccolikiemen met een constant hoog SGS-gehalte te produceren. Ze constateerden dat ongeveer 30 gram van deze speciale kiemen evenveel SGS bevat als 600 g volgroeide, gekookte broccoli (20 keer zo veel). De Johns Hopkins University School of Medicine heeft voor de ontdekking van deze SGS-rijke broccolikiemen drie octrooien verkregen en een licentie verleend zodat broccolikiemen onder strikt gecontroleerde omstandigheden kunnen worden gekweekt om te waarborgen dat ze een optimaal SGS-gehalte bevatten. Deze broccolikiemen zijn nu ook in Europa voor het publiek verkrijgbaar onder de merknaam BroccoSprouts en BroccoCress.

 

Gezondheid algemeen
Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur DiŽtisten Nederland